200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nova Jörgen skrev:
AsLoT skrev:Det tar sig...
Punktat fästena på axeln och kapat till stagen samt provmonterat.
Ser ut som om det kan funka...
Har även ritat upp kardan så den kan beställas nästa vecka.

Bild

Hej.
Ett litet tips i all välmening...
Jag ser på din bild att du har fästplattorna för 4-linkstagen "uppochner" är det av någon särskild anledning?

Normalt på ett 4-link för dragracing så strävar man efter att ha det övre av stagen nära centrumlinjen på bakaxeln och det nedre staget längre ifrån centrum av axeln. Jag menar i höjdled.

Bland annat har det att göra med dom dragande och tryckande krafterna i stagen, samt att man strävar efter att ha det nedre staget paralellt med underlaget eller möjligen lutande någon grad neråt i framänden. Har du det nedre staget nära axelns centrum kan det vara svårt att få höjden på stagens skärningspunkt rätt utan att det lutar för mycket neråt i framkant.

Placeringen av det övre staget i höjdled i förhållande till axelns centrumlinje påverkar även chassireaktionen i starten, jag har inte full koll på alla detaljer där, men enligt en av mina chassiböcker ( how to build a winning Drag Race chassi and suspension. Wayne Scraba. HP Books nr 1462 ) så ger ett lågt placerat övre stag lugnare och mer kontrolerbara hjullyft t.ex.

Det blir också mera plats uppåt i chassit vid fjädring eller om man vill ha en låg bil med det övre staget närmare axelns centrumlinje.

Mvh.
Tackar för tipset. :)

Jag har kollat bilder och läst lite mer och nu förstår jag ungeför vad du menar.

Det undre staget är rakt i körhöjd när jag har fäst det i det nedre hålet på axeln nu.

Ok, det nedre staget ska vara rakt i åkhöjd men hur brant vinkel vill man kunna ha på det övre staget?
Om jag fattat allt rätt så borde jag få mer vikt bak ju mer vinkel jag har på det övre staget. Skärningspunkten i bilen där övre och undre staget möts blir längre bak i bilen...
Jag antar att det är helt beroende på bil, vikt osv. men finns det någon tummregel man kan använda?

Jag visste inte att avståndet från centrum på axeln till infästningen av stagen hade sån betydelse. Dom jag har att fråga i närheten är mer rally/bana åkare och dom har en liten annan uppfattning om hur en fyrlänk ska se ut verkar det som.
Då dom bygger så använder dom likadana fästen på både över och under sidan av axeln.
Mer kontrollerade chassi reaktioner är ju aldrig fel men frågan är hur mycke skillnad och om jag kommer märka av det... Blir det dramatisk skillnad att flytta infästningspunkterna på axeln?
Det är ju ingen tävlingsbil jag bygger men man vill ju självklart bygga så rätt som möjligt.

Tanken var att kapa bort hål nr3 på det övre fästet så jag bara hade 2st hål på varje sida av axeln då jag tyckte jag fick till stagen bra med bara 4st hål och behöver lite mer plats uppåt.
Men jag skulle självklart ha vänt på fästena istället...

Det är inte för sent än iofs. då plattorna bara är punktade på axeln.
Jag ska kolla lite mer på det där och verkligen mäta ut skärningspunken på stagen i bilen samt vilka vilka skärningspunkter jag kan få till med fästena som dom är nu.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej.
Jag hatar datorer ibland. Jag gjorde ett jättelångt å pedagogiskt svar på dina frågor och så fibblade jag bort alltihopa :doh: :evil: :evil:

Det blir en kort-version istället...

Det övre stagets vinkel avgörs av var skärningspunkten placeras i höjd och längdsled.

Nej egentligen så går det inte att justera chassit på ett vettigt sätt utan att mäta och väga bilen så du kan få fram den centrala tyngdpunktens placering i längd och höjdled. Då kan du få fram bilens neutrallinje.
Ett bra utgångsläge för vidare justeringar är att placera skärningspunkten på neutrallinjen straxt framför tyngdpunkten.

Små ändringar på 4-link inställningen kan ha dramatiska effekter, särskilt på en bil med mycket motoreffekt.

Rally och banracing 4-link har väldigt lite gemensamt med ett 4-link för Dragracing. En rallybil har normalt ett paralellt 4-link för att få god följsamhet mot underlaget och en lång fjädringsväg utan några brytningar i bakvagnen, jag antar att liknande förutsättningar gäller för banracing, där har man enormt många faktorer att ta hänsyn till när det gäller väghållningen. I Dragracing så vill man använda krafterna till att "plantera" däcken mot underlaget för bästa acceleration vilket ger helt andra förutsättningar.

Här har du några bilder på en "bakhalvning" jag och Hasse gjorde åt en bekant för ett tag sedan.
http://forum.musclecars.nu/showpost.php ... stcount=46
http://forum.musclecars.nu/showpost.php ... stcount=47

Riktig "corner weight" våg m.m. finns för uthyrning kolla in min hemsida för info. www.perfectrun.se

Lycka till med bygget. Jag följer det med intresse :)

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Tackar för dina svar och förklaringar Jörgen.
Nu har jag ställt in fyrlänken så skärningspunkten är ungefär under stolarna i bilen och undre bärarmen är rak. Får börja så och sen justera vidare när jag får känna lite på hur den beter sig.

Panhardstaget är klart nu och jag har fixat fästplattor till dämparna.
Sellholm ska bygga om mina gamla bilstein rör som jag körde med förra året. Det blir kortning till ungefär halva orginal längden, uniball topplagning och nya fjädrar.

Har fått pris på kardan från Svea men har inte beställt någon än.
Kollar lite på andra alternativ också då det inte var direkt gratis och så fick ja ingen rabatt... :(


Panhard.
Bild

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ändarna till kardan kostar inte många pengar på strange!

Rör borde gå att hitta för inte så blodiga pengar här i sverige.
Vet inte riktigt var, hittar du är jag intresserad :wink:

Räknar du det som kardan så har man ju säkert ihop den för under 1000-lappen.

Den jag byggde till pv:n lämnade jag in på balansering, det fick jag betala en 1000ing för, så det blev dyrare än att bygga hela kardan.

Man kan ju skita i att balansera, blir det obalans kan man tom. balansera själv..

Ska det vara med knutar och yoke blir det ju förstås dyrare (yoke är dyrt, man ska inte köra någon gammal orginalyoke har jag märkt)
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

j björk skrev:Ändarna till kardan kostar inte många pengar på strange!

Rör borde gå att hitta för inte så blodiga pengar här i sverige.
Vet inte riktigt var, hittar du är jag intresserad :wink:

Räknar du det som kardan så har man ju säkert ihop den för under 1000-lappen.

Den jag byggde till pv:n lämnade jag in på balansering, det fick jag betala en 1000ing för, så det blev dyrare än att bygga hela kardan.

Man kan ju skita i att balansera, blir det obalans kan man tom. balansera själv..

Ska det vara med knutar och yoke blir det ju förstås dyrare (yoke är dyrt, man ska inte köra någon gammal orginalyoke har jag märkt)

Min kardan kommer bli delad då jag ska köra med hadyskiva fram.
Det blir lite mer delar som går åt då...

Fram ska kardan passa mot hardyn. (tar främre delen från en bmw kardan)
Stödlager i mitten med knutkors och splinsad del så kardan bli rörlig i längd och bak blir det en yoke mot 9" axeln.

Svea byggde med 1350 delar för att det ska hålla.
Yokar och kors är inga problem att få tag på billigt men den splinsade delen i mitten med stödlager har jag inte hittat någon stans än.

Kardanrör har Sellholm till vettig peng. Dom hade tom. 3" hemma, används tydligen till dom ballaste rallycross bilarna.

Lutar mer o mer åt att bygga en själv... hur svårt kan det va liksom ;)
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

Tja Stefan
Spicer har det mesta i kardandelsväg, gäller bara att orka mäta och leta igenom alla delar i katalogen.
Sen är det lite meck att hitta en återförsäljare för DANA-Spicer säljer inte till privatpersoner men jag har hittat en bra firma i staterna.

Mitt problem har varit att hitta kardanrör, vad kan Sellholm få fram och till vilket pris?
Måste ha 4" pga längden och varvet.
Vilket mtrl, stål, chromemolly eller alu?

Mvh Calle
simpa_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
Ort: finspång

Inlägg av simpa_volvo »

AsLoT skrev:Filmen från i somras: http://www.youtube.com/watch?v=YS8w0dFd-zk

Eller ladda hem den på: www.witune.se/stefan/200sxM5Turbo_2009.avi

Har lagt upp den i "Filmer & Bilder" förut men kan lägga upp den här också....
hej på filmen när du kör på vägen så har du en kamera på buren ele någon stans vad har du för kamera ar det en vanlig filmkamera som man typ köper på elgiganten eler är det något annat :thumbright:
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

cjd187 skrev:Tja Stefan
Spicer har det mesta i kardandelsväg, gäller bara att orka mäta och leta igenom alla delar i katalogen.
Sen är det lite meck att hitta en återförsäljare för DANA-Spicer säljer inte till privatpersoner men jag har hittat en bra firma i staterna.

Mitt problem har varit att hitta kardanrör, vad kan Sellholm få fram och till vilket pris?
Måste ha 4" pga längden och varvet.
Vilket mtrl, stål, chromemolly eller alu?

Mvh Calle

Jag vet inte vad Sellholm kan få fram... 3" stål vad det jag frågade efter och det hade dom. Ring dom o kolla.

4" låter sjukt stort?
Hur lång kardan ska du ha?

Jag ser att "dennys driveshaft" i usa bygger 3" upp till 1220mm och 3.5" upp till 1525mm.
Jag funderar nämligen på att bygga min kardan där ist. nu... Har mailat lite med dom och det verkar bra o billigt.

AsLoT skrev:
Filmen från i somras: http://www.youtube.com/watch?v=YS8w0dFd-zk

Eller ladda hem den på: www.witune.se/stefan/200sxM5Turbo_2009.avi

Har lagt upp den i "Filmer & Bilder" förut men kan lägga upp den här också....


hej på filmen när du kör på vägen så har du en kamera på buren ele någon stans vad har du för kamera ar det en vanlig filmkamera som man typ köper på elgiganten eler är det något annat
Jo det är en vanlig videokamera med minneskort som jag byggt ett fäste till.
Pannasonic nått... tror ja gav 2500för den så det är inget lyx eller så ;)
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
simpa_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
Ort: finspång

Inlägg av simpa_volvo »

ok för jag har med en vanlig kamera så nu vet jag att man kan använda det

tackar tackar :thumbright: :thumbright:
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

Inte sjukt stort, min kardan ska vara 53,75" lång i ett stycke och tåla 8000varv.
Bara kolla länkarna jag postade tidigare vart kritisk varvtal ligger på olika mtrl, diametrar och längder.
Har varit i kontakt med 2st amerikanska firmor och båda rekomenderar 4" alu.

Du klarar ju dig pga att du har delad kardan med stödlager.

Ska nog åka förbi Sellholm efter jobbet och fråga, var bara slö och hoppades att du visste.

// Calle
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

cjd187 skrev:Inte sjukt stort, min kardan ska vara 53,75" lång i ett stycke och tåla 8000varv.
Bara kolla länkarna jag postade tidigare vart kritisk varvtal ligger på olika mtrl, diametrar och längder.
Har varit i kontakt med 2st amerikanska firmor och båda rekomenderar 4" alu.

Du klarar ju dig pga att du har delad kardan med stödlager.

Ska nog åka förbi Sellholm efter jobbet och fråga, var bara slö och hoppades att du visste.

// Calle

Dom längderna jag skrev som Dennys driveshaft bygger var också med kardan i ett stycke och utan stödlager.

Jag ser vad som rekomenderas i länken...
Funderar bara på vad som kan hända om man inte håller sig till det?
Allt kanske rasar i bitar ;)

Verkar tydligen som om det finns lite olika uppfattningar om vad som funkar...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

NovaJörgen har en polare som vet vad som händer när en kardan sönderdelas pga kritiskt varvtal. Han kanske kan beskriva det mer , minns inte hela historien.

Har snackat med en del jänkare och de var alla inledningsvis överens om att standard eller 3" räcker, de är mer mtrl intresserade och tror att man bara kan vrida sönder en kardan mad mkt pulver.
När jag postade ovan nämnda länkar samt ett svar från en av PST:s tekniker blev det rätt så komiskt, från att det är bara överdrivet med 4" alu till det där stämmer ju.

Har ingen egen praktisk erfarenhet av just kritiskt varvtal på kardaner men på andra saker såsom stora fläktar och det är inget som är kul att råka ut för. Oftast är det ju ett visst varvtalsområde som är just kritiskt och helst vill man ha det över sitt eget maxvarv.

Vad jag läst så är tecknen på att man är i farozonen att kardanen börjar tappa formen, kan vara väldigt lite och svårt att se.

Jag har tänkt trimma vidare från de ca 400hk/650nm sugmotor jag har idag och vill dels ha grejer att växa i samt att jag har ingen lust att behöva hålla koll på såna här saker, jag vill åka.
Kommer ha nog endå på tävlingarna.

Proffsen har ju alltid sagt att bil bygger man bakifrån och så är det ju, bara inte lika kul som att bygga motor!

Har läst endel om Dennys drivshaft och bara läst gott om dem så du vet.

// Calle
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu är kardanen på G iaf.
Fick ett helt ok pris hos Kardanaxelservice i Göteborg så det blir dom som får bygga. Skulle vara klar på en vecka men vi får väl se hur det blir med det...

Har börjat bygga ihop golvet i bilen... riktigt skitjobb men måste ju göras. Ska bli skönt när det är färdigt. Sen blir det städning och lack.

Fick bygga om bakre delen av avgassystemet pga. nya axlen... Ser ut som ferrita ungefär ;)

Bild

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Karning
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: lör sep 19, 2009 8:52 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av Karning »

Bra jobbat!!!
Nu kan du börja packa inför kjula!
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Går frammåt.
Kardan har inte dykt upp än och inte heller dämparna... men jag har att göra endå. Men snart måste jag ha grejerna.


Helsvetsat fästena på axeln. Mätte så noga jag kunde och det verkar som om den inte drog såg nått alls. Antar att axeln blir ganska styv med förstärkningen på baksidan...
Bild

Byggt ihop golvet helt. Ska kittas och grundas sen kan jag lacka invändigt. :)
Bild

Bild

Bild


Har även svetsat ihop lite balkar under bilen som justerats lite för att axeln skulle passa... Lite kvar att fixa under men sen kan jag måla även där. :)
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Skriv svar