Tackar för tipset.Nova Jörgen skrev:AsLoT skrev:Det tar sig...
Punktat fästena på axeln och kapat till stagen samt provmonterat.
Ser ut som om det kan funka...
Har även ritat upp kardan så den kan beställas nästa vecka.
Hej.
Ett litet tips i all välmening...
Jag ser på din bild att du har fästplattorna för 4-linkstagen "uppochner" är det av någon särskild anledning?
Normalt på ett 4-link för dragracing så strävar man efter att ha det övre av stagen nära centrumlinjen på bakaxeln och det nedre staget längre ifrån centrum av axeln. Jag menar i höjdled.
Bland annat har det att göra med dom dragande och tryckande krafterna i stagen, samt att man strävar efter att ha det nedre staget paralellt med underlaget eller möjligen lutande någon grad neråt i framänden. Har du det nedre staget nära axelns centrum kan det vara svårt att få höjden på stagens skärningspunkt rätt utan att det lutar för mycket neråt i framkant.
Placeringen av det övre staget i höjdled i förhållande till axelns centrumlinje påverkar även chassireaktionen i starten, jag har inte full koll på alla detaljer där, men enligt en av mina chassiböcker ( how to build a winning Drag Race chassi and suspension. Wayne Scraba. HP Books nr 1462 ) så ger ett lågt placerat övre stag lugnare och mer kontrolerbara hjullyft t.ex.
Det blir också mera plats uppåt i chassit vid fjädring eller om man vill ha en låg bil med det övre staget närmare axelns centrumlinje.
Mvh.

Jag har kollat bilder och läst lite mer och nu förstår jag ungeför vad du menar.
Det undre staget är rakt i körhöjd när jag har fäst det i det nedre hålet på axeln nu.
Ok, det nedre staget ska vara rakt i åkhöjd men hur brant vinkel vill man kunna ha på det övre staget?
Om jag fattat allt rätt så borde jag få mer vikt bak ju mer vinkel jag har på det övre staget. Skärningspunkten i bilen där övre och undre staget möts blir längre bak i bilen...
Jag antar att det är helt beroende på bil, vikt osv. men finns det någon tummregel man kan använda?
Jag visste inte att avståndet från centrum på axeln till infästningen av stagen hade sån betydelse. Dom jag har att fråga i närheten är mer rally/bana åkare och dom har en liten annan uppfattning om hur en fyrlänk ska se ut verkar det som.
Då dom bygger så använder dom likadana fästen på både över och under sidan av axeln.
Mer kontrollerade chassi reaktioner är ju aldrig fel men frågan är hur mycke skillnad och om jag kommer märka av det... Blir det dramatisk skillnad att flytta infästningspunkterna på axeln?
Det är ju ingen tävlingsbil jag bygger men man vill ju självklart bygga så rätt som möjligt.
Tanken var att kapa bort hål nr3 på det övre fästet så jag bara hade 2st hål på varje sida av axeln då jag tyckte jag fick till stagen bra med bara 4st hål och behöver lite mer plats uppåt.
Men jag skulle självklart ha vänt på fästena istället...
Det är inte för sent än iofs. då plattorna bara är punktade på axeln.
Jag ska kolla lite mer på det där och verkligen mäta ut skärningspunken på stagen i bilen samt vilka vilka skärningspunkter jag kan få till med fästena som dom är nu.