Hej
Har en MB L408-73 som jag har monterat motor+låda från en 250D-87 i.
Motorn är en vanlig sugdiesel.
1. Vilka aggregat är lämpliga för turbokonvertering?
2. Blir det problem om jag monterar aggregatet nära oljenivån i tråget, dvs kommer oljereturen att fungera bra iallafall? Ni ser problemet på bilderna nedan, vill montera aggregatet i stort sett bredvid växellådan.
Tacksam för svar och funderingar!
MVH Kim
http://www.postimage.org/image.php?v=Ts2wxx9
http://www.postimage.org/image.php?v=Ts7L6li
Aggregat till 250D?
Aggregat till 250D?
Senast redigerad av kim_kim den mån nov 01, 2010 10:09 pm, redigerad totalt 2 gång.
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
Ok, ska mäta lite på hur det kan komma att hamna i höjdled. borde nog kunna få upp aggregatet över oljenivån.
Ska jag ta turbon från en mindre motor typ 1,9tdi eller ska jag ta från ex saab 95 eller volvo v70- 850 bensinare?
Glad för tips!
/ Kim
Ska jag ta turbon från en mindre motor typ 1,9tdi eller ska jag ta från ex saab 95 eller volvo v70- 850 bensinare?
Glad för tips!
/ Kim
Senast redigerad av kim_kim den mån nov 01, 2010 10:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
Hej!
Lyfter tråden lite.
Jag har nu monterat turbo på min merca. Köpte både turbo insug och grenrör från en orginal 250td. fick göra en adapter från turbongrenröret för att få plats med turbon som nu sitter med utloppet över ventilkåpan. (kommer med lite bilder i veckan) Har ställt upp pumpen så mycket jag kunde tills jag inte kunde justera ner tomgången mer. har numera 2,5tums avgas hela vägen med bara en rak dämpare från biltema. har ett öppet pipercross luftfilter. vi provade lite olika ladd.
Hur mycket laddtryck ska man köra med? vi har provat lite mellan 0,5-0,9.
Vi drog ner oljereturen och ersatte oljenivåvakten i tråget (på andra sidan motorn) med ett inlopp. dvs oljereturen är numera 1,4 meter men med fall hela vägen, är det något problem med lång olje retur? slangen mäter 19mm invändigt.
/Kim
Lyfter tråden lite.
Jag har nu monterat turbo på min merca. Köpte både turbo insug och grenrör från en orginal 250td. fick göra en adapter från turbongrenröret för att få plats med turbon som nu sitter med utloppet över ventilkåpan. (kommer med lite bilder i veckan) Har ställt upp pumpen så mycket jag kunde tills jag inte kunde justera ner tomgången mer. har numera 2,5tums avgas hela vägen med bara en rak dämpare från biltema. har ett öppet pipercross luftfilter. vi provade lite olika ladd.
Hur mycket laddtryck ska man köra med? vi har provat lite mellan 0,5-0,9.
Vi drog ner oljereturen och ersatte oljenivåvakten i tråget (på andra sidan motorn) med ett inlopp. dvs oljereturen är numera 1,4 meter men med fall hela vägen, är det något problem med lång olje retur? slangen mäter 19mm invändigt.
/Kim
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
det kvittar om den hamnar under oljenivån så länge du har en buffert för olja på väg ner,och det har du ju med 1,4meter
,tuta och kör! har haft oljereturen i avtappningspluggen på en motor som gick 34000mil utan problem(konventerades 1988)..vad gäller laddtryck så skulle jag hålla mej på kilot,max,det går att köra lite högre,men då är det i personbil,här är det ju lite andra förhållanden..

jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 101
- Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
- Ort: Västerlanda
- Kontakt:
Hej!
Vad skönt att höra! Ett tag sprang iden genom huvudet att koppla oljereturen ner i oljestickan, men denna lösning kändes bättre. Vi resonerade också att turbon sitter så pass högt att oljan borde hinna rinna ner i tråget.
Vi har ställt in laddtrycket till 0,7bar, det verkar inte som att pumpen ville ge mer diesel
7mm element skulle nog göra susen men jag tror inte att denna bil är rätt ämne för sådana ideer
Här är en länk till ett annat forum med massa bilder på bygget!
http://www.mb508.forum24.se/mb508-about289-60.html
MVH Kim
Vad skönt att höra! Ett tag sprang iden genom huvudet att koppla oljereturen ner i oljestickan, men denna lösning kändes bättre. Vi resonerade också att turbon sitter så pass högt att oljan borde hinna rinna ner i tråget.
Vi har ställt in laddtrycket till 0,7bar, det verkar inte som att pumpen ville ge mer diesel


Här är en länk till ett annat forum med massa bilder på bygget!
http://www.mb508.forum24.se/mb508-about289-60.html
MVH Kim
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!