Aggregat till 250D?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
kim_kim
För lite laddtryck

Aggregat till 250D?

Inlägg av kim_kim »

Hej

Har en MB L408-73 som jag har monterat motor+låda från en 250D-87 i.
Motorn är en vanlig sugdiesel.

1. Vilka aggregat är lämpliga för turbokonvertering?

2. Blir det problem om jag monterar aggregatet nära oljenivån i tråget, dvs kommer oljereturen att fungera bra iallafall? Ni ser problemet på bilderna nedan, vill montera aggregatet i stort sett bredvid växellådan.

Tacksam för svar och funderingar!

MVH Kim

http://www.postimage.org/image.php?v=Ts2wxx9
http://www.postimage.org/image.php?v=Ts7L6li
Senast redigerad av kim_kim den mån nov 01, 2010 10:09 pm, redigerad totalt 2 gång.
MB L408D-73 Med 250D från W124-87 Under pågående renovering och ombyggnad!
SAAB 95 pågånde trimprojekt söker turbo!
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Turbon och utloppet från den måste ligga över oljenivån (om man inte kör någon speciallösning med extra oljetank/pump etc.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
kim_kim
För lite laddtryck

Inlägg av kim_kim »

Ok, ska mäta lite på hur det kan komma att hamna i höjdled. borde nog kunna få upp aggregatet över oljenivån.

Ska jag ta turbon från en mindre motor typ 1,9tdi eller ska jag ta från ex saab 95 eller volvo v70- 850 bensinare?

Glad för tips!

/ Kim
Senast redigerad av kim_kim den mån nov 01, 2010 10:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Om du bara vill ha ~120hk så kan du ju söka rätt på nått i stil med en originalturbo från en 300dt eller 250/190 2.5dt då det i princip är samma effekt som en mb standard turbo du vill ha.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
kim_kim
För lite laddtryck

Inlägg av kim_kim »

Hej!

Lyfter tråden lite.

Jag har nu monterat turbo på min merca. Köpte både turbo insug och grenrör från en orginal 250td. fick göra en adapter från turbongrenröret för att få plats med turbon som nu sitter med utloppet över ventilkåpan. (kommer med lite bilder i veckan) Har ställt upp pumpen så mycket jag kunde tills jag inte kunde justera ner tomgången mer. har numera 2,5tums avgas hela vägen med bara en rak dämpare från biltema. har ett öppet pipercross luftfilter. vi provade lite olika ladd.

Hur mycket laddtryck ska man köra med? vi har provat lite mellan 0,5-0,9.

Vi drog ner oljereturen och ersatte oljenivåvakten i tråget (på andra sidan motorn) med ett inlopp. dvs oljereturen är numera 1,4 meter men med fall hela vägen, är det något problem med lång olje retur? slangen mäter 19mm invändigt.

/Kim
vikko
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vikko »

Men, då har väl returen hamnat under oljenivån? Det är inte bra.

annars är det inget fel med lång slang så länge det är fall hela vägen. 19mm är bra grovlek på slangen.
Väl mött,
Viktor
Babs
För mycket laddtryck

Inlägg av Babs »

det kvittar om den hamnar under oljenivån så länge du har en buffert för olja på väg ner,och det har du ju med 1,4meter :D ,tuta och kör! har haft oljereturen i avtappningspluggen på en motor som gick 34000mil utan problem(konventerades 1988)..vad gäller laddtryck så skulle jag hålla mej på kilot,max,det går att köra lite högre,men då är det i personbil,här är det ju lite andra förhållanden..
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..

W123 DIESEL~274HK
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Hur högt sitter turbon? Det går ju att dra returen i ventilkåpan om turbon sitter över. Men som "Babs" nämner, med det fallet är det inga problem.

Lite bilder på turbobygget hade varit roligt att se!
Användarvisningsbild
kim_kim
För lite laddtryck

Inlägg av kim_kim »

Hej!

Vad skönt att höra! Ett tag sprang iden genom huvudet att koppla oljereturen ner i oljestickan, men denna lösning kändes bättre. Vi resonerade också att turbon sitter så pass högt att oljan borde hinna rinna ner i tråget.

Vi har ställt in laddtrycket till 0,7bar, det verkar inte som att pumpen ville ge mer diesel :( 7mm element skulle nog göra susen men jag tror inte att denna bil är rätt ämne för sådana ideer :lol:

Här är en länk till ett annat forum med massa bilder på bygget!

http://www.mb508.forum24.se/mb508-about289-60.html

MVH Kim
Skriv svar