Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Senaste tiden har gått åt till att plocka ner Donatorbilen och sälja iväg sånt som jag inte behöver. Jag har också programmerat bort en massa funktioner från huvudinstrumentet i Passaten, för att slippa varningsmeddelanden om låg spolvätskenivå, bromsvätskenivå, ABS och liknande.
Tack J.Björk för hjälpen med det. :thumbright:

Laserskurna plåtar till framvagnskonstruktionen är beställda och karossen har jag burit ut i kallförrådet.

Dom närmaste månaderna kommer jag prostituera mig som bilrekondare på fritiden (och bada och åka cab och njuta av livet). Därför kommer nog Dauphinen få stå kvar i kallförrådet, så tar jag nya tag i höst igen.
Till dess ska donatorbilen vara nerplockad så klart.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det var så lite så :thumbright:
Gick det koda bort Airbagen ur gateway?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Har du fått nå input från SFRO om förstärkning/ram då?
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

j björk skrev:Det var så lite så :thumbright:
Gick det koda bort Airbagen ur gateway?
Nej det gjorde det inte. Antingen proppar jag i referensmotstånd på alla utgångar från airbagstyrenheten och låter den följa med till Dauphinen. Annars har jag sån tur att huvudinstrumentet ska ha en rak jordsignal eller plussignal från Airbagstyrenhet, då löser det sig ännu smidigare.
Så vet jag att det är på min 900 Cab -95.
Till Saab hade vi såna referensmotstånd för felsökning, har VW det också ? skulle vara intressant att få mäta resistansen på ett sånt.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

fugazi skrev:Har du fått nå input från SFRO om förstärkning/ram då?
Ja litegrann. Budskapet var i korthet: bättre att lägga till förstärkningar till befintlig struktur, än att göra rent hus och bygga efter eget huvud.

Efter sommaren ska jag passa in motorpaketet för att veta exakt var det hamnar, därefter kommer jag titta på var förstärkningar gör mest nytta.

Det tyckte SFRO var en bra arbetsgång, så ännu inga konflikter kring bygget :thumbright:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, det finns sådana lådor att koppla in för felsökning.
Jag ska kontrollmäta ett åt dig :thumbright:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

j björk skrev:Japp, det finns sådana lådor att koppla in för felsökning.
Jag ska kontrollmäta ett åt dig :thumbright:
härligt !!
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Lite rörigt nu, ska dessutom försöka klämma in en massa ärenden imorgon :(

Ska försöka hinna imellan, annars får jag ta det nästa vecka.
Du får påminna mig om du inte hör något :wink:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

j björk skrev:Lite rörigt nu, ska dessutom försöka klämma in en massa ärenden imorgon :(

Ska försöka hinna imellan, annars får jag ta det nästa vecka.
Du får påminna mig om du inte hör något :wink:
Ta det lugnt, mannen ! Jag har god tid på mig.
Jag är även mycket intresserad av vilket stift på huvudinstrumentet som kommer från Airbagstyrenheten.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, jag har lite info till dig.
Har du möjlighet kan du ju svänga förbi på jobbet en dag.
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Dauphinen har inte fått den uppmärksamhet den förtjänar på sistone. Utburen ur garaget, ett bilkapell över dom smala axlarna. Stackarn :(
Jag har fått hem laserskurna plåtar som ska bli framvagn. Wilwood-spindlarna är enligt uppgift just nu på väg över atlanten :thumbright:
Bild
Många plåtar blir det.

Bild
Har även beställt lite "osynliga " förstärkningsplåtar som ska svetsas på rambalkarna och bilda box för burfästena.

Bild
Dom 3-kantiga plåtarna är övre och nedre fäste för störtbur. Alltså ovan golv och under golv.
Hösten är räddad :lol:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

j björk skrev:Hej, jag har lite info till dig.
Har du möjlighet kan du ju svänga förbi på jobbet en dag.
Tack för det. Ska bli spännande.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Det är nog nyttigt att vara ifrån lite. Jag är så sugen på att bygga bil :thumbright:

Bild
Svarvade rörhylsor till PUR-bussningarna.

Bild
Det jag håller i är en övre länkarmsinfästning, fattar ni ?
Den undre plåten blir botten på en traditionell framvagnsbalk med bottenplugg :shock: Jag vet inte om bilen blir för lätt, och då vill jag ha barlasten nära marken, därför påfyllningsplugg och avtappningsplugg :thumbright:

Bild
Kanske tydligare så här ?
I hålrummet som syns på bilden ska rambenen löpa.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ska du ha 2 sådana länkarmsinfästningar per sida, eller har jag fattat fel nu :scratch:

Vad ska bilen bli för lätt för, att köras med eller besiktas :lol:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

j björk skrev:Ska du ha 2 sådana länkarmsinfästningar per sida, eller har jag fattat fel nu :scratch:

Vad ska bilen bli för lätt för, att köras med eller besiktas :lol:
Helt riktigt att det är en av två övre infästningar jag håller i. Nedre infästningarna kommer sitta i en konsoll som är flyttbar för Camber och caster.

Lätt för besiktningen :thumbright: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar