Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)
http://www.swerub.se/?gclid=CJXVi8jYqaACFQQ53godoF2sdQ
där köpte jag stenhårda kuddar för 100kr/st,mailade mått samt höjd och till vilket ändamål,så kom de med ett förslag som passade mej,och säkert dej med,billigt åxå! och skönt att slippa momentstag..passar ju bolt-on utan krussiduller,om man beställer i originalhöjd då givetvis..
där köpte jag stenhårda kuddar för 100kr/st,mailade mått samt höjd och till vilket ändamål,så kom de med ett förslag som passade mej,och säkert dej med,billigt åxå! och skönt att slippa momentstag..passar ju bolt-on utan krussiduller,om man beställer i originalhöjd då givetvis..
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Efter några om, och några men så är motorn nu startad.
Man kan inte annat än tacka Mattias för hjälpen med knappandet på datorn. Han är ju duktig Dr Sandgren.
Dock är väl en uppstart en ny motor, i mitt garage ska tilläggas, inte utan barnsjukdomar. Ett missljud från någon ventil så de blir en mätning av ventilspel någon dag. Sen har ju den här kammen en hel del överlapp så vakuum på tomgång lyser med sin frånvaro. Fanns väl lite men inte mycket. Så man får väl ta att bilen blir känsligare vid låga varv osv.
Jag är iaf nöjd att bilen är igång och att ett steg till är taget. Blir intressant och ge sig ut på gatan.
AA, CH, Peppe och Micke va även på plats och bevittnade händelserna, alltid trevligt med lite besök. På att göra listan finns väl följande:
1: Kolla ventilspel samt lashcaps.
2: Kolla kaminställningen med indikatorklocka.
3: Göra en allmän check av allt kring motor, låda osv.
// N.
Man kan inte annat än tacka Mattias för hjälpen med knappandet på datorn. Han är ju duktig Dr Sandgren.
Dock är väl en uppstart en ny motor, i mitt garage ska tilläggas, inte utan barnsjukdomar. Ett missljud från någon ventil så de blir en mätning av ventilspel någon dag. Sen har ju den här kammen en hel del överlapp så vakuum på tomgång lyser med sin frånvaro. Fanns väl lite men inte mycket. Så man får väl ta att bilen blir känsligare vid låga varv osv.
Jag är iaf nöjd att bilen är igång och att ett steg till är taget. Blir intressant och ge sig ut på gatan.
AA, CH, Peppe och Micke va även på plats och bevittnade händelserna, alltid trevligt med lite besök. På att göra listan finns väl följande:
1: Kolla ventilspel samt lashcaps.
2: Kolla kaminställningen med indikatorklocka.
3: Göra en allmän check av allt kring motor, låda osv.
// N.
Nicke: Glöm inte att sätta ett MIG-munstycke i MAP-slangen också, ett "moppe-bränslefilter" kan också vara bra men börja med MIG-munstycket. Sen kan man filtrera MAP-signalen i nya programvaran som ska in i boxen framöver.
Det var väl 80 kPa (-20 kPa vakuum) i insuget på tomgång 1000-1500 rpm och väldigt stökigt så den kommer bli lite skum på låglast. En kaminställning kan väl förbättra saken.
Du skulle gjort tydliga markeringar på remskiva, mellanaxel-drevet och kamaxeln så du lätt kan nolla motorn och veta att kamsynk och kam-inställningen är rätt om du måste montera lös sakerna igen. Det blir en del jobb med motorstyrningen om man hela tiden måste leta upp tändföljden..
Det var väl 80 kPa (-20 kPa vakuum) i insuget på tomgång 1000-1500 rpm och väldigt stökigt så den kommer bli lite skum på låglast. En kaminställning kan väl förbättra saken.
Du skulle gjort tydliga markeringar på remskiva, mellanaxel-drevet och kamaxeln så du lätt kan nolla motorn och veta att kamsynk och kam-inställningen är rätt om du måste montera lös sakerna igen. Det blir en del jobb med motorstyrningen om man hela tiden måste leta upp tändföljden..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ska absolut fixa de där som du säger Mattias. Vi har ju fått göra så på CH;s 02;a för att få mappsignalen någolunda vettig.mattias skrev:Nicke: Glöm inte att sätta ett MIG-munstycke i MAP-slangen också, ett "moppe-bränslefilter" kan också vara bra men börja med MIG-munstycket. Sen kan man filtrera MAP-signalen i nya programvaran som ska in i boxen framöver.
Det var väl 80 kPa (-20 kPa vakuum) i insuget på tomgång 1000-1500 rpm och väldigt stökigt så den kommer bli lite skum på låglast. En kaminställning kan väl förbättra saken.
Du skulle gjort tydliga markeringar på remskiva, mellanaxel-drevet och kamaxeln så du lätt kan nolla motorn och veta att kamsynk och kam-inställningen är rätt om du måste montera lös sakerna igen. Det blir en del jobb med motorstyrningen om man hela tiden måste leta upp tändföljden..
Kaminställning kommer inom snar framtid och ska även ta o göra de olika markeringarna, ska klura ut nåt bra där.
Hehe, de är lugnt Peppe. Vi kan väl kanske ha som mål, om man har orken och drivet att sniffa på 2bar innan hösten är över iaf.peppe skrev:Kul att den lever![]()
Jag känner att jag var taskig igår, och tar tillbaks det där 2bars snacket, du får vara min kompis även om du inte kommer dit eller över

// N.
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Njaa, de är alla de där sakerna som skrivits i tidigare inlägg. Så de ska egentligen inte behöva vara mera än en effektiv kväll. Sen så ska man ta sig iväg o mappa den. Tur som är, påställd, besiktad och försäkrad. Så de är bara tuta o köra!JonasW skrev:Härligt med uppstart! Nått mer som ska göras på bilen sen innan den är körklar? Du får väl hojta till när saker & ting är sorterade så kan vi testa med Racelogicen igen och se vad som hänt sen förra motorn![]()

// N.
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jo men jag vet inte riktigt vad jag ska ta bilder på? Finns redan bilder på allt istort sett...bmw02touring skrev:Grattis till uppstarten, dock är det alldeles för lite bilder.


Du ska se att de kommer bilder sinom tid, då de finns nåt att visa.

Bra de Peppe! Du vet som sagt vart de finns en bottendel, en topp osv...

// N.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
laddtryck är inte allt peppepeppe skrev:Jag håller på ordna så att jag kan stå för mitt 2bars påstående, men det blir nog inte förns hösten, men det är på g![]()

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/