sen när det svalnat kanske det går lättare
Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]
-
Eric Wiklund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Det gick å få loss den med gasolen, klämde upp den med domkraften och värmde, så blev det skitbra sen..
innan sänkning:

efter sänkning:

råkade bli lite mer på högersidan:oops: men va fan! spelar roll! den är iaf sänkt drygt 1,5 varv fram nu, så nu är det avklarat, är bara resten kvar nu, som synes så är den ju INTE grann! men det kommer fixas så småningom..
innan sänkning:

efter sänkning:

råkade bli lite mer på högersidan:oops: men va fan! spelar roll! den är iaf sänkt drygt 1,5 varv fram nu, så nu är det avklarat, är bara resten kvar nu, som synes så är den ju INTE grann! men det kommer fixas så småningom..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
har beställt lamphållare idag på elfa, kommer inte ihåg art. nummret men det är iaf en platta så man kan fästa den i strålkastaren med 4 skruv, och sen ska pos ljusen kopplas in där.. och blinkersen kopplas till positions ljusets plats..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
hm, jag har kommit på bättre tankar och returnerade paketet från elfa, och kopplade om lite så när man ska ha positions ljus så lyser halvljuset, skitbra, sen var det fram med spackel och lägga igen hålen, detta gjordes i fredags och lördags, har bilder, men oxå segt modem, så det dröjer nog ett litet tag innan jag fått upp bilderna, men det är iaf utan blinkers fram nu, iaf på skärmarna =) blev mycket snyggare..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
jahopp, då var det dags igen, mer meck! lackeringen har blivit åtsidosatt då jag ännu inte fått några färgprover eller har möjlighet att lacka själv..
Då bilen läcker mycket olja mellan topp och block och det är gul-vitt klet i oljelocket och slangarna till vevhusventilationen så har jag antagit att topppackningen är kass, så topplyft skulle bli, och då jag har praktik nu så har jag möjlighet att få toppen planad
men den har ändå gått som en skållad bäver, skumt
så sotningssats införskaffades på mekonomen, även en ny termostat, 728:- hutlöst dyrt!
så idag tog man tag i saken och började mecka, grenröret trodde jag skulle jävlas, det gjorde det inte, ingenting jävlades! vilken bra dag! men sen när man ska öppna kranen på sidan av blocket för att släppa ut kylvattnet så man slipper byta olja, så vill den inte, men jag lyfter toppen ändå och tänker att ett oljebyte behövs ändå! sen att allt kylvatten som jag tappade ut innan hamnade på golvet är väl ingen höjdare heller, men men, får hälla i nytt..
så toppen ska lämnas in, 3mm tror jag det kommer bli, är det lagom? ska kontrollmäta höjden på toppen imorn, den var ~88mm hög mätt från toppens högsta punkt till blocket, monterad, så den är väl ~87mm hög, (mätt med tumstock) oplanad mao! men om man tar 2mm kommer man upp i E-motorns komp, och då kan man väl ta en bit till? typ 1mm till, den blir inte portad, ingenting blir gjort med den..
men om jag planar den 3mm, behöver jag kortare stötstänger? vill gärna veta vad ni tror om det,
ska även ta med svänghjulet imorn och se om man kan få låna en svarv o lätta det drygt 2kg.. borde väl göra nått? men det blir monterat när bakre packboxen byts, vilket blir snart, troligtvis, då den läcker oxå..
men men, bilder kommer här!

läkage!

kylvattnat golv..

vilket toppen paket!

ordning o reda - pengar på fredag, eller hur var det nu?
Då bilen läcker mycket olja mellan topp och block och det är gul-vitt klet i oljelocket och slangarna till vevhusventilationen så har jag antagit att topppackningen är kass, så topplyft skulle bli, och då jag har praktik nu så har jag möjlighet att få toppen planad
men den har ändå gått som en skållad bäver, skumt
så sotningssats införskaffades på mekonomen, även en ny termostat, 728:- hutlöst dyrt!
så idag tog man tag i saken och började mecka, grenröret trodde jag skulle jävlas, det gjorde det inte, ingenting jävlades! vilken bra dag! men sen när man ska öppna kranen på sidan av blocket för att släppa ut kylvattnet så man slipper byta olja, så vill den inte, men jag lyfter toppen ändå och tänker att ett oljebyte behövs ändå! sen att allt kylvatten som jag tappade ut innan hamnade på golvet är väl ingen höjdare heller, men men, får hälla i nytt..
så toppen ska lämnas in, 3mm tror jag det kommer bli, är det lagom? ska kontrollmäta höjden på toppen imorn, den var ~88mm hög mätt från toppens högsta punkt till blocket, monterad, så den är väl ~87mm hög, (mätt med tumstock) oplanad mao! men om man tar 2mm kommer man upp i E-motorns komp, och då kan man väl ta en bit till? typ 1mm till, den blir inte portad, ingenting blir gjort med den..
men om jag planar den 3mm, behöver jag kortare stötstänger? vill gärna veta vad ni tror om det,
ska även ta med svänghjulet imorn och se om man kan få låna en svarv o lätta det drygt 2kg.. borde väl göra nått? men det blir monterat när bakre packboxen byts, vilket blir snart, troligtvis, då den läcker oxå..
men men, bilder kommer här!

läkage!

kylvattnat golv..

vilket toppen paket!

ordning o reda - pengar på fredag, eller hur var det nu?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
så.. då var bilen ihopsatt, efter en del om och men..
jag började på fredags kvällen att sätta ihop den igen, toppen blev så fin så fin, ving var den innan med, men inte numer =) men jag satte ihop den, och fyllt på vatten så kom jag på att jag glömt byta oringar på vattenpumpen
bara lyfta toppen igen, sen fyllde jag på vatten igen, det läckte ändå, då hade de glömt en o-ring när de packade sotningsatsen, fick tag i en packningssats till vattenpumpen på mekonomen i lördes, så idag var jag på det igen, böt vattenpump, och alla oringar byttes, läcker ingenting nu. =) så ställde jag ventilspelet och startade upp, lite läskigt var det! men den startade direkt
huuuu vad den låter illa, trodde den spikade, men det var bara ventilspelet, ställa det igen, varmkörning, efterdragning, ut o gasa, gick fint, tills jag kolla ventilspelet igen, allt var fint och sen skulle jag köra lite till, då började den gå lite dåligt, och sen mer och mer dåligt för att sedan stanna helt, försöka starta igen, gick inte, kolla gnistan, den var dålig, soppa fick den, letade fel ett tag tills jag provade med en annan tändspole från min amazon, gick inte ändå men när jag sedan bytte tillbaka så gick det
hur fan gick det till!?
sen så skulle jag köra hem en kompis som bor typ 2-300 meter bort, då misstände den som fan, kom med nöd och näppe hem, sen dog den, och ville fan ta mej inte starta!
så nu står jag där, bilen död o skola imorn, kan inte åka, det är iofs lite positivt.. men orka va hemma, ska kolla upp lite mer imorn, kan va tändspolen eller brytarna, mer tips?
ska ladda upp lite bilder när jag får tid,
jag började på fredags kvällen att sätta ihop den igen, toppen blev så fin så fin, ving var den innan med, men inte numer =) men jag satte ihop den, och fyllt på vatten så kom jag på att jag glömt byta oringar på vattenpumpen
huuuu vad den låter illa, trodde den spikade, men det var bara ventilspelet, ställa det igen, varmkörning, efterdragning, ut o gasa, gick fint, tills jag kolla ventilspelet igen, allt var fint och sen skulle jag köra lite till, då började den gå lite dåligt, och sen mer och mer dåligt för att sedan stanna helt, försöka starta igen, gick inte, kolla gnistan, den var dålig, soppa fick den, letade fel ett tag tills jag provade med en annan tändspole från min amazon, gick inte ändå men när jag sedan bytte tillbaka så gick det
sen så skulle jag köra hem en kompis som bor typ 2-300 meter bort, då misstände den som fan, kom med nöd och näppe hem, sen dog den, och ville fan ta mej inte starta!
så nu står jag där, bilen död o skola imorn, kan inte åka, det är iofs lite positivt.. men orka va hemma, ska kolla upp lite mer imorn, kan va tändspolen eller brytarna, mer tips?
ska ladda upp lite bilder när jag får tid,
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
så länge varade det roliga!!
bilen slutade funka i söndes kväll. misstände o hadde sig, så på tisdagen böt jag spole, ingen skillnad, den kom polarn över o vi kollade runt lite, kom till slut på felet, kolet i fördelarlocket var väck! så jag lånade min mors bil och körde till mekonomen för att köpa nytt lock, så hem och prova igen, efter ett par startförsök gick den igång, gick dock som en potta med skit, kollade tändningen, den stog helt åt helvete, höjde den lite så den gick rent iaf, och körde till skolan idag med den..
sen så när jag skulle köra hem så började den misstända o ha sig för att tillslut stanna helt, vid en korsning mitt i rusningen,
lagom irriterande, fick dock hjälp av 2 killar att bogsera in den till en parkering så den kunde stå där iaf. sen skulle jag ringa min syster som bor i halmstad där jag går i skolan, inga pengar på telefonen, leta upp närmaste butik, ladda telefonen, sen ringa, och tillslut kom hon o hämtade mej, åkte hem till henne och ringde runt lite för att ta reda på vad som kunde va fel, ingen visste något, så det blev till att bogsera den till parkeringen här vid syrran, så nu står den här.. det var iaf en ganska tuff syn i backspelgeln =)
så imorn ska jag tillbaka hit ohc försöka hitta felet.. en ska jag seriöst leta efter en bil som bara ska gå! och sedan göra vid denna ordentligt! kanske
bilen slutade funka i söndes kväll. misstände o hadde sig, så på tisdagen böt jag spole, ingen skillnad, den kom polarn över o vi kollade runt lite, kom till slut på felet, kolet i fördelarlocket var väck! så jag lånade min mors bil och körde till mekonomen för att köpa nytt lock, så hem och prova igen, efter ett par startförsök gick den igång, gick dock som en potta med skit, kollade tändningen, den stog helt åt helvete, höjde den lite så den gick rent iaf, och körde till skolan idag med den..
sen så när jag skulle köra hem så började den misstända o ha sig för att tillslut stanna helt, vid en korsning mitt i rusningen,
så imorn ska jag tillbaka hit ohc försöka hitta felet.. en ska jag seriöst leta efter en bil som bara ska gå! och sedan göra vid denna ordentligt! kanske
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..

