Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!
Det såg ju bra ut, precis såna böjar jag måste hitta några av.
Hittar du någon bra vävtejp för att tejpa kabelhärvan så hör du av dig.
Hittar du någon bra vävtejp för att tejpa kabelhärvan så hör du av dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jag har googlat lite nu på förmiddagen faktiskt.. ingen större framgång dock.mattias skrev: Hittar du någon bra vävtejp för att tejpa kabelhärvan så hör du av dig.
Dock så dök hockey-tejp upp flera gånger när jag sökte, undra om man inte skulle prova med det? 30:- /rulle...
Det kan ju inte vara helt fel ändå..
Edit:
Här verkar vi ha nått!
Ska jag ta hem tio rullar? så får du några...

80-912-09 elfa.se
Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Åkte till garaget och lyckades ägna ett par timmar till åt räsern idag.
Insuget är nu med rätt längder på alla rör, färdigsvetsat och fint
Ska bara göra ett stag på sanmma sätt som E-insuget sitter original.

Sen verkar det gå att lösa gaswire jäkligt enkelt oxå.
Bara att vrida spjället 90° och svetsa fast lite orignaldelar
16v har tydligen lite längre gaswire som precis når fram!

Insuget är nu med rätt längder på alla rör, färdigsvetsat och fint

Ska bara göra ett stag på sanmma sätt som E-insuget sitter original.

Sen verkar det gå att lösa gaswire jäkligt enkelt oxå.
Bara att vrida spjället 90° och svetsa fast lite orignaldelar

16v har tydligen lite längre gaswire som precis når fram!

Gustav Sundberg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 799
- Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
- Ort: Skåne Kristianstad
- Kontakt:
wag har också tejp till kablage.. art. nr. 000 979 950
Ingen aning vad de kostar
Ingen aning vad de kostar

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Ja...
Lite har då hänt sen sist! har inte orkat uppdatera tråden varje gång jag har gjort nått bara...
Koppling är köpt.
Det blev en saab original tryckplatta och en 6p sinter från dalhems.
Räcker gott och väl till min lilla motor.

Nisse hjälpte mig att svarva en till remskiva, nu kan jag både ha vattenpump och servo samtidigt
värsta lyx!

Sen blev det inte kul nå mer..
Först tog det en kväll att montera kopplingen innan jag hade lyckats reda ut vilka delar som skulle användas osv.. men nu sitter den där iaf.
Sen tog det åtskilliga timmar att pussla ihop en växellåda.
Av Fyra växellådor blev det tillslut en komplett.
M45 Dogbox med alu-hus.
M47 sprängkåpa då aluhuset kommer från en sån tydligen.
M46 Spakställ då det stämde bra i längd.
M45 Fäste till gummikudden, tveksamt om det stämmer 100 men.. nåja.
Samt att spakstället gicks igenom, fick fyra hårda bussningar istället för två hårda och två mjuka som det är original.
Växellådsbalken passade tillochmed under bilen (kudde från M47)
Sen när jag skulle dra åt muttrarna på motorkuddarna blev det inte roligt längre...
Motorn verkar stå på oljetråget på framvagnsbalken..? varför?
Motor och oljetråg är B23..
Motorfästen och kuddar har jag ingen aning om, köptes begagnat..
Framvagnsbalken är en 16V med bortkapat vänster fäste och nedre fästena är ersatta med STD 8V fästen.. (så vitt jag vet)
Här är lite dåliga bilder, nån som kan peka på vad som är galet?





Lite har då hänt sen sist! har inte orkat uppdatera tråden varje gång jag har gjort nått bara...
Koppling är köpt.
Det blev en saab original tryckplatta och en 6p sinter från dalhems.
Räcker gott och väl till min lilla motor.

Nisse hjälpte mig att svarva en till remskiva, nu kan jag både ha vattenpump och servo samtidigt


Sen blev det inte kul nå mer..
Först tog det en kväll att montera kopplingen innan jag hade lyckats reda ut vilka delar som skulle användas osv.. men nu sitter den där iaf.
Sen tog det åtskilliga timmar att pussla ihop en växellåda.
Av Fyra växellådor blev det tillslut en komplett.
M45 Dogbox med alu-hus.
M47 sprängkåpa då aluhuset kommer från en sån tydligen.
M46 Spakställ då det stämde bra i längd.
M45 Fäste till gummikudden, tveksamt om det stämmer 100 men.. nåja.
Samt att spakstället gicks igenom, fick fyra hårda bussningar istället för två hårda och två mjuka som det är original.
Växellådsbalken passade tillochmed under bilen (kudde från M47)
Sen när jag skulle dra åt muttrarna på motorkuddarna blev det inte roligt längre...
Motorn verkar stå på oljetråget på framvagnsbalken..? varför?
Motor och oljetråg är B23..
Motorfästen och kuddar har jag ingen aning om, köptes begagnat..
Framvagnsbalken är en 16V med bortkapat vänster fäste och nedre fästena är ersatta med STD 8V fästen.. (så vitt jag vet)
Här är lite dåliga bilder, nån som kan peka på vad som är galet?





Gustav Sundberg
du har ju dom där, "olje kuddarna" o jag tror att du har fel fäste på förarsidan, både på motor o balk, för den där kudden (har jag för mig) ska stå vågrätt, o inte lutande, så om du byter till en vanliga gummikuddar istället tror jag problemt är ur världen 

740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Det verkar ju rimligt att det är så faktiskt.Hposth skrev:du har ju dom där, "olje kuddarna" o jag tror att du har fel fäste på förarsidan, både på motor o balk, för den där kudden (har jag för mig) ska stå vågrätt, o inte lutande, så om du byter till en vanliga gummikuddar istället tror jag problemt är ur världen

Jag tycker även att växelspaken är för mycket till vänster, som att motorn skulle lyftas upp på vänster sida.
vilket den borde göra med "rätt" fäste?
Men oljekuddar.. vad är det då?
Vill man ha oljekuddar eller är det bara att byta ut mot vanliga gummikuddar? och då måste jag väl byta alla aluminumfästen igen?
Gustav Sundberg
olje kuddar är typ som en stötdämpare, någe påhitt av volvo som satt på vissa 740 o vissa 940 bara, inte alla
tror endast du behöver byta ut de som sitter på höger sidan för o få rätt fästen för gummikuddar,(kanske passar ändå, men är ej samma) om du nu vill byta båda sidor, andra fästena såg rätt ut, passa isåfall på o köp tex maskinkuddar på tex Swedol. Volvos original är ju inte det hårdaste i stan direkt
MVH Henrik

tror endast du behöver byta ut de som sitter på höger sidan för o få rätt fästen för gummikuddar,(kanske passar ändå, men är ej samma) om du nu vill byta båda sidor, andra fästena såg rätt ut, passa isåfall på o köp tex maskinkuddar på tex Swedol. Volvos original är ju inte det hårdaste i stan direkt


MVH Henrik
740 med rakställd 8v,zf,tb70,plenum mm
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
mercedes w123 med volvo motor
Mercedes 300 tdt. bruksbil
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Hm..
Känns som att jag får leta rätt på alla alu-fästen från en motor med vanliga gummikuddar då.
Lika bra att ta allt från samma bil för att vara säker på att det funkar, jag hatar att göra saker flera gånger.
Jag har faktiskt ett par nya förstärkta kuddar liggandes på hyllan, så om dom stämmer i höjd får det bli dom..
Känns som att jag får leta rätt på alla alu-fästen från en motor med vanliga gummikuddar då.
Lika bra att ta allt från samma bil för att vara säker på att det funkar, jag hatar att göra saker flera gånger.

Jag har faktiskt ett par nya förstärkta kuddar liggandes på hyllan, så om dom stämmer i höjd får det bli dom..
Gustav Sundberg