Som rubriken lyder undrar jag om någon av er på andra sidan har tankar och funderingar om den optimala m10 turbo motorn i hållbarhet å högt laddtryck ? Allt från komp till vilken topp man skall använda. har kollat runt lite på flera av era toppar bland annat Peters gamla motor och är mycket nyfiken på din nya motor Är det möjligt att man skulle kunna komma upp över 2,5 bar i laddtryck utan betongfyllning och pyramidringar Tommy
Jag gillade Ivars formulering i sin chassi-tråd. Det är som att fråga hur mycket strössel du ska ha på din glass..
Motorn måste ju byggas till ett ändamål, och det påverkar ju väldigt mycket hur man komponerar ihop grejerna.
Flyttade den här till allmänt istället.
Tommy: Bor du i närheten av Kokkola ? Det är ju rakt över viken det. Inte många mil fågelvägen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
peter laddar mot 2.0 bar nu med standard packning utan några trix för att hålla packningen på plats men det är rätt låga cylindertryck ändå då kam och kompa är gjort så.
men det är inte bara laddtryck som gör effekt det gäller att få mycket luft igenom motorn och förbränna det effektivt.
Jens Gustavsson skrev:dragrace motor eller mer gata?
peter laddar mot 2.0 bar nu med standard packning utan några trix för att hålla packningen på plats men det är rätt låga cylindertryck ändå då kam och kompa är gjort så.
men det är inte bara laddtryck som gör effekt det gäller att få mycket luft igenom motorn och förbränna det effektivt.
den körs på gata, mest tänkte jag att som vad är mesta möjliga effekt ur m10:an på gatan också så att den är hållbar. vet du va peter har för komp?