Recept på den optimala bmw m10 turbo motorn?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
_tommy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 01, 2009 5:21 pm
Ort: Lepplax

Recept på den optimala bmw m10 turbo motorn?

Inlägg av _tommy »

Som rubriken lyder undrar jag om någon av er på andra sidan har tankar och funderingar om den optimala m10 turbo motorn i hållbarhet å högt laddtryck ? Allt från komp till vilken topp man skall använda. har kollat runt lite på flera av era toppar bland annat Peters gamla motor och är mycket nyfiken på din nya motor :wink: Är det möjligt att man skulle kunna komma upp över 2,5 bar i laddtryck utan betongfyllning och pyramidringar :?: Tommy
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag gillade Ivars formulering i sin chassi-tråd. Det är som att fråga hur mycket strössel du ska ha på din glass.. :hihi:

Motorn måste ju byggas till ett ändamål, och det påverkar ju väldigt mycket hur man komponerar ihop grejerna.

Flyttade den här till allmänt istället.

Tommy: Bor du i närheten av Kokkola ? Det är ju rakt över viken det. Inte många mil fågelvägen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dragrace motor eller mer gata?

peter laddar mot 2.0 bar nu med standard packning utan några trix för att hålla packningen på plats men det är rätt låga cylindertryck ändå då kam och kompa är gjort så.

men det är inte bara laddtryck som gör effekt det gäller att få mycket luft igenom motorn och förbränna det effektivt.
_tommy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 01, 2009 5:21 pm
Ort: Lepplax

Inlägg av _tommy »

mattias skrev:Jag gillade Ivars formulering i sin chassi-tråd. Det är som att fråga hur mycket strössel du ska ha på din glass.. :hihi:

Motorn måste ju byggas till ett ändamål, och det påverkar ju väldigt mycket hur man komponerar ihop grejerna.

Flyttade den här till allmänt istället.

Tommy: Bor du i närheten av Kokkola ? Det är ju rakt över viken det. Inte många mil fågelvägen.
den körs på gata. jo ja bor 20km söder om kokkola.
_tommy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 01, 2009 5:21 pm
Ort: Lepplax

Inlägg av _tommy »

Jens Gustavsson skrev:dragrace motor eller mer gata?

peter laddar mot 2.0 bar nu med standard packning utan några trix för att hålla packningen på plats men det är rätt låga cylindertryck ändå då kam och kompa är gjort så.

men det är inte bara laddtryck som gör effekt det gäller att få mycket luft igenom motorn och förbränna det effektivt.
den körs på gata, mest tänkte jag att som vad är mesta möjliga effekt ur m10:an på gatan också så att den är hållbar. vet du va peter har för komp?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Finns flera trådar som avhandlar m10turbo

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40822 osv

Mesta möjliga effekt samt gatmotor i samma mening går inte ihop :)

Men ist för att säga vad du "måste" ladda i en gatmotor, så ställ dig några andra frågor: max effekt? register? budget?

Har börjat bygga något än? Säg hur ditt recept ser ut nu...
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

robban skrev:....max effekt? register? budget?...
Ska det inte vara lite annan ordning på frågeställningen?
... Budget? -> sen resten? :hihi:
_tommy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 01, 2009 5:21 pm
Ort: Lepplax

Inlägg av _tommy »

robban skrev:Finns flera trådar som avhandlar m10turbo

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40822 osv

Mesta möjliga effekt samt gatmotor i samma mening går inte ihop :)

Men ist för att säga vad du "måste" ladda i en gatmotor, så ställ dig några andra frågor: max effekt? register? budget?

Har börjat bygga något än? Säg hur ditt recept ser ut nu...
just nu ser mitt recept ut såhär:
orginalmaskin me lite extre spända bultar
en gammal t3:a
skyline intercooler
megasquirt
350 spridare.
_tommy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons apr 01, 2009 5:21 pm
Ort: Lepplax

Inlägg av _tommy »

fugazi skrev:
robban skrev:....max effekt? register? budget?...
Ska det inte vara lite annan ordning på frågeställningen?
... Budget? -> sen resten? :hihi:

budget är ungefär 2500 euro å lite till
Skriv svar