Efterson motorn aldrig ska belastas när den är kall då det är en ren racingmotor

"Förr i tiden" var det enda sättet att göra en olja tillräckligt temperaturstabil. Livslängden blev bättre.Thorsella skrev:Fördelar? nackdelar?
Efterson motorn aldrig ska belastas när den är kall då det är en ren racingmotor
Thorsella skrev:Fördelar? nackdelar?
peppe skrev:Intressant inlägg Sven, man kanske skulle hälsat på och fått sig en lektion i olja!
Martin H skrev:hej sven, kul med kunnigt folk även inom detta område här på forumet.
om man inte har en kat som kan ta skada och motorn rivs med inte allt
för långa intervaller så är inte heller kox nåt problem, då har jag alltid
använd 20w50 racing mineral (not for highway use) i mina race motorer, kortfattat den har gjort sitt jobb. har heller alldrig varit intresserad av att betala det dubbla för en syntet olja bara för den är miljöklassad och antagligen sämre smörjförmåga. men vart lite nyfiken på den raka 40
du nämner ovan, skulle ju vara bra om man fann en olja som är lika bra
eller bättre och håller kvaliten längre. hur bra håller den sig kvar på kam/tryckare mm när motorn stått??
/martin
Så mao så är en bra syntet alltid ett bättre val än en (icke special/racing) mineralolja?SävarSven skrev: synteter är idag mest formulerade för nyare motor och har addetiv paket där efter. men en syntet behöver som jag skrev tidigare behöver mindre addetiv för att uppnå samma resultat som en mineral.
Så en syntet formulerad med en bra bas och bra addetiv framtaget för högprestande turbo motorer är ett bättre val än en mineralolja från macken.
En rak 40 syntet skulle förmodligen vid drifttemperatur ge en högre viskositet, och där med bättre oljetryck. eftersom jag inte vet din drifttemperatur på motoroljan så kan jag inte med säkerhet säga att det stämmer.
Zink är vanligt i additiv paketen i motoroljor .jos4561 skrev:hur är det med zinken i oljan i dag?
min far slog på rekomendation i penzoil 20-50 i sin buick rak8, och där rök den lyftaren å kamnocken sen provades statoils classicway 20-50 med zinken kvar i men den låg aldeles på gränsen på zink innehållet så nu tror jag det vart e castrol med dubbla mängden zink + kalium? än statoils olja.
vart lite orolig eftersom jag har samma zinkbefriade penzoil i min vässade 2,3liters b20, och förmodligen ett högre tryck på lyftarna.