Hmmmm Peppe, tycker du skall åka din egen båt. MEN om du INTE gör det så vore det skitskoj såklart att ha dig som navvis.
Måndagskvällen ägnades till att demontera viss utrustning från motorn som satt provisoriskt monterat för bromsningen. Sedan monterades motsvarande grejjer för att passa i båten. Det bidde lite grejjer såsom:
svänghjul.
Strutadapter ( BMW-Volvo ).
Ryckutjämnare.
Strut.
Wastegaterör.
Avgasrör.
Motorfäste ( spec plattor till bänken ).
Kylslangar.
En del elkablar samt givare.
Bränsletrycksregulator.
och säkert en del smågrejjer till.
Nu är både motorn och båten förberedda för "giftemål" . Förhoppningsvis kommer detta ske under denna veckan ( v 17 ). Enda kruxet är att jag saknar ngn vettig lyftanordning för tillfället , Blir kanske att låna traktor..... Peppe, ställer du upp? Hahahaha.
Sågat ut fyra boomeranger att hyva på motståndare som försöker köra om mig
Men jösses vad illa boomerangerna flög De får sitta under mina stolar istället.
Här är det plastat lite för att hålla själva "skenan" på plats. plattan är bara tillfällig som mall och stöd när "skenorna" plastas fast. efter att plattan demonterats blir det att plasta ett gäng lager för att få bra hållbarhet.
Tillverkat stolsunderreden. Vart mkt kapa och svetsa men slutresultatet vart helt ok. Framstolen sänktes ner mellan balkarna i båten för att få lägre tyngdpunkt, komma under vindavvisaren samt underlätta för navigatören att se över föraren.
Helt sjukt vad det borrats hål i den där skutan, men det verkar som du lagat alla ordentligt. Jag tror du kommer bli riktigt nöjd med båten, det skulle jag vara om jag var du. Jag måste själv lägga några timmar på den här.. -->
Vilken båt... och vilken bil!!
Funderar på att sälja båten.. hör av er om det är intressant. Bilen har Stövarn tagit över.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mattias: Vad äre för båt? Antal hästkrafter och fart? Själv ser jag ett STORT fel på ekipaget....... Motorn sitter juh på fel sida om akterspegeln
Jo det är MÅNGA hål som lagas men tror det kommer kännas rätt att göra det "riktigt" från början. Tar lite extra tid innan provkörning men när det är gjort så äre gjort lixom.
Freddan: Det är en hemmagjord 4-sitsig smuggler med skrov av aluminium och topp av plywood = lätt.
Med 115 hk rak 6a bak är den lite övermotoriserad ("tower of power!")
Som med alla dom här båtarna med vass form på skrovet är balansen viktig, ska man köra fort måste man ha koll på det.
Jag har inte kört över 40 knop - fartupplevelsen räcker.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mattias: Coolt, Det är någon som lagt ner en massa energi på bygget alltså. Blir impad att man tar sig tid ( och pengar ) att bygga en båt själv i aluminium . De där gamla raksexorna är rätt fräna tycker jag Iofs ganska törstiga men vafan sommaren är kort så det blir oftast inte så mkt åka iallafall. 40 knop är inte alls illa pinkat .
Smugglerskroven är helt OK faktiskt och det byggs ännu idag lite större varianter av smugglerskrov. På -70 talet vare MÅNGA som tävlade med smuggler och diverse Opel och volvomotorer såsom 3 liters raksexorna. Dessa maskiner lät gött när de varvade ut med raka rör genom aktern .
Kanske kanske kanske blir det en sexa i min Crum åxå. Då tänkte jag på M50B20, 2 liters 24 ventilers BMW sexan som är på 150 hk std. Men innan dess skall jag försöka åka med mina 2st 1,4 liters turbomaskiner.
Jag har inte riktigt bestämt hur jag skall lacka min båt. Ideer av ER kanske skulle hjälpa. Jag ser gärna att botten förblir vit och använder gärna svart och rött. Helst inte gult men alla ideér är välkomna. Kom med förslag och ni kan använda denna enkla bild:
Här är en av mina egna ideér hur jag kan lacka båten:
jag tycker ditt förslag med svart och med rött i var bra men jag personligen skulle vilja ha övre delen svart också med något häftigt rött där, kanske pinstripe eller liknande