240d turbo

En plats för olje-brännare!
heffen
Ganska mycket laddtryck

240d turbo

Inlägg av heffen »

hallå, tänkte hänga på en turbo på min compakt. motorn är från 75-76 och har gått runt 25tusen mil. och då undrar jag vad man ska ha för turbo, det blir bara en addapter från orginal grenröret så det blir ingen plussplit elr nått sånt. hade tänkt ladda runt 1 bar, är det för mycket för en sådan här motor?
är det någon som har ett stt kitt elr nått sånt till salu kan ni gärna höra av er
heffen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av heffen »

ingen som vet?
vikko
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av vikko »

en liten turbo annars kommer du aldrig få laddtryck.

beror på hur länge du räknar med att den ska hålla, kommer nog inte gå 60 000 mil men säkert jävligt många mil iaf.

min 300d 5:a turbo från 85 laddar 1.3 bar och det har jag gjort i över ett år iaf, sätt oljekylare om du ska ha turbo. det är ett måste om det ska hålla för nått!
Väl mött,
Viktor
caterpillar
Forumsberoende

Re: 240d turbo

Inlägg av caterpillar »

heffen skrev:hallå, tänkte hänga på en turbo på min compakt. motorn är från 75-76 och har gått runt 25tusen mil. och då undrar jag vad man ska ha för turbo, det blir bara en addapter från orginal grenröret så det blir ingen plussplit elr nått sånt. hade tänkt ladda runt 1 bar, är det för mycket för en sådan här motor?
är det någon som har ett stt kitt elr nått sånt till salu kan ni gärna höra av er
kille på LILLEHAMMER kjører turbo fra en 9liters scania... 2,6bar...
om motorn har mycket mil, så er det vel dags å åverhale....turbotrimme en langmilare er inte spesielt bra; da blir det dags for renovering i allefall
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
heffen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av heffen »

tack för svaren. så det borde duga med en turbo från en 740 elr nått då?
någon som vet hur långt orginal pumpen hänger med?
heffen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av heffen »

kan till lägga att motorn heter om616.

hade tänkt fått ut ca 100-120hk är det rimligt med de laddet, intercoler åker och oljekyl åker också på.
det kan väll inte behövas nått värre grenrör än orginal med addapter till turbon för det effekt utaget?
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

om du vill ha i närheten av 120hk så får du nog kasta i en om617 altså 300 5:an
heffen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av heffen »

inge kul då :D är ju 125 hk i en sån orginal med turbo. med det kittet stt sålde till 240d fick man regga bilen med 95hk har jag för mig så jag tror inte det är omöjligt att få runt 100-120hk. jag pratar motor hästar nu inte på hjulen alltså
Skriv svar