AC-kyld insugsluft

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Lasse Blomqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 17, 2010 11:38 am

AC-kyld insugsluft

Inlägg av Lasse Blomqvist »

Finns det nån som provat att kyla insugsluften med ett ac-system på en turbo/kompressor-motor?
skulle effektökningen kunna bli så stor att det är värt förlusten på att driva ac-kompressorn?
Idrott luktar SVETT Sport luktar BENSIN!!!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Lär måsta vara en brutal AC anläggning för att hinna kyla den mängden luft? Den är ju ganska kvick dessutom.

Det är min spontana reaktion, fast det hade ju varit gött om det gick utan större problem!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: ingen bra ideee; først komprimere luft, så det blir varme; så kjøle!!!.
har for meg att ved ca 1 bar= ca 75 gr varme( har inte målt ved innsuget va temp det er :shock: ) defor intercooler
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Pang Pang Kjelle(Kjell Karlsson) använda en ac kompressor från en buss i sin Vega.
Han körde pumpen i lineup och kylde ned vattnet som jag kommer ihåg till under nollan.
Han hade nog stor buffert för att tempen inte gick över 20 grader på 402m.

observera att siffrorna kan fela, jag pratade med Kjell på Mantorp för typ,,, tja.. 15år sedan?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Problemet är väl att en sådan anläggning blir relativt tung, och massa extravikt samt driva en kompressor "stjäl" ju effekt så det är nog mer effektivt att använda kolsyresläckare på intercoolern om man bara ska köra 10s på strippen.

På fullgas i 10s slurpar ju en 2 litersmotor med 2 bars laddtryck i sig uppemot 20kubikmeter per minut (beroende på varvtal ofc) så det blir väl sisådär 3-4kbm luft som ska kylas på en 10s repa, känns som att det ska vara en jäkligt stor anläggning för det.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

En biffig kolsyresläckare riktad mot IC.n och en magnetventil är ju annars en fullösning :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det finns en vettig lösning och det är om man använder vattenkyld IC på en gatbil. Då kan man låta en AC kyla vattentanken. En gatbil går mesta tiden på låglast och då kyls vattentanken så att det räcker för kortare gasningar med bra kyleffekt.

På rena tävlingsbilar ser jag inga fördelar, varken för bana eller dragrace.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Flyttat från "avancerat" till "övrigt", om ingen misstycker.

Som Jonas just skrev, är det enda vettiga alternativet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Kadett4wd skrev:Pang Pang Kjelle(Kjell Karlsson) använda en ac kompressor från en buss i sin Vega.
Han körde pumpen i lineup och kylde ned vattnet som jag kommer ihåg till under nollan.
Han hade nog stor buffert för att tempen inte gick över 20 grader på 402m.

observera att siffrorna kan fela, jag pratade med Kjell på Mantorp för typ,,, tja.. 15år sedan?
Jag såg den installationen nere på Mantorp. Det var frost och is kring kylaren.

Han jobbade ju med kylinstallationer under denna tid.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

JoBy skrev:Det finns en vettig lösning och det är om man använder vattenkyld IC på en gatbil. Då kan man låta en AC kyla vattentanken. En gatbil går mesta tiden på låglast och då kyls vattentanken så att det räcker för kortare gasningar med bra kyleffekt.

På rena tävlingsbilar ser jag inga fördelar, varken för bana eller dragrace.
Det var en vattenkylare som han kylde med ac. Har för mej att han hade extrem utväxling på kompressorn?

Det är var väl på 80-tal. Tror det var en merca 2.3 motor?

Åkte han inte åttor? nån som kommer ihåg?

Han var/är helt sjukt klurig på motorer.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jorå,, det var en merca 2.3 16v.
jag såg en 8.46 repa har ja för mig, dock inte uppbackad så han skröt aldrig om den repan.
Att han kallades pang pang.. tja det var för det lät fan som en haubits över hela mantorp park då han körde.
Vattentanken han körde var kanske 10liter eller så.
det krävs mycket energi för att värma vatten snabbt.

Kolsyresläckaren på ic´n är en kass idé...
Motorn har ofta luftfiltret under motorhuven och elfläktar drar in kolsyran..
tja vad händer.. jo motorn 'släcks'

Varenda repa jag sprutade kolsyra på Martinssons audi vart skit.
Motorn boggade å levde rövare.. funka inge vidare helt enkelt..


edit.. kul grej om kjelle..
När han sköt i tvåan på automaten drag han igen en kran som stängde soppareturen från Kügelfischer pumpen.....
Användarvisningsbild
Lasse Blomqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 17, 2010 11:38 am

Inlägg av Lasse Blomqvist »

mattias skrev:Flyttat från "avancerat" till "övrigt", om ingen misstycker.
hoppas jag inte trampat på nån öm tå
jag hittade ingen tråd under "överladdade avdelningen"
som jag tyckte passade för frågan.

Alla under-rubriker finns förutom en för turbo-motorer som alla kan skriva i oavsett ens personliga kunskapsnivå.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har en öm tå, men det hör inte hit. Jag tyckte inte ämnet hörde hemma under avancerat, jag är ingen energi-ingenjör men om någon tyckte att kyla insugsluften direkt med en AC vore en bra grej skulle alla köra med det. Att man indirekt kan använda den för att kyla vattnet i en luft/vatten-intercooler är en helt annan sak..

Frågan hörde inte hemma under avancerat tyckte jag och det gör den fortfarande inte även om den är tillbakaflyttade (dock inte av mig).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Lasse Blomqvist
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 17, 2010 11:38 am

Inlägg av Lasse Blomqvist »

mattias skrev:Jag har en öm tå, men det hör inte hit. Jag tyckte inte ämnet hörde hemma under avancerat, jag är ingen energi-ingenjör men om någon tyckte att kyla insugsluften direkt med en AC vore en bra grej skulle alla köra med det. Att man indirekt kan använda den för att kyla vattnet i en luft/vatten-intercooler är en helt annan sak..

Frågan hörde inte hemma under avancerat tyckte jag och det gör den fortfarande inte även om den är tillbakaflyttade (dock inte av mig).
ja tycker du det så har jag inte att säga om det.
Det är bara att flytta på min tråd.
Idrott luktar SVETT Sport luktar BENSIN!!!
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

The skrev:På fullgas i 10s slurpar ju en 2 litersmotor med 2 bars laddtryck i sig uppemot 20kubikmeter per minut (beroende på varvtal ofc) så det blir väl sisådär 3-4kbm luft som ska kylas på en 10s repa, känns som att det ska vara en jäkligt stor anläggning för det.
...og enda skal folk kjøre med 2" trykkrør.. :doh: :hihi:
-Bjørn
Skriv svar