AC-kyld insugsluft
- Lasse Blomqvist
- För lite laddtryck
AC-kyld insugsluft
Finns det nån som provat att kyla insugsluften med ett ac-system på en turbo/kompressor-motor?
skulle effektökningen kunna bli så stor att det är värt förlusten på att driva ac-kompressorn?
skulle effektökningen kunna bli så stor att det är värt förlusten på att driva ac-kompressorn?
Idrott luktar SVETT Sport luktar BENSIN!!!
-
- Forumsberoende
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Pang Pang Kjelle(Kjell Karlsson) använda en ac kompressor från en buss i sin Vega.
Han körde pumpen i lineup och kylde ned vattnet som jag kommer ihåg till under nollan.
Han hade nog stor buffert för att tempen inte gick över 20 grader på 402m.
observera att siffrorna kan fela, jag pratade med Kjell på Mantorp för typ,,, tja.. 15år sedan?
Han körde pumpen i lineup och kylde ned vattnet som jag kommer ihåg till under nollan.
observera att siffrorna kan fela, jag pratade med Kjell på Mantorp för typ,,, tja.. 15år sedan?
Problemet är väl att en sådan anläggning blir relativt tung, och massa extravikt samt driva en kompressor "stjäl" ju effekt så det är nog mer effektivt att använda kolsyresläckare på intercoolern om man bara ska köra 10s på strippen.
På fullgas i 10s slurpar ju en 2 litersmotor med 2 bars laddtryck i sig uppemot 20kubikmeter per minut (beroende på varvtal ofc) så det blir väl sisådär 3-4kbm luft som ska kylas på en 10s repa, känns som att det ska vara en jäkligt stor anläggning för det.
På fullgas i 10s slurpar ju en 2 litersmotor med 2 bars laddtryck i sig uppemot 20kubikmeter per minut (beroende på varvtal ofc) så det blir väl sisådär 3-4kbm luft som ska kylas på en 10s repa, känns som att det ska vara en jäkligt stor anläggning för det.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Det finns en vettig lösning och det är om man använder vattenkyld IC på en gatbil. Då kan man låta en AC kyla vattentanken. En gatbil går mesta tiden på låglast och då kyls vattentanken så att det räcker för kortare gasningar med bra kyleffekt.
På rena tävlingsbilar ser jag inga fördelar, varken för bana eller dragrace.
Jonas Bylund

Flyttat från "avancerat" till "övrigt", om ingen misstycker.
Som Jonas just skrev, är det enda vettiga alternativet.
Som Jonas just skrev, är det enda vettiga alternativet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag såg den installationen nere på Mantorp. Det var frost och is kring kylaren.Kadett4wd skrev:Pang Pang Kjelle(Kjell Karlsson) använda en ac kompressor från en buss i sin Vega.
Han jobbade ju med kylinstallationer under denna tid.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Det var en vattenkylare som han kylde med ac. Har för mej att han hade extrem utväxling på kompressorn?JoBy skrev:Det finns en vettig lösning och det är om man använder vattenkyld IC på en gatbil. Då kan man låta en AC kyla vattentanken. En gatbil går mesta tiden på låglast och då kyls vattentanken så att det räcker för kortare gasningar med bra kyleffekt.
Det är var väl på 80-tal. Tror det var en merca 2.3 motor?
Åkte han inte åttor? nån som kommer ihåg?
Han var/är helt sjukt klurig på motorer.
No real power, Just turboshit!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jorå,, det var en merca 2.3 16v.
jag såg en 8.46 repa har ja för mig, dock inte uppbackad så han skröt aldrig om den repan.
Att han kallades pang pang.. tja det var för det lät fan som en haubits över hela mantorp park då han körde.
Vattentanken han körde var kanske 10liter eller så.
det krävs mycket energi för att värma vatten snabbt.
Kolsyresläckaren på ic´n är en kass idé...
Motorn har ofta luftfiltret under motorhuven och elfläktar drar in kolsyran..
tja vad händer.. jo motorn 'släcks'
Varenda repa jag sprutade kolsyra på Martinssons audi vart skit.
Motorn boggade å levde rövare.. funka inge vidare helt enkelt..
edit.. kul grej om kjelle..
När han sköt i tvåan på automaten drag han igen en kran som stängde soppareturen från Kügelfischer pumpen.....
jag såg en 8.46 repa har ja för mig, dock inte uppbackad så han skröt aldrig om den repan.
Att han kallades pang pang.. tja det var för det lät fan som en haubits över hela mantorp park då han körde.
Vattentanken han körde var kanske 10liter eller så.
det krävs mycket energi för att värma vatten snabbt.
Kolsyresläckaren på ic´n är en kass idé...
Motorn har ofta luftfiltret under motorhuven och elfläktar drar in kolsyran..
tja vad händer.. jo motorn 'släcks'
Varenda repa jag sprutade kolsyra på Martinssons audi vart skit.
Motorn boggade å levde rövare.. funka inge vidare helt enkelt..
edit.. kul grej om kjelle..
När han sköt i tvåan på automaten drag han igen en kran som stängde soppareturen från Kügelfischer pumpen.....
- Lasse Blomqvist
- För lite laddtryck
hoppas jag inte trampat på nån öm tåmattias skrev:Flyttat från "avancerat" till "övrigt", om ingen misstycker.
jag hittade ingen tråd under "överladdade avdelningen"
som jag tyckte passade för frågan.
Alla under-rubriker finns förutom en för turbo-motorer som alla kan skriva i oavsett ens personliga kunskapsnivå.
Jag har en öm tå, men det hör inte hit. Jag tyckte inte ämnet hörde hemma under avancerat, jag är ingen energi-ingenjör men om någon tyckte att kyla insugsluften direkt med en AC vore en bra grej skulle alla köra med det. Att man indirekt kan använda den för att kyla vattnet i en luft/vatten-intercooler är en helt annan sak..
Frågan hörde inte hemma under avancerat tyckte jag och det gör den fortfarande inte även om den är tillbakaflyttade (dock inte av mig).
Frågan hörde inte hemma under avancerat tyckte jag och det gör den fortfarande inte även om den är tillbakaflyttade (dock inte av mig).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
- Lasse Blomqvist
- För lite laddtryck
ja tycker du det så har jag inte att säga om det.mattias skrev:Jag har en öm tå, men det hör inte hit. Jag tyckte inte ämnet hörde hemma under avancerat, jag är ingen energi-ingenjör men om någon tyckte att kyla insugsluften direkt med en AC vore en bra grej skulle alla köra med det. Att man indirekt kan använda den för att kyla vattnet i en luft/vatten-intercooler är en helt annan sak..
Det är bara att flytta på min tråd.
Idrott luktar SVETT Sport luktar BENSIN!!!
...og enda skal folk kjøre med 2" trykkrør..The skrev:På fullgas i 10s slurpar ju en 2 litersmotor med 2 bars laddtryck i sig uppemot 20kubikmeter per minut (beroende på varvtal ofc) så det blir väl sisådär 3-4kbm luft som ska kylas på en 10s repa, känns som att det ska vara en jäkligt stor anläggning för det.

-Bjørn