Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

jag har försökt att hålla dom på ungefär samma längd.. tyvär vart väll 5-6cyl lite längre men jag orkar inte göra om det igen. och jag tror som sagt det duger för mej :) rören är mellan 76-80cm på dom 4 jag mätte upp.

oljereturen är inte löst än men nu får jag ju tillräckligt med fall på den iallafall :)

bilder kommer på grenröret på plats senare. har punktat fast det i en fet balk idag så det ligger på plats när det ska helsvetsas.
det gick faktiskt bättre än jag trodde att få plats med allt, flyttade man fram turbon långt så fanns det mycket utrymme.

jo jag va förbi ridetech när vi va ner på elmia så jag passade på att handla lite grejer då.. tänkte oxå göra en egen station först men den va så billig så då slog jag till.. borde räcka om man tar samma grovlek till stationen som det är till bromsservon.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Alltid kul när det händer grejer här! Denna tråden läses noga som du kanske förstår ;)
Fastslaget att det blir m50b25 i min med, har en bil med sån i på G :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

Ja de verkar vettigast att ha turbon framför fjäderbenstornet! :)
Ska bli kul att se hur de blir på plats :)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

Nu är grenröret helsvetsat. tack till Magnus för det och även Ante som hjälpte många timmar med rördragning m.m.
Drog på några lager med biltemas värmefärg oxå

Har även fixat till wg-rören som jag tror vart ganska bra. sitter 4-5cm ifrån turboflänsen och inga konstiga böjar utan blir nog ganska bra flöde. den är även delad hela vägen upp till wg.

Vi tog och vägde grenrör,turbo och wg idag.. 32kg :) blir nog till att staga upp lite.

Nu är det bara till att linda skiten och bygga downpipe..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

nu har man lindat grenröret iallafall.

Bild

Har börjat bygga downpipe men saknades lite rör.. blir 3"
Blir lite småtrångt för wastegate men kapa man lite i innerskärmen så gick det..
får se om man får igen huven sen bara.

OBS! motorn är inte tvättat senaste 15 åren iallafall:)

Bild

wastegaten kommer få flåsa ut igenom skärmen..

Bild

underifrån

Bild

ser inte ut som bilen blive städad på 15år heller:)
slängde in en varvräknare och shiftlight

Bild

har skruvat bort ventilkåpa och börjat plocka bort kamdrev m.m så man kan byta kam sen när den e klar.
även bröstkåpan är iväglämnad på svetsning av oljeretur.
returen kommer sitta precis ovanför triggergivare. blir smidigast så när de ska skruvas:)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Fyfan, ser lagom trångt och roligt ut dehär! :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Manne
För mycket laddtryck
Inlägg: 421
Blev medlem: ons nov 16, 2005 10:57 pm
Ort: Karlstad

Inlägg av Manne »

gött att de händer nåt :)
Ser bra ut!
De ser inte ut som de är värst mkt plats kvar å spela på för grenröret ;)
Patrik Lindgren
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

Nja så mycket plats har man ju inte:) nu är nästa problem att få plats med kylare, intercooler och luftfilter när turbon kom så långt fram.. tur det finns mycket plåt att kapa bort:)
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

då har man fått tillbaka bröstkåpan med retur svetsad. blev ett rör med ca 17mm invändigt så de bör räcka.

blästrade även av lite prylar och drog på lite färg

Bild

ventilkåpan blir svart

Bild

intercoolern har hittat dit oxå.. gjorde fästen av lite aluskrot jag hade i garaget

Bild

ny ljuddämpare har oxå handlats.. tycker de e grymt me dieselkrök :)

Bild

här tittar mr holset fram. kommer inte få plats med nått vettigt filter där iallafall.. funderar på att bygga nått eget av typ fint alunät med nylonstrumpa eller nått.. eller kanske nån som har en bättre ide?

Bild

har kapat upp ett hål i skärmen för wastegaten.
tog bort lite plast i fronten för att få lite mer luft på intercoolern oxå..

Bild

ja mer än så har jag inte hunit med den här söndan!
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Jag tycker du ska minst ha 1 till stor simonsdämpare eller liknande. jag har enbart den en sån där "ljuddämpare" på min bmw. och dämpar ljud gör den då inte, den omvandlar bara ljudet till lite dovare :(
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

jorå, en dämpare till blir det nog.. annars får man väll farbror blå efter sej så fort man startat bilen :)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Alltid kul att se saker hända här, keep it up :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
gnarqen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:40 pm
Ort: Strömsund

Inlägg av gnarqen »

De där ser ju jävligt bra ut de. Får väl kika förbi och socialisera mig lite nån helg =)
Guns don´t kill people. Chuck Norris kills people.
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

subw000fer ja man försöker ju iallafall.. inte för man håller din takt men :)

gnarqen ja nu får de va slut med navelluddspillandet för din del på helgerna :)
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Har sett några tunna filter som e ganska bred istället. Annars har jag sett dom som dragit på turbon och satt en slangklämma där så har man ju ett filter direkt på. Vet inte riktigt vad det var för någonting dom använde. Strumpan lär ju brinna upp så fort det blir varmt men kanske finns något stålnät som är tätt.
Chevelle SS -65
Skriv svar