2002-73 Tix : The end.. såld helt enkelt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende

Bmw 2002 ix turbo NU MED BILDER

Inlägg av gasekke »

Hur tusan ändrar man rubriken???
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

:hihi: Lösningen med dubbla Luftmängdsmätare är helt underbar.

Det är som att titta på en tavla, man fattar inte riktigt hur konstnären tänkte, men man gillar det ändå :wink:

Rubriken ändrar du genom att ändra i ditt första inlägg.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Jo du Daniel-635 nog är det så alltid, står dagligen och grubblar på den lösningen gillar liknesen är nog lite picasso över det hela :hihi: ,men på ngt märkligt sätt så funkar det ju. lite skumma lambavärden blir det ju, den går lite fett men hellre det än tvärtom. Tyvärr så har ngn illasinnad steneller gråsparv skadat turbon lite så nu laddar den bara max 0,5-0,6 bar istället för 0,9-1bar som den gjorde innan men den är ganska lätt så det flyttar på sig iaf. Men ett vems+ större turbo typ hx35 T03-04 hybrid m, T3fläns skulle nog göra susen gärna med ett bättre grerör oxå då det som finns där nu är mest ett upp o nervänt m,adapter.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Dagen till ära så gav jag mig själv lite garagetid och fortsätter filura ,på bromslösningen men det går inte riktigt som jag tänkt mig konstigt nog.. Nåja har iaf lämnat in bromskivor och lite material för adaptrar till skivorna Bild
ett stycke rejäl järnklump som ska bli 6mm tjock med bultcirkel samt fräsa ur centrumet på skivan för centrering.
Det har kapats lite i okfästena fram så nu går det att sätta dit 240 oken m.adaptrar i 10mm stålskiva som gängats så nu får jag vänta på att SMT gör sitt så jag kan mäta ut avståndet för att få oken rätt över skivan.
Bild
Det stora problemet är annars att jag inte lyckats få upp ngt tryck i bromsarna (redan före jag började byta alltså) så jag undra om det är så illa att huvudbromscylinder är paj :roll: då jag inte ser något läckage någonstans. Finns det repsatser att köpa tro eller är det bara att försöka få tag i en att byta till. finns det ngt bra sätt att ta reda på om den är kass utan att riva sönder den??

I väntan på skivorna så börjar jag småpeta på allt runt om kring och när man ser den här typen av elsystem som offrats i mötet mellan 2002 och E30 så undrar jag vad tusan man håller på men men, den startar och går så jag låter det nog se ut som det gör då jag inte har en aning om vad som finns i detta råttbo. Bild
Finns det ngn som har en 02:a som har lust att ta en bild på sin huvudbromscylinder så jag får se vad som jag har i min då jag inte vet om det är E30 eller 02 som sitter i. Misstänker 02 men då det mesta annnat är E30 så vet man aldrig.
den här boken är iaf till en viss hjälp men känns lite malplacerad till bilen.Bild
over and out/Erik
Jimmen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Jimmen »

Dubbla luftmassemätare är ett gamalt fulmekarknep. Dubbla luftmassemätare och ett y-rör som inte stör flödet för mycket. Sen sätter man i dubbelt så stora spridare.
Då har du luft och bränsle för mycket mer effekt.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Inte fan fick man ngt från SMT före helgen :( så jag ska riva resten av bromssystemet i morgon/söndag och börja bygga förnytt upplägg.
Seatskivor 240framok nissan micra servo,240 huvudbromscylinder E30ix bak o willwood retardationventil till bakbromsarna.

Det ska tamme f.. funka snart trots ett hpd av rang..

Om det finns ngn som har 240ok från 240m.ABS så kan jag vilja köpa då det skulle underlätta en hel del...

Annars så har jag insett att jag bara har 3 problem kvar = pengar+ tid+ kunskap annars är jag snart klar......

Nu vill jag köra bildjävulen snart! känns som baklänges mekande då den var körbar tills jag fick för mig att besikta och bredda användningsområdet.. :doh: tur man är optimist/ Erik
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

skitballt med 4 krafs å sexa. en s38 i så är den fulländad.+ turbo såklart.
men de där med 2 lmm fattar ja inte hur de skulle funka blir väll ändå en å samma signal till motorstyrningen? eller hur är det gjort,väldigt intresant med en förklaring.mvh
tel 0707149931
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Nja är väl mest fulmeck, precis som du tror så är det bara en signal den andra är bara en "dummy" går in efter signalen och ger motorn lika mkt luft som den andra med den lilla detaljen att motorn tror att den får "rätt" mängd luft istället för dubbelt så mkt sen så är det bara dubbla storleken på spridarna så den dubbel dos soppa..

Går lite fett bara men hellre det än för magert, men ger mkt bränsle för hyfsat med effekt för ingen peng alls typ och duger för stunden.

I dag har jag bråkat med tyskan och plockat ner och isär servo o huvudbromscylinder, tog 4 TIMMAR :doh: :doh: att få loss sammanlagt 6 muttrar 3 bromsrör och ett jävl...låsbleck jag måste vara den långsammaste meckaren i världen. De underlättade inte att styrservo,intercoolerrör,diverse slangar kylgrejor och det mesta annat satt iväg heller.
Nja en S38, då måste jag köpa en större rondell tror jag nog trångt m.en M20 i motorrummet
Måste det vara så att det ska gå att lossa max ett åttondels varv i stöten och allt ska sitta så nära ngt vasst och jävl :evil: ... jämt så det ser ut som man slagits med en katt och förlorat..
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

M20 med 1bar eller mer räcker nog bra i en 02. balla bilar är det.
tel 0707149931
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Förba*** bromssystem, när man äntligen fått sig lite tid i garaget och börjar se spår av framgång så stupar man på en skiten luftningsnippel..

Efter att besökt pite dragway för lite inspiration så har jag ändrat mig en aning i besiktningsplanerna för i år.
Jag väntar fortfarande på mina "moddade" seat framskivor och ett till 240 bromsok för 240 m.ABS , har bara provmonterat och insett att mina 16" hartge fälgar kommer lik förbannat att ta i framoken :doh: så har jag nu lånat och testat med en annan med ET 42 och allt inåt så såg det mkt bättre ut med plats för oken lagt på 235/40 zr17" och inga islag ngnstans, kruxet är ju bara att lägga X-antal tusenlappar på nya fälgar och däck kändes inte riktigt bra..

Därför så sätter jag ihop dem med IX:ens skivor och ok + hartgefälgen och siktar på att köra lite bana och kanske stripp bara för att få köra lite i sommar( målet just nu är Fällfors i juli)
och då hittar man kanske lite annat som strular när man plockar ner den igen.
Så efter dagens mekande så finns det hopp, men en trilskande nippeljäv** på ett bakok satte effektivt stopp för luftande. Men nu sitter det iaf en huvudbromscylinder från merca W123 ihop med 2002:ans bromsservo klart större volym i den och 100% bolt on på servot och en willwood reduceringsventil till bakbromsarna så det är klart för att kunna ställa trycket för bakbroms när seatskivorna och volvooken kommer på plats fram.

När jag fått ur luften så är det "bara" att montera tillbaka tryckrör och div slangar en framvagnsinställning och lite småpyssel så är den förhoppningsvis körklar igen. Om jag bara får lite tid att skruva så tror jag att den är körklar på ibästa fall 1 vecka. Inga nya bilder av värde just nu men kommer när jag har några värda att lägga upp.
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Startad i dag igen lyckan total.. Hann med 2 st provstarter 1:a starten grymt fäste m.awd ruskigt klipp i motorn :lol: MKT STARTSNABB BIL
2:a starten ettan tvåan STENJÄVLA TVÄRDOG...... :evil:

FELSÖKNING PÅGÅR!! Återkommer när jag vet mer.....
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Där ser man, igår provstart igen som sagt fixat bromsar , skruvat tillbaka allt som tagits loss under tiden sen en liten provtur. Tyvärr gick bilen som skit och hade förmodligen blivit om körd av en permobil..kolla igenom igen nytt testvarv gick som skit igen under belastning.
Så vad kan man då göra som vuxen människa??
Jo givetvis måste det vara för lätt högerfot som är problemet mao.. alla tempar & tryck såg bra ut så, mera varv, mera ladd och testa..

FY FAN vad den gick :twisted: bra ryt och knappt ngt hjulspinn alls tjohoo nästa start likadant men så tvärdör bilhelvetet och säger inte ens "klick" på starten sen :?: :?: Vad nu , ras eller knas??

Men efter flera timmars grubblande,ringande, och svärande så hittas felet.. En liten jävla kontakt för soppapumpsreläet har smält ihop och kortsluter rubbet så när jag kopplar förbi den så hoppar den så snällt igång igen SKITFEL! man får ju sömnrubbningar för mindre däremot så fanns det inte något vettigt att hitta på umeås mackar i elväg på kvällen så ska fixa idag hoppas jag.

Har liten filmsnutt och lite bilder att komma med då också.

over and out/ Erik
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Nu var det en tag sen ngt hände både här och i garaget framför allt.

Jag har smygpillrat lite och kört en liten sväng och bilen gick riktigt snällt och var körbar kul.

Men i går så la soppapumpen av för gott tydligen , den har strulat tidigare och nu verkar det vara kört..
Den har ju suttit där utan vare sig filter eller nåt så iaf tvärdöd självklart så hade den ju startat före så jag hade kört ut den ur garaget så med några hjälpsamma personer så fick jag ju i den igen utan att få bråck eller skita på mig av ansträngning..

Nåja till saken vad räcker som pump? har ju bara ca 300hk som bäst och en 044 känns som överkurs även walbro finns ju men är ju lite "dumsnål" oxå. hur långt räcker tex en pump från 240/7/940 turbo tex klarar jag mig med en sådan så är det ju fort köpt eller kanske jag behöver 2? men då börjar väl priset dra iväg finns det ngt vettigt alt på tex Biltema då de nu öppnat här i umeå och de inte bara har cycklar och trädgårdsgrejor trots allt. (men nästan) Vettiga filter till detta tas gärna tips emot om.

Lägger till en bild så att jag kan bevisa att luftats bara jag får liv i den igen så ska det filmas oxå nu har jag ju klämt i en till mysfotölj så det ska bara hittas en lämplig idiot att sätta i stolen och hålla i kameran så då jäk***
Bild[/img] men som sagt tips på pump tack.
Mvh Erik
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

närmaste biltema pump 52-202

edit: pris 499:-
gasekke
Forumsberoende

Inlägg av gasekke »

Den räcker alltså? Klarar man sig med bara en oxå Då blir det nog en tripp dit och kika, tack för snabbt svar.
Erik
Skriv svar