Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

verkar kosta att ligga på topp :hihi:
ska bli kul å se när du får lite sprutt i vegan.. dom eju för övrigt riktigt charmig alltså.. riktigt hård kärra :thumbright:
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jens Gustavsson skrev:
Palle/Kubbe!. skrev:kollade du hjälmen?
jag har fått låna en. vet ej vilken hjälm man behöver senare? värkar va lite olika bud vem man frågar.

alkohol bränsle, överladdat och delar av torpeden aluminium så är det nästan sfi-20 grejor man behöver (typ pro mod grejor) men det kan inte va hela sanningen? isåfall blir säkerhets grejerna dyrare än hela min bil :?
Det stämmer. De var på och hacka på mig ända tills de såg att jag hade torpedvägg i plåt.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag får kanske bygga en ny kåpa runt mitten av torpeden då är allt i torpedväggen i plåt i allafall.

ska höra med min polare som är plåtslagare.

vad vill de att du ska ha för hjälm märkning Andreas?
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag har vanlig Peltor hjälm + balaklava + nackskydd.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Det här står på SBF:s hemsida bara och kolla så märkningen stämmer.
Men skilnaden på en DR bil hjälm och en annan är att den är brandklassad vilket inte är så dumt.
Simpson har en hjälm som det är hyffsat pris på ca 2800:- 0ch om det skall vara HANS fästen tror jag att den blev 1000:- dyrare men kolla deras hemsida
Jens du får väll fixa så att JP sponsar dig ni bor väll nästgårds.

ET 10.5 Hjälm
Hjälm är obligatorisk vid en tid under 14,00 (8,60) sekunder. I alla öppna fordon och fordon ut-rustade med båge eller bur är hjälm obligatorisk. Se DRT 10.8.
Fordon, med en tid över 10.00 (6,40) sekunder

Täckt fordon:
Öppen eller integralhjälm enligt SNELL K98, M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 31.1/2005, 31.2A, 41.1A, 41.1/2005, 41.2A. Peltor (Bilsporthjälmen) godkänd enligt SIS norm. Se DRT 10.8.

Öppet fordon med frontmotor med kompressor, turbo eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL SA2000, SA2005, 2010, SA2000, SA2005, SFI31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.

Öppet fordon med motor utan överladdning eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL . M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.

Fordon med en tidsintervall mellan 7,50-9,99 (4,50-6,39) sekunder
Täckta fordon:
Integralhjälm enligt SNELL M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.

Öppna fordon med frontmotor med kompressor, turbo eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL SA2000, SA2005, SFI31.2A. Se DRT 10.8.
Öppna fordon med motor utan överladdning eller lustgas:
Lyrre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:42 pm
Ort: Åkullsjön

Tips!

Inlägg av Lyrre »

Köp en Snell hjälm. Finns å köpa från JEGS för runt 2000kr! =)

http://www.jegs.com/p/HJC-Helmets/HJC-C ... 9/10002/-1

Borde ju ba funka fint? =)
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Tror inte att jag skulle köpa en Snell 2005 M för M= Motorcycle :thumbdown:
Köp en Snell 2005 SA =Nomex inredning Integralhjälm
Då har man Hjälm som räcker långt :thumbright:
Sedan så är det ju alltid hur fort man tänker åka !
Om du Klassar in i S/G så räcker det med en Godkänd JetHjälm :wink:
Bild
tho_89
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: fre jul 07, 2006 2:07 pm
Ort: umeå

Inlägg av tho_89 »

Jens Gustavsson skrev:tack tomas nu fungerar motorn igen och vi kunde backa tillbaka till mappen med mycket mindre MS (4.3 istället för 6.5ms som mest förut med proppade spridare)

va och testade lite i skogen och det är en helt annan motor nu än fast den fortfarande bara laddar 1.0bar.
Låter bra! Inte konstigt om man kollar på rengöringsvätskan i tvätten :doh:
Men nu förstår man hur känsligt det är, ska man va noga så ska man köra dem i bänken efter det minsta som är rört i bränslesystemet,
MVH// Thomas
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Lyrre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:42 pm
Ort: Åkullsjön

Inlägg av Lyrre »

T-27 skrev:Tror inte att jag skulle köpa en Snell 2005 M för M= Motorcycle :thumbdown:
Köp en Snell 2005 SA =Nomex inredning Integralhjälm
Då har man Hjälm som räcker långt :thumbright:
Sedan så är det ju alltid hur fort man tänker åka !
Om du Klassar in i S/G så räcker det med en Godkänd JetHjälm :wink:
Det missade jag! Tur du rättade till det Mats =)
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det blir inget kubbe för mig iallafall det är för mycket jobb kvar på bilen.

orkar inte åka dit och bråka om säkerhets grejor som inte är ricktigt bra.

vet ej då nästa tävlig är?

vi satsar på lite finjusteringar och test i skogen istället. synd bara att den inte går att få fäste första 30 metrarna än fast det bara laddas 1.0bar? ska dit med nya däck men jag tror inte att det är det felet. en kombinatin av kort slaglängd i framvagn och sjusterigen av stagen i bakvagnen (ej sjusterbart) är nog närmare saningen.
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Kul att det går framåt! Lite av charmen är ju att få fin justera osv. Nån dag så Jens, då kör du en dunder repa utan dess like!! Lycka till i sommar!!
//Christian
Lyrre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:42 pm
Ort: Åkullsjön

Inlägg av Lyrre »

Jens Gustavsson skrev: vet ej då nästa tävlig är?
Sundsvall är nästa helg =)
Teori är när man vet allt och inget fungerar.
Praktik är när allting fungerar och ingen vet varför.
Å i detta hur så förenas teori och praktik.
Ingenting fungerar och ingen vet varför
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Arbets lista före nästa tävlig....


1 kylsystem bygges om så inget vatten kan rinna ut om det kokar.

v2 nya datorerna testas, program installeras mm.

v3 nya däck fram och bak monteras

v4 hjälm provas och lånas av Kjell.

5 extra brickor till bultarna till styrarmar.

6 provkörning på 1.7bar.

7 olje uppsamligs plåt under motorn

v8 antipuls slang pressas om.

9 litet olje lekage turbo slang

10 olje trycks givare

11 släp bromsar och el lagas, höjnings bräda bultas och besiktigas.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör jul 03, 2010 12:32 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 211
Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Ort: Täfteå

Inlägg av buddha »

Jens Gustavsson skrev:Arbets lista före nästa tävlig....
Verkar vara i sävartid ca 4 timmars jobb :hihi:
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo man planerar kanske in det på fyra timmar men det tar kanske det tio dubbla då man är en tids optimist :)

ni som kört under tio sek hur har ni byggt era expantions kärl? jag fick nedslag på de då de sa att det kunde rinna ut vatten.

jag har liknande system jag alltid haft på 142:an men de va inte bra nu helt plötsligt? (vanligt volvo 240-940 modell)
Skriv svar