Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Filmsnutt från kvällen:
Start1

Start2

Är nöjd med ljudnivån, kommer att bli riktigt tyst när jag får dit flaket.


Blir bra höjd för ändamålet!

Bild

Bild

//S
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Har jobbat på, testkört lite till och testat kylningen ordentligt.
Ca 15min på 3000rpm, utan tendens till varmgång, motorn ligger på drygt 90grader.
Ska dock byta till en kallare termostat i den andra motorn.

Har även testat värmen, funkar riktigt bra!
Ett missöde inträffade dock igår när jag drog vajrarna för regleringen av värmen.
Skulle dra ena vajern genom röret avsett för just värmevajrarna...
Behövde dock kapa av det vid balken närmast framvagnen....
Fram med rondellen.....
Var faan är skyddsskärmen?!?!
Blunda...... Kapa...... Puh, gick fint!!
Blunda igen..... Kapa ett till snitt ca 10cm längre bak....... Ridå...

Alla som skruvat VW Bay vet vad som ligger så fint till höger om det högra värmevajerröret....
Liksom mot ramen till.......

Kabelstammen....

//S
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

Bild
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Världens bästa sambo har lackat undersidan av flaket, blev riktigt bra!
Nu kan jag börja svetsa ihop flaket, ur med motorn på söndag för tillverkning av distans till urtramplagret och allmän uppfräschning av motorn.

Bild

Bild

Bild

//S
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Fixade till luftintaget fram idag.
Såg inte spec roligt ut, svartlackat galler och bara sopor av nätet bakom.

Bild

Blästrade och grundade gallret och klippte till ett nytt nät av alugaller som lackades svart.

Bild

Bild

Hade lackat brädan tidigare men var inte nöjd med glansen, bara att göra om....
Blev mycket bättre med helmatt.

Bild

Modern, som en ny bil!!

Bild

Påbörjade isolering av rören, har ingen Armaflex till rören för värmepaketet, får fixa det på måndag.

Bild

Bild

Lackade motorbalken oxå, hann börja lacka innan jag insåg att jag hade tagit från burken med färgen som jag lackade armarna till lyften....
Alltså blev det sidenmattsvart med grön flake.....
Nåja, spelar mindre roll.

Bild

Sen var det flakets tur, kollade upp om jag hade kvar nog mycket virke till listerna.

Bild

Bild

Till sist en dålig bild tagen under flaket, blir toppen!!

Bild

Imorrn tar vi nya tag!!

//S
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Idag har jag isolerat alla rör, förutom det undre från motorn som måste isoleras när motorn är på plats.

Bild

Nu sitter kylaren monterad med alla plåtar.

Bild

Nu är allt under flaket klart så efter helgen påbörjas flaksvetsning.
Har lagt dit alla plåtar, märkt upp vid alla baklar...
Sen blir det borra tre mm hål, ca 100 st....
Sen vända på plåtarna, borra sju mm hål från undersidan...
Sen lägga dit alla plåtar och märka upp med tusch på balkarna....
Sen bort med plåtarna, slipa plåtrent vid alla tuschmärken....
Sen tillbaks med plåtarna och påbörja svetsningen.....

Suck....
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Började montera fast plåtarna på flaket förra veckan, men eftersom man inte är något proffs på plåt så stämde det inte riktigt.
Fyra av fem plåtar stämmer mot varann, men den femte växer ca fem mm totalt så dalarna och kullarna linjerar inte mot slutet.

Därför fick en av plåtarna skrotas och en ny bockas.

Har helsvetsat allt utom den sista plåten.

Uppunktat:

Bild

Bild

Helsvetsat och slipat halva flaket:

Bild

Bild

Bild

Sista plåten version två, knäckte lite åt gången och mätte.

Bild

Slutligen en bild på en av dörrsidorna, fick inredningen från TMI igår.
Är riktigt jävla nöjd med färgen och utförandet både på klädseln till sätena och dörrsidorna.

Stort tack till Mauri på VW Classic UpNorth i Skeå!

Bild

//S
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ser ut att bli bra :thumbright:

Men kommer du åt alla rör och grejer nu, om du svetsar fast flaket?
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Jo, allt går att komma åt förutom kylaren...... :hihi:

Så vi får hoppas att MB har kvalitet.....

Mellanbiten längst bak över motorn är en lucka som går att öppna, och där kommer man åt alla rör, och dom fram till värmepaketet kommer man åt via lastutrymmet.
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Äntligen är flaket klart!!
Eller iaf nästan, luckan ovanför motorn är inte riktigt klar än..

Bild

Avslut mot luckan, ska spruta in grund under plåten och sen dit med karosserikitt, därför är det inte helsvetsat.

Bild

Bild

Har provat med gasdämpare till luckan, dock är mina gångjärn för veka så det funkade inte.
Fick bli pinne istället.

Bild

Bild

Bild

Har även påbörjat luckans avslut.

Bild

Efter nio timmar i garaget blev det ut med båten för middag och bad.
Här en bild från hemfärden vid 21.30.

Bild

//S
Baston
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis sep 16, 2008 7:44 pm
Ort: Mora

Inlägg av Baston »

Bubblan blev kanonfin. Tuffa projekt Du har.
Är väldigt avis på Ditt garage också.
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Tackar!

Igår, efter båttur och lite hangover så la jag epoxy på flaket, ett fett varv..
Idag har jag satt kitt i alla skarvar, mot hytten och även dom två längsgående skarvarna, trots att dom är helsvetsade.
Vill inte att det ska smådroppa in under flaket, been there....

Veckan tillbringas i först Övik, sen GBG till tidigt lördagmorgon, sen antingen HotRod Reunion eller Bad Camber.
Beror på vilket sällskap vi får på Bad Camber, går det som jag tänkt så åker vi dit, annars HR-R.
Sen Uppsala lördagnatt och uppåt igen söndag för att jobba från måndag igen.
Två veckors arbete, sen återigen semester.


Bild

Bild

Bild

Bild

Imorrn fortsätter jag med luckan, blir garaget halva dagen imorrn sen åker vi på semester!

Skönt!
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Inpassning klar.

Bild

Blir en list under luckan framtill, mellan plåtarna.


Bild

Karosskittet grundat.

Bild

Bild

Bild

Sidoluckan slipad plåtren och grundad tillsammans med flakluckan.

Bild

Bild

Bild

Nu banan är det semester resten av veckan!

Svedala, here we come!!
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

Ser riktigt jäkla bra ut :) ser fram emot att se slutresultatet :thumbright:
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Eftersom planerna finns på en lite vassare motor under vintern så inskaffades igår en 240 med insprutning.
Bilen har gått som isbil en vinter och hade därför Agadiffad bakaxel, fast numera med endast vänster axel hel...
Detta inträffade nångång under vinterns övningar, så alla bussningar till axeln var i princip borta.
Killen som ägde bilen hade tänkt repa axeln och hade därför rivit bort kåpan och tömt den på olja.

Bilen stod ca 2 mil söderut efter E4an så vi drog igång den och jag körde norrut, utan lysen, div detaljer som kofångare och utan regskylt fram.

La mig runt 100km/h och allt tuffade på, i ca 1.5 mil......

Med ett brak sa bakaxeln upp sig och låste vänster bakhjul....
Lyckades hålla mig på vägen och styrde in till kanten..

Bild

Nu stod vi på motorväg, med en bil som inte gick att flytta...
Traktor, vi skulle hitta en traktor..
Den vi har på garaget var på andra uppdrag, men vi lyckades hitta en L60 som vi skulle få låna.
Hittade dock inte några nycklar så efter 30min åkte vi tillbaks till bilen.

Lyckades rycka den bakåt med den andra bilen och efter ett tag så släppte axeln.

Bild

Iväg med Volvon på släptåg, killen som kör Audin tittar efter några hundra meter bak och gör tummen upp!
Jag visar tummen upp och sen bär det iväg!!
Upp i ca 80km/h i ca 80 meter....

Bild

Sen small det igen...
Nu visste vi ju vilken meducin som fanns så vi backade lite och sen drog vi vidare ca 200 m till innan det återigen låste sig...

Till sist kom vi fram och nu står den och skäms och väntar på att jag ska ta det jag behöver.

Kul med lite äventyr ibland!!

På pickisen slipas det vidare, sågade till listerna till flaket igårkväll oxå.
Ska lägga dom i olja så dom blir mättade.

Bild

Bild

//S
Skriv svar