Batteriet är trött, men det var inte orsaken till dålig gnist-energi men det gav ju ett för lågt startmotor-varvtal som snabbt blev lägre så vi hade aldrig kommit någon vart utan lite starthjälp-ström från en annan bil.
Ni lyckades ju ruppa igång motorn tidigare, men då ska man se till att den på brukslaster aldrig går fett, det är lambda 1.0 som gäller om motorn klarar av det (standard kamaxel) så inte stiften sätter igen av det istället. Man kan köra för fett i korta stunder på belastning, det sotar inte sönder stiften för en. Det borde inte varit problemet, men jag misstänker att alla stunder på startmotorn utan liv inte var så bra för stiften.
Är man inte bäst på att mappa in bränslet eller bara vill minska strul-risken vid uppstart när man inte vet hur berikningar och mappning ser ut, så kan det vara svårt att få till "lambda 1.0" på brukslasterna. Då kan man köra på rena original-stift till att börja med, för att sen byta när allt stämmer och man kan börja belasta motorn som det var tänkt. I det här fallet är NGK B5ES ett bra original-stift och 7/8 ett bra val senare.
It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll var det nån som sa, och som Nicke säger så är det väl inte nödvändigt att man själv måste kunna allt utan bättre att få bra hjälp av någon som kan.
