Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

Radbrytning, gå in på symboler/tecken å så finns det oftast en typ "enter pil" går ett streck neråt som sedan svänger till vänster å en pil längst ut där :P

Så du har bilen klar snart då? :)
Själv har man inte haft direkt tid på ett tag med beemern då jag skaffat mig ett annat projekt.. Köpte lillebrors Fiat Uno Turbo. Ska göra den körklar den här veckan å besikta nästa hade jag tänkt. Sen fortsätter jag med bmwn :P

Få ihop beemern nu för fasen! :)

Lycka till!

/ Silander
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Tackar Silander, jag har kollat i den menyn tidigare men hade missat det!
Jaså, så du har köpt ett till projekt? =)

Grenröret är nu lindat och monterat så igår skulle jag ha lyft i motorn, men dessvärre passade inte svänghjulet utan måste svarvas/planas av på baksidan (m30 svänghjul). Så från kl16 igår kunde jag inte göra något mer åt motorn, fan-tastiskt roligt då man tagit ledigt för att sätta ihop den..
Men istället passade jag på att byta oljor i diff + växellåda, de gamla såg fina ut så det kändes bra.

Passade även på att fixa till bränslerören, men någon mappning imorgon börjar se tungt ut.
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

Jofan, köpte mig en som även skall fungera som brukis och samtidigt spöa alla 850 T5R här i stan..... :P

Vill se din på vägarna snart!"

/ Silander
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Okej! Ja det är ju en liten lätt bil så det borde inte krävas så mycket i effektväg för att göra den konkurrenskraftig.

Ikväll fick jag svänghjulet, tack till Johan Svanholm som fräste av det åt mig. Fick lov att korta ett par dubbelmasse-bultar för att få dit det, men det gick fint efter att jonas i garaget lånat ut en gängfil, vilken grym grej :)
Nu sitter iaf motorn på plats, får även tacka Jonas för hjälpen vid ilyftningen! Återstår en del jobb fortfarande dock.
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

Kubbe Kubbe!? :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Silander
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Silander »

Haha nä! Åkte iallafall från en chippad 9000 aero på 0.8 bars laddtryck :) Kör på ca 1.5 nu :P

Vad blire för meets i sommar då? Så man kan planera lite! Nu har jag och två polare hyrt ett "eget" garage. Lite större å så! Blev så trångt med alla i det garaget jag har nu, dock får jag inte flytta in i det nya förän 1 augusti...

Lycka till med bygget!

/ Silander
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tjmop »

hur ser det ut? Är du i norge/kubbe/garaget?
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hejhopp!

Skulle till norge var de ju tänkt, men letade hela veckan febrilt efter ett oljefilterhus till s50 (färdigt med uttag för oljekylare)- men utan resultat :(

Så jag monterade ett original m50 och hade då istället tänkt köra på kubbe, skruvat som ett tok hela veckan.. Eller egentligen ända sedan förra lördagen. Inatt då vi gjorde kväll och tittade på klockan upptäckte jag att jag skruvat i 24h i sträck(!) :lol:

Fick dessvärre göra kväll med en läckande oring i filterhuset, tyckte den såg "platt" ut då jag monterade ihop det och tydligen var den inte tillräckligt bra heller.

Men det fina är: BILEN LEVER :thumbright:

Allting gick bra med att först köra upp oljetrycket (fick dock riva lös insuget och modifiera startmotorn som inte vill passa mot m30 svänghjulet, sedan lirade det klockrent). Har 2kg oljetryck på startmotorn.
Vi sppolade även runt bränslesystemet och justerade in trycket, snacka om fina prytlar dom där aeromotive regulatorerna är! Man känner kvalitén då man justerar den.

Vill tacka brorsan Rille, Chris Häggquist och Jonas Back för assistans!

Här kommer några bilder, tagna av Jonas.

Diskretion:
Bild

Badass, han till höger alltså :hihi: Fronten ska få en lack senare..:
Bild

Med en tillfällig vevhusvent och ingen wastegate-pipa:
Bild

Stort tack till Fredrik Mehlin som fräste fram bränslepumpsfästena åt mig:
Bild

Detaljstudie:
Bild

Imorgon kommer jag nog ta the badbus och åka upp till kubbe, som åskadare. Idag kör jag damm-vippan hemma för att få bort allt bygg-damm ur lägenheten som Peab stökat ner. Äntligen klart med renoveringen nu :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

En bild från i maj månad:
Bild
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Varit ute och mappat idag med Backeliten, vi tog en sväng igårkväll också och mappade den på sugsidan upp till atmosfärstryck och 4000varv. Gårdagens körning i regn var smått spännande utan kupéfläkt och med endast maxfart på torkarna =)

Dagens körning gick väldigt bra, vädret såg inte alltför bra ut på morgonsidan men det ordnade upp sig till 11-12 tiden.

Den är nu mappad upp till 0,4bar, det roligaste av allt är att den inte skenladdar utan håller det trycket upp till 6000varv som var det längsta vi testade. Så det känns kul att grenröret fungerar :)
Karaktären känns även annorlunda på motorn vaknar lite senare än tidigare (ca 4000varv), men på ett annat vis. Måste ta och logga lite sedan.

Nu härnäst måste jag ta ner växellådan och kolla över kopplingen då den inte frikopplar som den ska, måste även byta utrampningslagret i samma sväng.
I övrigt är motorn tät förutom oljereturen på turbon, måste plana den flänsen för den drog sig lite vid svetsningen.

Har blivit lite sugen på att åka och bromsa den, någon som vet hur Motornord har det med tider nu?
dunderkullen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av dunderkullen »

när ja bokade tid i torsdags så fanns de några få tider kvar innan edps sundsvall

ja å johnny hörde er nog när ni mappa i regne va en bil som va ute å slira i bjästa
bonden
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Perfekt då kanske det finns hopp, ska ta och ringa dom idag.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Beställt nytt urtampningslager som skulle dyka upp till helgen, ska ta ner växellådan då och mäta lite.
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

Ohh härligt utan skenladd :) har ett flexrör till dig i imprezan :thumbright:
dunderkullen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av dunderkullen »

åker du samma kopling låda som i fjol? tänkte så inte styr hylsan på lådan e för lång.. bruka ju behöva kapa dom.

hadde dom nån tid på motornord?
bonden
Skriv svar