Hellberg:s 240 [2013 det är nu det händer .. ]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Krull skrev:Du har inga bilder/info på vad som har hänt mellan ligger på golvet-> ute och glider.
Faktiskt inte =/ Har bara varit tråkig problem lösning som inte syns ..
ett av problemen var iaf elen .. är fortfarande inte klok på den så nån radikalt måste göras där iaf .. har varit tvungen och tjuvkoppla startmotorn via tändlåset tex.. rev ut ett larm som suttit i .. kan vara det som spökar ;)

efter det så var kabelhärvan till MS`et fel löddat av mig .. Vilket gav en hel del huvud bry .. Dock startade den efter att det problemet löstes =D

Nästa problem vart att den gick lite konstigt .. Visade sig vara BTR´en som vart galen.. Visade inget men gav 10bar !!! i grundtryck.. fixade lite med det men är numera bytt till orginal då det faktiskt inte behövs nåh högre bränsle tryck.. smart kan man vara i efterhand :doh:

Nästa problem vart riktigt stort.. fick INGET ladd.. hur jag än kopplade och hade mig.. Efter en del felsökande så fanns det vara det jag var rädd för kvar.. och visst hade jag rätt.. Visade sig vara som ventilen till WG inte stängde pg av mina värdelösa bedömningar av att slipa ner skiljeväggen till pulssplitten ! :doh: :doh:

Efter det fick jag iaf ladd.. Bara mappningen kvar.. och där är vi nu .. får inte ritkigt rätt på det .. och varför inte en läcka innan lambdan. Självklart på ett svåråtkomlig ställe .. Så det är nästa projekt ..

den har rullat iaf :D :D

Leif B skrev:En underhållande rolig tråd me mkt trevliga bilder! :thumbright:
Tack .. Kul att folk faktiskt läser ;) Måste vart extra roligt med alla bilder som absolut inte hörde till hehe har skett lite ändringar på servern :roll:

sabaton91 skrev:diggar bygger starkt, akta er för min räser sen bara;D
Kul att det gillas :thumbright:
Men du får ge mig en hint om vad jag ska akta sig för så man inte gör bort sig dårå ;)

MasterDevil skrev:Ser mycket bra ut :)
8) Man tackar.
Elias Linder skrev:såg att sista bilderna är på "bilsport" träffen ute i köpingebro. ni såg inte möjligtvis en mazda 323 GTR där? " en vit en med svarta OZ fälgar"
Mjo.. en sådan skymtades nog. Inte den vanligaste bilen ju :thumbright:

Dock var det många bilar där :hihi:
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

angående mappningen , christoffer med 323 gtr:en har nog också börjat mappa sin bil nu hör med han så kanske ni kan slå er kloka huvuden ihop o lösa eventuella problem :idea: . han är jävligt duktig med det han håller på med även om han är ny inom MS världen , ut byte av kunskap är aldrig fel :thumbright:
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Elias Linder skrev:angående mappningen , christoffer med 323 gtr:en har nog också börjat mappa sin bil nu hör med han så kanske ni kan slå er kloka huvuden ihop o lösa eventuella problem :idea: . han är jävligt duktig med det han håller på med även om han är ny inom MS världen , ut byte av kunskap är aldrig fel :thumbright:
då får vi minsan bestämma träff =)
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Var ute och mappade lite idag .. blir inte riktigt klok på det .. Verkar som om den inte reagerar så bra på ändringar .. av vad jag förstått så ska den smattra när den går leant .. men min bara tvekar eller dör istället ?

Borde det inte vara så när den får fett ?

Funderar även på att flytta fram lambdan .. den har börjat tveka sen jag bytte motorn .. hade den sittandes längre fram innan .. men handlar om mellan 10-20 cm längre bak endast..

Jag undrar hur det är om man sätter lambdan innan röret till där WG går in.. blir det fel då eftersom den släpper ut avgaser eller blir mätningen korrekt ändå ?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Om lambdasonden sitter mellan 30 cm upp till 1m från toppen visar den ganska likartade värden, är den uppvärmd så är det ännu bättre.

Motorn blir mycket svag på för mager blandning, och får mycket dålig gasrespons.

Tvekar och dör gör den både om den går fett eller magert, speciellt vid snabbare pådrag, därför är det bra om man stänger av Acc pump i sprutet då det kan vara lite svårt att avgöra om den får för mkt, eller för lite :roll:

Förutsatt att du inte på något sätt kan få in luft i avgassystemet visar lambdan korrekt även om den bara får en del av avgaserna.

Att kolla på loggfiler är till stor hjälp speciellt om man har Bredbandslambda, men även med smalbands är det ju bra.
Tänk på att om motorn misständer är lambdavärdet inget att lita på.

En liten parentes

På min 635a sitter BB-Lambdan bara på 3-cylindrar eftersom jag har Bi-Turbo och dubbla avgassystem.
Dock har jag en smalbands lambda mätare på de andra 3-cyl.
(Om något går snett i motorn kan man ju kanske inte se detta om man bara mäter på halva :wink:)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Daniel-635 skrev:Om lambdasonden sitter mellan 30 cm upp till 1m från toppen visar den ganska likartade värden, är den uppvärmd så är det ännu bättre.

Motorn blir mycket svag på för mager blandning, och får mycket dålig gasrespons.

Tvekar och dör gör den både om den går fett eller magert, speciellt vid snabbare pådrag, därför är det bra om man stänger av Acc pump i sprutet då det kan vara lite svårt att avgöra om den får för mkt, eller för lite :roll:

Förutsatt att du inte på något sätt kan få in luft i avgassystemet visar lambdan korrekt även om den bara får en del av avgaserna.

Att kolla på loggfiler är till stor hjälp speciellt om man har Bredbandslambda, men även med smalbands är det ju bra.
Tänk på att om motorn misständer är lambdavärdet inget att lita på.

En liten parentes

På min 635a sitter BB-Lambdan bara på 3-cylindrar eftersom jag har Bi-Turbo och dubbla avgassystem.
Dock har jag en smalbands lambda mätare på de andra 3-cyl.
(Om något går snett i motorn kan man ju kanske inte se detta om man bara mäter på halva :wink:)

=D tack så mycket ... ska bli lite ändringar nu .. kommer sätta bb-lambdan i böjen istället för i katten .. mindre risk för läckage innan lambdan med ..
Det dära med att stänga av acc hade jag glömt bort :roll:
gör om gör rätt.

Har kollat lite på logg filer.. dock får lambdan tok spel och visat max värde i omgångar.. hoppas flytt av den kommer lösa det..

Stor tack för raka svar :thumbright: Uppskattas :D
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Oj, här var det lite dåligt uppdaterat, jag låter bilderna tala för sig själv...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sist men inte minst som den ser ut idag,

Bild

Bild

Lägger till ett par bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Jill den ons jul 07, 2010 12:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

fin bilen blivit, men är det inte en fet buckla i huven på sista bilden ? eller är det bara en syn villa?
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De kör med plasthuv från RP-glasfiber, och tyvärr så har dessa en tendens att sjunka inåt. I övrigt så är bilen kanonfin! Vad är de för fälgar? Compomotive MO Flat eller?
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Tyvärr är det bara dom billiga kopiorna AFL Motorsport TM Champion V
men dom duger gott..

Ang huven har jag tänkt och stärka upp med nån alu profil. Får se vad jag gör.. ser lite risigt ut =P
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

P.Hellberg skrev:Tyvärr är det bara dom billiga kopiorna AFL Motorsport TM Champion V
men dom duger gott..

Ang huven har jag tänkt och stärka upp med nån alu profil. Får se vad jag gör.. ser lite risigt ut =P
Ok!

De såg väldigt fina ut iaf! Vad för et har ni valt på era fälgar?

// N.
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Nicke Nyman skrev: Ok!

De såg väldigt fina ut iaf! Vad för et har ni valt på era fälgar?

// N.
Tror det var et 40 , eftersom vi har spacers på 25 o 30 på bilen redan.
Funderade på et 20 men utan spacers hade det suttit för långt in och med för långt ut ..
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Nya problem..

Tror vi har mappat för fett så att packningarna har börjat läcka... Frågan är bara om bensinen kan pressas ut på ett sånt sätt att vevhus ventilationen börjar ryka ??
Henka_
För mycket laddtryck

Inlägg av Henka_ »

om den har börjat puffa i vehusventen bör ni kolla upp lite komp och sånt för de e aldrig bra.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jill
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jill »

Henka_ skrev:om den har börjat puffa i vehusventen bör ni kolla upp lite komp och sånt för de e aldrig bra.
hmpf ... skit osså ...
Det hela börja med att vi bröt 2 pinnbultar(som vanligt)

Så vi bytte topp(till portad 398 topp för lägre komp) och körde drifting och då bolma det ut ett tag .. där börja det!

Så vi bytte tillbaka toppen(till 530 med 0.8mellan kolv och topp) och skulle byta kam(från a-kam till fs 324), men lastchapsen var för stora så bilen kördes(4mil) med ny kam(fs 324 ) utan chapsen... å den knacka nå vidrigt ... men gubben sa att det inte va nån fara.........

Sen försökte vi få på chapsen igen men gick inte. Tillbaka till a-kammen och bilen ville inte alls gå... Nollställde motorn och nu står den. :doh:

(hoppas att någon hänger med mitt svammel :pale: )
Skriv svar