Det är i högsta grad en kemisk reaktion, produkten som bildas vid reaktionen består av Ni/Ni3S2 och smälter redan vid 645C. Visst, det går säkert att bromsa denna reaktion med någon tillsats, frågan som infinner sig då är vad för problem man får istället..? Ute och cyklar, ja på en tandem....
Svavel skall överhuvudtaget inte finnas i ett bränsle eftersom det både skadar motorn ifråga och skitar ner naturen i onödan. Att det av och till ändå finns svavel i soppan beror på ren och skär kostnadsjakt. Det finns några få ställen på klotet där man avsvavlar all olja som används till bränsle. Av och till händer det ändå att svavelhaltig soppa letar sig ut på marknaden, denna soppa exporteras främst till utvecklingsländerna. Men eftersom det är en global marknad så vet man aldrig var soppan slutligen hamnar...
BMW gick ifrån NiCaSil i sina motorer som motåtgärd, man gjöt upp blocken i en annan legering istället. i detta fall AlSil. En aluminiumlegering med högt innehåll av kisel. Numer börjar det bli allt vanligare att man termiskt sprutar på olika typer av gjutjärnsblandningar som ytbeläggning i cylindrar. Inom F1 har man använt denna typ av beläggning under ett antal år med gott resultat. Det företag som är certifierat att belägga F1 cylindrar är Sulzer-Metco och det var då jag talade med dom förvånansvärt billigt att få det gjort dvs. under tusenlappen per cylinder.