E85/metanol och bränslespridare+ intärna silen?

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende

Groggfri körning

Inlägg av J.Lundin »

Jodå, det går att få etanol vattenfri, det finns flera metoder man kan använda. Frågan är dock om det är lönsamt i längden. 99,5%-ig etanol kan man få levererat för laboratoriebruk sk. "spektrografsprit". Den är snäppet bättre än den finsprit som annars används på labb och som har en koncentration på 95-96%.

Toluen är som vilket annat lösningsmedel som helst, det gick förr om åren att köpa rakt över disk hos olika leverantörer. Ämnet används rätt ofta i olika thinnerblandningar. Problemet med Toluen som bränsle är att det har en hög kokpunkt vilket gör att man bör förvärma det om man skall få en rimlig bränsle ekonomi, vilket också Honda gjorde då man använde det i tävlingssammanhang.

Shell V-power är marknadens bästa handelsbensin, priset är tyvärr därefter... :D
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

aha

Inlägg av calle Bengtsson »

Aha, joo vi har prövat Toulen i våran Racing bil. men bara ihop med bensin
Hur mkt behöver man för värma det Toulenet?? jag vet att det inte startar så bra när et är kallt ute! Men skönt att få veta svart på vitt varför:) andra sidan vi körde bara Tolouen när det var riktigt varmt ute! har för mig att Martin Schanke köre upp emot 80% Tolouen i nån rallycross bil. Men sen kom jue Elf med nått turbobränsle... dyrt var det och luktade inte godis.

joo V-power kostar 1.60Euro hos oss här i byn :hihi:
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
J.Lundin
Forumsberoende

Varm soppa

Inlägg av J.Lundin »

Det bränsle Honda tävlade med innehöll 84% Toluen, resten var handelsbensin. vilket gav ett RON tal på 101,8 och MON på 90,0. Man hade ju restriktioner om hur högt oktantal man fick ha, i detta fall max 102. Honda värmde soppan till 80C. Temperaturen på laddluften höll man mellan 40-70C, och det lyckades man styra från kupén genom reglerad bye-pass av luften förbi laddluftkylaren... :D Att man höll på så här var för att man inte fick tanka under loppet och då var varenda gram i minskad bränsleförbrukning viktig. På gatan är detta dock inte speciellt viktigt, men det visar ändå på att man bör hålla upp bränsletempen då man använder Toluen tillsats.
J.Lundin
Forumsberoende

Svavel och nickel går inte ihop....

Inlägg av J.Lundin »

Det senaste som man skrivit om E85 är att det kan innehålla orimligt höga sulfathalter. Detta gör att E85 användning i motorer med NiCaSil behandlade cylindrar blir ett vågspel. Det är inte att rekommendera som jag ser det... :D
Enok
Forumsberoende

Re: Svavel och nickel går inte ihop....

Inlägg av Enok »

J.Lundin skrev:Det senaste som man skrivit om E85 är att det kan innehålla orimligt höga sulfathalter. Detta gör att E85 användning i motorer med NiCaSil behandlade cylindrar blir ett vågspel. Det är inte att rekommendera som jag ser det... :D
Då måste jag haft tur, har kört min Zundapp 1200mil med 70cc Nicasil cylle.
Den ser ut som ny inuti.
J.Lundin
Forumsberoende

Ytbehandling

Inlägg av J.Lundin »

Zundapp med NiCaSil, jag har alltid trott att dom körde med hårdkrom. Det gjorde dom åtminstone på min tid på 70-talet..... :D Jag antar att det handlar om en Athena eftermarknads cylinder som du kör med... :D

Jag säger inte att det inte går, det jag säger är att "höga" halter av svavel i bränslet kan leda till problem om man har NiCaSil beläggning i cylindrarna. BMW i USA hade stora problem med blistrade ytskikt i deras motorer, det hela berodde på mygel med svavelhalten i den bensin som ett eller flera oljebolag levererat ut på den amerikanska marknaden. Man tvättar ren råoljan från just svavel på några få ställen i världen, struntar man i det så blir vinsten givetvis högre för bolagen. I detta fall blev dom påkomna genom att slutanvändarna fick problem med förstörda cylindrar.

har du lyckats köra 1200mil på E85 utan några som helst problem så är det bara att gratulera.... :D
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Det är en Athena cylle, Zundapp hade hårdkrom precis som du skrev.
Det känns som man bör ha lite koll på cyllen, blir det typ frät skador
eller hur ser det ut?
J.Lundin
Forumsberoende

BMW bytte NiCasil mot AlSil, då problemet uppstod

Inlägg av J.Lundin »

NiCaSil beläggningen består av nickel och kiselkarbid. den pläteras på genom sk. samplätering. Till ett konventionellt nickelbad tillsätter man mycket fint mald kiselkarbid som då bildare en slurry. För att de tyngre karbidkornen inte skall falla till botten i pläteringsbadet så sker det under själva pläteringen en kraftig omrörning av soppan. I det skikt man får är kiselkarbidkornen bundet i nickelskiktet, det är dessa korn som står för slitagemotståndet i beläggningen. Då nickel under varma förhållanden utsätts för ett svavelhaltigt ämne kan det bildas nickelsulfid. detta ämne smälter redan vid 650 grader och förs bort med avgaserna. Det som händer är att nicklet som håller i kornen fräts bort. Går skadan på djupet så att det når grundmaterialet, i detta fall aluminium så kan bitar av skiktet lyftas bort. Denna process sker där det varmt. I bilmotorer runt packningsplanet och en bit ner i cylindern. I en tvåtaktsmotor kommer man inte upp i samma höga temperatur som i bilmotorer och borde därför klara sig mycket bättre.
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Ok, tackar för infon.
fugazi
Forumsberoende

Re: BMW bytte NiCasil mot AlSil, då problemet uppstod

Inlägg av fugazi »

J.Lundin skrev:... Då nickel under varma förhållanden utsätts för ett svavelhaltigt ämne kan det bildas nickelsulfid. detta ämne smälter redan vid 650 grader och förs bort med avgaserna.....
En termisk reaktion eller är den kemisk (men accelererad av tempetaruren)?
Om den är kemisk så borde den ju gå att bromsa med en tillsatas... om det nu ens är intressant?
Eller är jag ute å cyklar...?
J.Lundin
Forumsberoende

En rutten lukt från bensinen....

Inlägg av J.Lundin »

Det är i högsta grad en kemisk reaktion, produkten som bildas vid reaktionen består av Ni/Ni3S2 och smälter redan vid 645C. Visst, det går säkert att bromsa denna reaktion med någon tillsats, frågan som infinner sig då är vad för problem man får istället..? Ute och cyklar, ja på en tandem.... :D :D

Svavel skall överhuvudtaget inte finnas i ett bränsle eftersom det både skadar motorn ifråga och skitar ner naturen i onödan. Att det av och till ändå finns svavel i soppan beror på ren och skär kostnadsjakt. Det finns några få ställen på klotet där man avsvavlar all olja som används till bränsle. Av och till händer det ändå att svavelhaltig soppa letar sig ut på marknaden, denna soppa exporteras främst till utvecklingsländerna. Men eftersom det är en global marknad så vet man aldrig var soppan slutligen hamnar... :D

BMW gick ifrån NiCaSil i sina motorer som motåtgärd, man gjöt upp blocken i en annan legering istället. i detta fall AlSil. En aluminiumlegering med högt innehåll av kisel. Numer börjar det bli allt vanligare att man termiskt sprutar på olika typer av gjutjärnsblandningar som ytbeläggning i cylindrar. Inom F1 har man använt denna typ av beläggning under ett antal år med gott resultat. Det företag som är certifierat att belägga F1 cylindrar är Sulzer-Metco och det var då jag talade med dom förvånansvärt billigt att få det gjort dvs. under tusenlappen per cylinder.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

funny thing...
Ska man läsa och förstå allt om hur till exempel bränsle förstör och fräter osv osv om hur dåliga oljor är hit och dit blir man nog 'bränd' tillslut och inte får ut sin leksak på vägarna för att man är rädd den ska smälta ihop.

tänk istället såhär: hur många mil går min maskin?,, tja kanske 200mil per säsong.
ja då håller den för E85 iaf ;)
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Kunskap brukar sällan vara en tung börda att bära.... :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har jag för grovt filter? jag har 60 mikron men har sett att en del proffs rekommenderar 40 mikron på E85 och endast 10 mikron på bensin?

har fortfarande tendens till skit i spridarna på vegan redan efter en tank :doh:

vad menas exakt med mikron till en början?

hur grov är silen i spridaren ungefär?

mvh jens
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

micron = tusendels milimeter.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h