Volvo 145 B20b tic (Motorn startad 4/7-2010)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Nu har man beställt en hel del prylar från KG.

F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.

Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.

Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta :doh:.
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

JBHunter skrev:Nu har man beställt en hel del prylar från KG.

F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.

Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.

Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta :doh:.
Man brukar svarva ett don för diametern ,på så sätt knacka ur dem.Kan vara så du måste göra 2 olika så du får ur alla lager ,de får du kolla själv. :thumbright:
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Det går att kapa isär en kass kamaxel i flera delar och göra en krage på dessa delar för att få ut de gamla lagrena.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ja svarvade 3 st don i alu för att inte skada dom nya man knackar i sen.. Sen en gäng stång typ m12 för att få lite längd på det hela..

Vill du kan ja göra 3 st don år dej i alu.. :)
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Va ska du ha för dom dornen då???
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

JBHunter skrev:Va ska du ha för dom dornen då???
Vi kan ta det i pm kanske? :)
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Lite uppdatering.

Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig :D
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

JBHunter skrev:Lite uppdatering.

Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig :D


Ja som just fråga i pm hur det gått.. he he!
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

I och med att man gör lumpen blir det inte mycket gjort åt bilen men man försöker ju så gott man kan.

Motorn nästan klar nu i alla fall, saknas bara en lamell nu sen så ska den hinkas ner i bilen.

Motorrecept Steg 1(Operation körduglig) blev som följer:

Originalborr
Portad topp 44/38 ventiler 1,2 mm packning
F-kamaxel
1 x SU HIF-6 förgasare
4-puck sinter lamell + original tryckplatta
M40 låda

Effekt: 120 - 130 hk eller?
En dålig dag är en dag det med
johnny_bode
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: ons nov 12, 2008 7:12 pm
Ort: Östersund/bräcke

Inlägg av johnny_bode »

nått man kommer få se i stan i sommarr då :thumbright:
Tommie
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Förhoppningsvis, ser du en orange 145 med sönderrostade skärmkanter så kanske det är jag :hihi:
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Ja, bygget sätter fart igen. fått hem dessa prylar:
Bild

Så förhoppningsvis så rullar bilen snart, om allt går smidigt till :roll:
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Plockat bort fronten för att underlätta monteringen av motorn
Bild

Bild

Motorn redo för ilyft :D
Bild

Snart kanske man kan vrida på startnyckeln, vem vet :)
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Positiv update.

Lyft i och monterat fast motorn å provstartat den, DEN GÅR :D men lite halvtaskigt dock :?

Problemet ligger i att munstycket runt trottelnålen, nålventilen eller vad den kallas, sugs upp av undertrycket och täpper till bränsletillförseln så motorn går för tillfället bara på choke.

Ska skruva isär förgasaren imorn och kolla varför den sitter löst, för så ska den väl ändå inte göra :roll:
En dålig dag är en dag det med
JBHunter
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 17, 2007 6:10 pm
Ort: Östersund/Trångsviken

Inlägg av JBHunter »

Idag har man fixat förgasarproblemet så bilen äntligen fått röra lite på sig dock har jag problem med att förgasaren flödar över på tomgång, flottörventilen vill inte hålla tätt, blir nog till att beställa ny snarast.

Bilen är rätt så död under 2500rpm men sen drar det riktigt fint, det är väl f-kamen som gör det eller?
En dålig dag är en dag det med
Skriv svar