Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

jimzon skrev:Ohh härligt utan skenladd :) har ett flexrör till dig i imprezan :thumbright:
Ja de känns kanon! Ah just vad bra! Jag ringer dig i veckan så får vi se när de finns tid.

dunderkullen skrev:åker du samma kopling låda som i fjol? tänkte så inte styr hylsan på lådan e för lång.. bruka ju behöva kapa dom.

hadde dom nån tid på motornord?
Jag har samma låda men kör med m30 svänghjul och 765 tryckplatta nu. Vilken styrhylsa menar du?

Jo nu är det bokat tid, men jag vågar inte avslöja när det är ;) Kan dock inte åka ifall jag inte får ordning på det här med kopplingen..
dunderkullen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av dunderkullen »

om man monterar sinter så fick då ja kapa stöd hylsan röret på ingående i lådan för att de skulle frikoppla.. men funkade de för dig i fjol så borde de inte vara de..

bra att du ha tid! roligt å se vars effekten igentligen är me tanke på alla timmars jobb :)
bonden
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Ja de är visserligen en helt annan koppling + svänghjul nu, hade m20 s-hjul och 618 tryckplatta i fjol..

Men jag upplever nästan att slaglängden är för lång, för det låter illa vid fullt tramp. Men det känns konstigt också med tanke på att vissa säger att man ska förlänga slav-pinnen ca 20mm då man kör den här setupen..
Iofs behövde jag inte heller förlänga då jag körde med 618 plattan, som man även skulle göra till denna. Så jag måste nog mäta och kolla så jag har rätt längd på pinnen i slavcylindern nu..

Ja det blir ju en liten bonus att få papper på den också, men jag gör det mest för att veta att den är 100% körbar om jag nu skulle ta mig (läs ÄNTLIGEN) till Gatebil i år. =)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe fick resultatet från helgens garagestädning idag då vagnen tömdes, jag som tyckte att jag hade mycket rat men det var ju bara 1068kg järn och en del aluminiumskrot :hihi:

Nu har även mitt urtrampningslager kommit hem, kanske börjar riva ner lådan ikväll då.
Användarvisningsbild
jimzon
För mycket laddtryck

Inlägg av jimzon »

Sitter här med spänning och väntar på då den blir mappad :) vi är en hög bilar som ska till mantorp, hänga på en karavan kanske?

japp bah höra av dig, dock inte på fredag kväll för då är nog båda du och jag onyktra :thumbright:
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

jimzon skrev:Sitter här med spänning och väntar på då den blir mappad :) vi är en hög bilar som ska till mantorp, hänga på en karavan kanske?

japp bah höra av dig, dock inte på fredag kväll för då är nog båda du och jag onyktra :thumbright:
Hehe jag kan avslöja att du får vänta ett bra tag så sitt inte uppe =)

Vi kommer nog åka ner till Tjompen den helgen i Linköping och bo hos honom då, givetvis besöka Mantorp med :) Men jag är lite osäker när vi åker?
Hehe ja, jag slår en signal imorgon eller så =)

Tog ner lådan idag, kan mycket väl hittat felet till kopplingsproblemet.
Clipset till kopplingsarmen var knäckt, alltså del nr 6 på denna bild:
Bild
Ska ta och byta det, men tänkte först kontrollmäta hur mycket en vanlig standard koppling bygger utåt. Tur man har besiktningsmotorn ståendes vid sidan om :)
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Har satt ihop bilen nu igen, bytt urtampningslagret samt clips till kopplingsarmen, monterade även en ny bussning till växellänkaget :)

Tror jag måste plocka lös slavcylindern och förlänga kopplingspinnen lite ändå, den blev helt annorlunda nu med ett helt clips igen till kopplingsarmen så den sitter fast. Tidigare var det som att den kopplade ur för mycket, men nu tar den nästan nere i golvet.

Har även byggt om avgassystemet nu, plockade bort min stora ljuddämpare som tidigare satt mitt under bilen. Testade starta den, och fan tänkte jag.. Den låter ju mindre än min 318 brukis trots raka rör(!)
Aja, var väl turbon som dämpade.. Ut och skulle provköra, baaAAAA! Hehe
-Den låter lite annorlunda på fullgas =)

Tyvärr inga meckbilder att bjuda på, men fick besök av Fredrik Mehlin med sin bmw e30 med sugtrimmad M5 S38 motor.
Så vi tog några bilder efter provkörning, vansinnigt vad den e30:in går bra och låter hårt! =)

Bild

Bild

Bild

Bild

"Hey, har'u sett min frontläpp?" Nöjden :lol: (men den sitter ju som en fläskläpp- fettfett!)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Ursäkta att jag frågar, men du har inte några specs. på s54:an i e30in? Kan skicka via Pm isf om du vill
Johan Posth, Laxå
070-2390054
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

det är en s38 :wink:
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Oflyt, läste ju allt ovanför innan, men skrev endå fel:)
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Är lite osäker på specen i den om du menar för motorn, men den ska vara borrad till ö.d och ha smidda kolvar med originalkomp (tror det är original stakar i den). Kammarna är omslipade och kopplingen uppgraderad till Sachs 765 med sinter. Drivlinan består av getrag 260 låda, Svea kardan och stora lamelldiffen renoverad och uppgraderad till 40% diffverkan.

Vi filmade lite körning med den men tyvärr så vill varken min vlc eller mediaplayer spela upp filmerna på den här datorn, så vet inte riktigt vilket av klippen som är på den.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende

Inlägg av Johan Posth »

Okej, undrade mest bara för vi hade en sådan motor i tävlingsbilen förut. Han har inen effektuppgift på den?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Okej! Nä den är tyvärr inte bänkad något, men i originalutförande lämnar de 340hk.
Johnny H
Forumsberoende

Inlägg av Johnny H »

Undra vad din lämnar då... gissar på 660 på hjulen om du fegar lite.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende

Inlägg av Perkele70 »

lådan blir rengjord idag! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Skriv svar