mikuni 40or på en trike med volvo b20

Diskussioner för erfaret folk
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

caterpillar skrev::arrow: bare en ting å si: med 40mm bør motorn ha en bra pen kam( inte org kam) å rimeli pent ported topplokk: ellers vil en være liiite " død " under 3000..
prøv, å laborer lite...
bredbandlambda kan ju være til hjelp her... :thumbright:
jag har varit i kontakt med motoringenjören åke johansson o han rekomenderade 36-40 mm förgasare. men då i flatsidetyp dom kostar begagnade 5-6000 mens vacumförgasaren finns för en tusenlapp. det blir en vassare kam typ d o lätt portad topp extractor viktat balanserat o vägt mvh
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

SWR skrev:Vakuumet som en B20 gir oppover på varv har en helt annen kurve enn en R1-motor, så det å bolte de på og vente at de virker kan man bare glemme. At man KAN få det til å virke er en selvfølge, men da er jeg sikker på at den vil trenge endringer i vakuumspjellet, forgassernåla og dyse-oppsettet for å virke bra. 99% av alle sånne MC-gassere-på-bilmotor-konverteringer krever det.
ok ett bra svar men jag får nog ändra frågor lite vet ni någon som kört en r1 med öppna sportluftfilter till full belåtenhet. då menar jag givetvis efter lite bestyckning o omställning. för min otro i detta fall grundar sig på att det inte finns någon dynojetsats till dessa förgasare med öppna filter. det kanske är näst intill omöjligt att köra dessa förgasare utan std luftburk
freiman
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av freiman »

kan ju va så att yamahas gubbar tänkte till lite när dom gjorde luftburken så det inte finns ngn anledning för hojj åkare att riva bort den, så då blir det inte så stor marknad för dynojet o liknande att fixa ihop kitt.

finns väll flera projekt trådar med hojgasare på volvo spisar här på forumet som borde kunna komma med tipps o sånt..
johan freiman
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

mikael skrev: ok ett bra svar men jag får nog ändra frågor lite vet ni någon som kört en r1 med öppna sportluftfilter till full belåtenhet. då menar jag givetvis efter lite bestyckning o omställning. för min otro i detta fall grundar sig på att det inte finns någon dynojetsats till dessa förgasare med öppna filter. det kanske är näst intill omöjligt att köra dessa förgasare utan std luftburk
Jeg vet om R1'er som har gått uten std. luftboks, men de går bedre med luftboksen. Det er IKKE umulig å kjøre de uten luftboksen men det kreves nok endel omjustering / ombygging av forgasserene.

Slangene som går fra forgasserene inn i boksen skal IKKE plugges. De er vakuum-utjavnings-slanger... de sørger for at trykket i flottørkammeret er det samme som motoren "ser", plugger man de fløder forgasseren over..
-Bjørn
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

SWR skrev:
mikael skrev: ok ett bra svar men jag får nog ändra frågor lite vet ni någon som kört en r1 med öppna sportluftfilter till full belåtenhet. då menar jag givetvis efter lite bestyckning o omställning. för min otro i detta fall grundar sig på att det inte finns någon dynojetsats till dessa förgasare med öppna filter. det kanske är näst intill omöjligt att köra dessa förgasare utan std luftburk
Jeg vet om R1'er som har gått uten std. luftboks, men de går bedre med luftboksen. Det er IKKE umulig å kjøre de uten luftboksen men det kreves nok endel omjustering / ombygging av forgasserene.

Slangene som går fra forgasserene inn i boksen skal IKKE plugges. De er vakuum-utjavnings-slanger... de sørger for at trykket i flottørkammeret er det samme som motoren "ser", plugger man de fløder forgasseren over..
med andra ord så är detta en olämplig förgasare att sätta dit om förgasaren går bättre med luftburk o slangarna som går från förgasarna till luftburken mister sin funktion. då är det ju bättre att välja en förgasare utan anslutning mellan luftburk o förgasare. o framförallt en förgasare det finns ett dynojetkit för öppna filter till. för har du ett dynojetkit till en förgasare med öppna filter så är du ju precis i närheten av bestyckningsidealet
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

mikael skrev: med andra ord så är detta en olämplig förgasare att sätta dit om förgasaren går bättre med luftburk o slangarna som går från förgasarna till luftburken mister sin funktion. då är det ju bättre att välja en förgasare utan anslutning mellan luftburk o förgasare. o framförallt en förgasare det finns ett dynojetkit för öppna filter till. för har du ett dynojetkit till en förgasare med öppna filter så är du ju precis i närheten av bestyckningsidealet
I praksis ALLE forgassere har trykkutjevningsslanger... det er bare å la de gå ut i friluft når man bruker åpne filtre, pass bare på at de ikke står rett imot fartsretningen. :)
-Bjørn
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

http://www.turbosport.co.uk/showthread. ... arbs/page2
http://www.youtube.com/watch?v=FqRhY0Ss6lo
http://www.totalvauxhall.co.uk/resource ... h60697.pdf

Finns massor med info på nätet. R1 förgasare är populära att använda i England.

Ni får gärna förklara detta med luftburken. Antar att vacuumförgasare kan skilja sig lite,men de funkar ju i regel bra oavsett motor. En B20 går ju bra med SU utan luftburk.
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

Det handlar om vacuumbalansen före o efter trotteln. De hål borrade i förgasarkroppen och i trotteln som ska ge rätt vacuum över trottelmembranet är väldigt väl avstämmda med tanke på den vacumbalans som råder med orginal motor och luftburk.

När man monterar helt öppna filter så blir det nästan atmosfärtryck på ena sidan och då hänger inte trottlarna med på alla varvtal o delllaster som orginalhojen gjorde.

Dynojet har bänkat o testat o laborerat fram både bestyckning, storlek på vacumhålen i trottlarna samt hårdhet på trottelfjädrarna.

Vilket är ett hästarbete ingen hobbytrimmare orkar lägga ned.

Men det går att få till det skapligt men klockrent är betydligt svårare.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jo, det som påverkas är ju tiden det tar att ändra vacuumet.
Men jag tror detta är ett mindre problem på en bilmotor då den har större slagvolym.
Tycker du göra problemet större än vad det är. Massor med folk har satt R1 förgasare på bilmotorer, så uppenbarligen så funkar det.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

loop skrev:Jo, det som påverkas är ju tiden det tar att ändra vacuumet.
Men jag tror detta är ett mindre problem på en bilmotor då den har större slagvolym.
Tycker du göra problemet större än vad det är. Massor med folk har satt R1 förgasare på bilmotorer, så uppenbarligen så funkar det.
Det er et stort problem nettopp pga slagvolumet. Vakuumet utjavnes ikke så sleidene blir dratt helt opp i taket selv ved varvning i fri... Med andre ord jobber de ikke i det hele tatt når motoren belastes.
-Bjørn
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

loop skrev:Jo, det som påverkas är ju tiden det tar att ändra vacuumet.
Jag har ingen erfarenhet av vacumförgasare på bilmotor applikationen. Endast av hur hojar i regel svarar på öppna filter.

Det beror hur man definierar funkar. Klart det funkar men jag försökte förklara varför det inte kommer funka klockrent.

Beror också på vad man ska bilen till. I dragrace är gassvaret från 2000v på högsta växeln ointressant
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Elffors skrev:Det handlar om vacuumbalansen före o efter trotteln. De hål borrade i förgasarkroppen och i trotteln som ska ge rätt vacuum över trottelmembranet är väldigt väl avstämmda med tanke på den vacumbalans som råder med orginal motor och luftburk.

När man monterar helt öppna filter så blir det nästan atmosfärtryck på ena sidan och då hänger inte trottlarna med på alla varvtal o delllaster som orginalhojen gjorde.

Dynojet har bänkat o testat o laborerat fram både bestyckning, storlek på vacumhålen i trottlarna samt hårdhet på trottelfjädrarna.

Vilket är ett hästarbete ingen hobbytrimmare orkar lägga ned.

Men det går att få till det skapligt men klockrent är betydligt svårare.
tacksam för ett kunnigt svar. hålet man borrar ändrar vad jag förstår endast trottelns rörelsehastighet ej läget det måste väl vara rätt hårdhet på fjädern som ska hålla emot vacumet till rätt höjd på trotteln. slangarna som går mellan förgasare o luftburk. vet du vad dom har för funktion ?
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

mikael skrev:tacksam för ett kunnigt svar. hålet man borrar ändrar vad jag förstår endast trottelns rörelsehastighet ej läget det måste väl vara rätt hårdhet på fjädern som ska hålla emot vacumet till rätt höjd på trotteln. slangarna som går mellan förgasare o luftburk. vet du vad dom har för funktion ?
Kunnigt o kunnigt. 25% eget laborerande 75% läst kunskap var av x% missuppfattning.

precis. Storleken på hålet och storleken på den kraft(vacumet) avgör hur snabbt trotteln reagerar på gaspådraget
Det är ju av förståliga skäl jävligt svårt att se hur högt trotteln ställer sig och vad som skulle varit "rätt" höjd.
Slangarna tror jag är Flottörhus ventilation och de kan du dra ut till atmosfär.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Elffors skrev:
mikael skrev:tacksam för ett kunnigt svar. hålet man borrar ändrar vad jag förstår endast trottelns rörelsehastighet ej läget det måste väl vara rätt hårdhet på fjädern som ska hålla emot vacumet till rätt höjd på trotteln. slangarna som går mellan förgasare o luftburk. vet du vad dom har för funktion ?
Kunnigt o kunnigt. 25% eget laborerande 75% läst kunskap var av x% missuppfattning.

precis. Storleken på hålet och storleken på den kraft(vacumet) avgör hur snabbt trotteln reagerar på gaspådraget
Det är ju av förståliga skäl jävligt svårt att se hur högt trotteln ställer sig och vad som skulle varit "rätt" höjd.
Slangarna tror jag är Flottörhus ventilation och de kan du dra ut till atmosfär.
De slangene er det, ja.. :) Enkel test er bare å fri-varve opp motoren uten filter på. Drar spjellene rett i topp på 2-3000 rpm på ubelastet motor er vakuumet alt for høyt og hullene i spjellet må gjøres mindre.
-Bjørn
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

På Suzuki SRAD finns det en slang mellan luftburken och förgasarbryggan som måste vara kopplad annars åker trottlarna knappt upp alls. Rätt retligt om man glömt den och har satt ihop motorcykeln. Jag har ett par förgasare som jag inte hittar något fel på men vakumtrottlarna går inte upp helt. Antagligen har nån gjort något med dom men jag hittar inte felet. Hur kan jag avhjälpa det?
Erland.
Skriv svar