Tråden har fått över 100´000 träffar och jag på något märkligt vis samtidigt skrivit över 1000 inlägg, det känns som att detta borde firas på något sätt

Eftersom det inte hänt något revolutionerande med bilen på det senaste får jag gräva lite i allt foto material, och jag har hittat lite gamla bilder, så ladies ? and gentlemen håll i er.
Exklusive only at savarturbo !
Min allra första bil, en SAAB v4 anno 1976.
Portade toppar, Solex 32/32 dubbelports förgasare, och 2" avgassystem.
I bakgrunden anar man min andra bil en kräkgrön Rover 3500 V8. -72.

Inte är den vacker, och färgerna ska vi inte tala om

Fotot taget våren 1996 med en Agfa Instamatic kamera därav det kvadratiska formatet.
Följande bilar passerar.
Ford sierra 2,8i GL Aut. -88
Bmw e36 325i -92
Bmw e28 518i -82
Och jag är framme på 1 april 2003.

Ja hur kan man motstå en sådan pärla ?

Nåja den hade ju iallafall 16" BBS split.
Hur som helst blev det affär och för 26´500:- fick jag min fritid tryggad.
Juni 2004 är chassit renoverat och jag funderar på om man ska lacka den BMW 405 Imola rot, så jag börjar med huven för att se hur det verkar.

Augusti 2005 blev bilen besiktigad och sen dess har den rullat ca 2700 mil. och av dessa ca 1000 mil med Bi-turbo maskinen.
Tillbaka till verkligheten.
Ang. VE analysen precis som Mattias säger

I felsöknings syfte har jag bytt "ner" från 1.1.74 till 1.1.70 i firmware, men jag har inte kört något vidare för att kunna utvärdera detta ännu.
(Jag har fortfarande inte blivit klok på om bilen går som den ska på låga laster.)
Något annat jag däremot utvärderat lite är Boostcontrol.
Första försöket ut blev det mer Boost än Control kan man säga.
Helt stängda Wastegates, och man smäller i Fuelcut på tryck 200 Kpa vid 2400 Rpm.
Jag får trixa vidare lite i Vemstune, för att hitta rätt, det liknar inte Megatune här riktigt, men det verkar finnas mycket goda inställnings möjligheter, då man kan styra laddtrycket både efter Rpm. och TPS.
Men med många inställnings möjligheter, får man ju även fler sätt att göra fel på

Jädra tur att man kan ha dessa justeringar på TPS. och RPM. för trots väldans små och snabb spoolade agregat får man svår ketchup effekt.
Den går från 0,5 bar till 1,0 bar på ca. 500 Rpm.
Kanske inte låter så extremt, men om man tänker sig att man kör iväg på ICA parkeringen och drar på "lite" så har man snart 2500 Rpm. och 1,0 bar. detta utan att ha öppnat spjället mer än 25 %.
Så även om det är fränt med 200Hk efter typ 5 meter på 1an. så funkar det inte att köra med.
Oharmonisk är nog ordet jag söker

Jag köpte även en USB RS232 adapter på KjelloCompany som visade sig ha mycket tveksam funktion, fungerade först inte alls, sen ändrade jag från com13 i PCn till COM1 och då funkade det, i typ 5 sekunder.
Sen vart jag tveksam för det visade 7829 Kpa på mapsensorn.
Detta innan jag ens startat motorn.
Med tanke på vädret hade 98 Kpa känts mer "rätt"
Så en stor Update om nästan ingenting