Turbomatad Peugeot 203 1947

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Zwinto skrev:....
Ska lura ut hur man fixar bilder här snart men just nu är det inget ni inte sett förut typ

http://zwinto.mono.net/8807/DSC07289
Så här...typ!
Bild
(Klicka på "citera"-knappen så ser du vad som saknas!)
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

fugazi skrev:
Zwinto skrev:....
Ska lura ut hur man fixar bilder här snart men just nu är det inget ni inte sett förut typ

http://zwinto.mono.net/8807/DSC07289
Så här...typ!
Bild
(Klicka på "citera"-knappen så ser du vad som saknas!)
Tack :)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Jaha, idag har jag varit och hämtat bilen och det var en positiv överraskning, bilen är helt komplett och i betydligt bättre skick än väntat.
Visst en del rost i golvet men inget allvarligt eller svårt.
Trösklar och allt var fint INGEN rost överhuvudtaget utanpå karossen...
det var lite under pedalstället och likadant på passargerarsidan...
Men jag lär väl hitta mer..

Motorn är skuren och sitter fast så den är bara att hiva ut.
Den skulle ändå ut, här ska inte orginalrenoveras haha

MEN det lite halvtråkiga..det var ingen 47:a (de ser likadana ut 47-62 tror jag det var) ...min är en 55:a så där sket det sig med att besikta bara en gång haha

En intressant grej att det är en 55:a men togs i bruk först 1963 av en dam, sen var det 2 ägare efter henne, sen har den stått i en lada i 30 år eller så..

framaxeln är cool...tvärgående bladfjäder...

jaja vi får se vad som krävs...men jag kan ju säga EN sak...orginalmotorn väger nog en hel del mer än en B21:a haha det var en jäkla gjutjärnslkump...

Nu ska jag ta in bilen i verkstan imorrn och gå igenom den ordentligt, sen måste jag kolla upp VAD som måste förstärkas för att jag ska kunna besikta med min turbomotor..

Jag vill behålla bilens orginalkaross i största möjliga mån så alla förstärkningar etc ska ju helst vara dolda..
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Jäklar vad detta är frustrerande...
Har idag kollat igen hela bilen och det är inte ens en kvadratmeter rost totalt, ALDRIG rostlagad...100% orginal.....enligt landsarkivets papper har det bara funnits 3 ägare på bilen, den första en Kvinna som köpte bilen av en bilhandlare 1963 (!!!!!!) , bilen har alltså stått hos en bilhandlare i ÅTTA år från det att den var ny.

Hon sålde den sedan till en man som i sin tur sålde/gav den till sin son...
Senaste ägarbytet var 1967, bilen har aldrig haft "moderna" nummerplåtar och de kom väl i början av sjuttiotalet om jag inte minns fel.. så bilen måste stått innomhus i MINST 30 år...

Nu den frustrerande delen...Motorn är totalt kass och bortom all räddning...hitta en likadan lär bli svårt...

Bilen har "halvram" och jämfört med tex en amazon är det rena pansarvagnen.. orginalmotorn var på 45 hk...jag tänkte en B18 borde ju vara rimligt att lägga i en så stadig bil...men...en B18 har 72hk...SBP sger max 20% effektökning...grrrr

Tänkte...man kan ju slänga i en B18 och få ut den lite snabbt så man kan köra med den...men nää...det blir lika krångligt som att slänga i min turbomotor som jag egentligen tänkt...

Har svårt att tänka mig exakt VAD jag ska förstärka...möjligen en kryssförstärkning undertill, annars är den lika stadig som en amerikanare från samma årtionde...


Så nu ska jag inte plocka ner mer...nu måste jag fundera hur jag ska göra...byta axlar etc och min B21 turbo och då klassa den som Ombyggt fordon...ELLER ge upp den och sälja till nån veteranbilsentusiast....
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Vet inte när den kom, men jag tror att det åtminstone finns vissa 203or som har samma grundmotor som senare 403, 404, 504 och till och med 505. Om jag inte är helt felunderrättad. Att slakta en upprostad 505a på motorn är det väl inte många som gråter över gissar jag.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det räcker ju faktiskt att byta motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet om det ska bli ombyggt fordon. Är framvagnen vettig duger den förmodligen bara man monterar andra bromsar.

Är det B18 som gäller funkar det ju med typ Amazon bakaxel och Amazon bromsar (även om det kanske är smartare att använda modernare delar med tanke på tillgång på reservdelar).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

therealpinto skrev:Det räcker ju faktiskt att byta motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet om det ska bli ombyggt fordon. Är framvagnen vettig duger den förmodligen bara man monterar andra bromsar.

Är det B18 som gäller funkar det ju med typ Amazon bakaxel och Amazon bromsar (även om det kanske är smartare att använda modernare delar med tanke på tillgång på reservdelar).

/Gustaf
Japp det är nog ditåt det lutar (legat och funderat under natten)
Framvagnen är nog inga problem, bara att få dit moderna bromsar (sitter iofs jättestora trummor nu) ..bakaxeln är ju lite speciell...kardanen sitter ihop med bakaxeln ihop med två stag i form av en triangel..
För att få dit en annan bakaxel får jag nästan bygga en ram därbak..dvs förlånga bilens halvram hela vägen bak.

ska plocka ur motor, låda och bakaxel idag om jag hinner..
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Rolig dag i verkstan änsålänge...
kopplade på ett batteri för skojs skull...ALLTING elektriskt funkar haha

plockade ur bensintanken som var kanonfin, var under och kollade vilka bultar som ska lossas innan jag kan ta av motor, växellåda och bakaxel...då ser jag avgassystemet...det är HELT OCH orginal..haha visserligen typ 1 tum grovt men kul grej..ska slänga ut det på tradera sen tror jag haha

Har bilden klar för mig nu hur jag ska göra och det blir 240-bakaxel (verkar passa ganska bra dessutom är spårvidden NÄSTAN samma)
diverse förstärkningar blir det här och där men inget som kommer att synas, bilen är grymt kraftigt byggt...skulle nog hellre krocka i denna än i min bruksbil (escort 95:a)

Bilder kommer men jag har lite problem med min kamera just nu...

nä ut i verkstan igen detta var roligt
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Statsanställd
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor dec 27, 2007 11:57 am

Inlägg av Statsanställd »

Forska runt lite, se om det är en ovanlig modell.
Kan vara läge att originalrenovera den om den är så fin som du skriver.

Fina former iallafall.
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Statsanställd skrev:Forska runt lite, se om det är en ovanlig modell.
Kan vara läge att originalrenovera den om den är så fin som du skriver.

Fina former iallafall.
Njo...det var ju en tanke jag hade när jag fick hem den...MEN...jag kör enligt planerna...turbomotorn ska i med allt vad det innebär i form av förstärkningar, axlar etc
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

Har idag fått ur motorn och lådan och provmonterat B21:an och det är inga problem med utrymmet...Sen grillade jag lite hamburgare, blev proppmätt och hamnade framför datorn för lite research..

Tänkte anmäla sk ursprungsbesiktning men....

Enligt papprena ifrån länsstyrelsen/landsarkivet på sista sidan står "Avfört ur registret såsom nedskrotad"...
Detta visste jag iofs om när jag köpte den men tänkte att det ska väl inte vara några problem att återregga den..men ikväll har jag kollat runt på diverse sidor och enligt de flesta sidorna så GÅR det inte att återregga en skrotad bil...Enligt andra så går det visst..Skulle detta vara sant att det inte går ja då får det väl bli helt ny ram...alternativt göra som jag hade tänkt ifrån början och lägga den på duettramen och besikta med B18 och orginalaxlarna (duettens) som ombyggt fordon (karossbyte)

Nån som med säkerhet VET hur det förhåller sig? Kan man eller kan man INTE återrega en skrotad bil?
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, det går att återföra en skrotad bil. Det som gäller är att man måste visa att den funnits i Sverige i typ 20 år och bilen måste vara i originalskick när den regbesiktas.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

100% orginal är inget för mig...så nu har jag bestämt mig.

Jag kör på ursprungsidén...Peugeoten hamnar på duettramen.
regbes som ombyggt med karossbyte, dvs orginal axlar, motor,låda etc ifrån dutten...sen KAN ju turbomotorn råka hamna där efter bes... tittar oskyldigt i luften och visslar lite...

Har provat lite idag och intercooler och allt får plats utan problem...elektroniken för turbo etc kommer att få plats under framstolarna ...gott om plats där :)

Det roliga är att axelavstånd och spårvidd är i stort sett identisk mellan bilarna..skiljer 2 cm på axelavståndet och 1 cm på bredden...axelavståndet är inga problem eftersom peugeotens hjulhus är stora och bakhjulen låg faktiskt lite i framkant orginal...


Har idag tagit ur bakaxeln ur peugeoten och det var ju en kul upplevelse..
ska ta ur framvagnen imorgon om jag hinner sen ska kraossen provas på duettramen och se vad jag måste kapa bort...

En kul bi-effekt är att jag fick 2 ascoola "hotrodaxlar" över ifrån peugeoten som kommer att sitta på frugans rod...hehe nja det är ingen riktig rod det är en atraktor med rodstuk...

Peugeotens axlar (eller rättare sagt ytterhölje) är i aluminium så de går ju att polera å så :)
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
Användarvisningsbild
Zwinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons feb 03, 2010 3:17 pm
Ort: Klippan

Inlägg av Zwinto »

jahap...gjort en del idag.... fick en idé på jobbet angående lackeringen så hem och prova med vattenfärg och pensel...

Bild
Senast redigerad av Zwinto den tis jul 06, 2010 11:13 am, redigerad totalt 2 gång.
http://users5.nofeehost.com/zwinto/
Peugeot 203 1955 powered by B21 turbo
Kör Ford Escort 1.8RS kombi Brukis..
Harley davidsson Sportster 883 03:a
Harley Davidsson 1340 strut apehanger
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Bild
Du har bara glömt "lite" av informationen...
Högerklicka på bilden gå på Egenskaper och kopiera hela länkinfo'n...
Skriv svar