Garage58 - E30Turbo 9.86 - nytt chassi 7.50

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja det kan nog bli burning tävling, den borde ju palla det tycker man :)


Vi kommer till Sundsvall, prognosen ser iaf så ut. Idag så yxade vi bort den gammla 60mm wg'n då vi konstaterat att den ändå inte kan ventilera nog efter preppning, mao inget fel på wastegaten.

Vart grym skillnad med preppningen, men inte tillräckligt. Så jag beställde 2st kina 38mm från KL.

Dom sitter nu där, med lika långa rör så nära kollektorn det gick. Dock så var produkten i sig en besvikelse då den öppnar 40-45% av vad den skulle kunna om den var rätt byggd, sedan ingen skruv för att ställa på fjädern, det vill vi ha då vi ska synka dom i våran provtrycknings anordning utanför bilen.

Sååå, Micke ska bygga om dom två imrogon, sedan är det bara hoppas att det blev bättre, så man kan få någon slags kontroll/repeterbarhet på laddtrycket.

Lite mappning om det funkar fint, sedan höja tryck tills vi inte vågar mer.

Vi bytte även lamellen idag, den var död. Slirade ju till en gång i Fredags sedan var det kört.

Ecke, Jonas, Jag, Micke, Hedman har mekat som hästar idag, gick ändå bra :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ändrade ni i colektorn?

det är där problemet ligger.
längden på wg piporna spelar inte så stor betydelse i flöde, det är mer pulsena som kan spöka där.

två 38mm wg flödar inte mer än en 60mm?? tänk att det kommer en puls åt gången i mot wg som nu har blivit ca 4 gånger mindre i aria :?

vill inte låta negativ bara lite tipps
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nej men kollektorn till 60mm wg'n var inte rättvis, så det blir hur som större när vi gör så här.

Jag tycks ha hört att det blir bättre med kortare rör, vi fick ju hälften så långa rör till wg'n, blåser man ett sugrör som är 1m så går det tung, blåser du i ett som är 50cm går det lättare, men det kanske inte funkar så.

Flödet är knappast bättre om man ser till wastegaten i sig, utan rören fram till dom, det är nog där problemet varit, hoppas jag iaf.

Tur att det ska dit ett nytt rör och en bw till vintern iaf :thumbright:

Vi är inga teoretiker direkt, men något måste man ju göra så här två dagar före tävling för att för att få det bättre, ändra i kollektorn är bara att glömma. Den ser ut som spök och vi har ju bygg till T6 fläns så vi orkar absolut inte kapa den igen.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi får hoppas det fungerar
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Nu bottnar fjädern i koppen, vi hinner aldrig bygga om koppen så vi får hålla tummarna att det den klarar att reglera tryck under 2 bar, för Sundsvall kommer vi till om vi inte spränger något ikväll.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ni har väll en4 bars mappsensor nu? då är det ju inget problem :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo, men peppe är åk rädd redan vid 1,5bar, men vi ska göra det bästa av situationen :lol:
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

tror du å jag nästan har fått uppleva de värsta med den där bilen :shock: kan ju bara bli lungnare upplevelser :thumbright:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Peppe och Micke: Bilen MÅSTE hålla hela tiden för jag har inte städat garaget sedan intensivmeckningen av offshorebåten :hihi: På min gård blir det bara putsning av bling bling prylarna 8) .

Ses imöra, blir nice :thumbright:

//F.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja efter några brutala mekar dagar så fick vi äntligen testa Sibirskyn igen.


Med dom nya 38m wg'sarna så är nu grundtryck 0.9-1bar utan att det skenar. Turbon spoolar fortare och hela maskinen känns mer arg och förbannad.

Vi kranade på till 1.8bar och vid 4700rpm så började det slira, så jag antar att det är därför trycket började dala. Vid lägre ladd höll den sig riktigt snyggt, kanske kliver upp 1 - 2 hekto.

Så nu är det bara att åka till Sundsvall och logga internt och frösöka få till mappen, det lilla vi såg ikväll så såg det bra ut, men svårt eftersom att det dalar av och att det slirar.

Har biler och så, kanske lägger in dom ikväll.

Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Coolt att det blev en lyckad ombyggnation! :thumbright:

Hoppas ni får köra några repor i Sundsvall så ni kan få börja på lite lägre ladd och se att det ligger rätt till i mappningen, sen krana på om det känns rätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja den är ju bra upp till 1.5bar jag har jag safade lite på maten därifrån upp till 1.8bar, så den kommer nog att gå fett.

Men vi får smyga på och se vart det lider, det känns fö. alltid bra då vi är ute och åker.. Eum, ja när det finns grepp ;)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja, lite bilder från wheels och wg yxning.

Bild
55:an vart hungrig, vart bara locket kvar. Eller så var det ett optimalt tvätt skydd?

Bild
Maskinen i Hedmans grymma Volford.

Bild
Vi flaggade americat på wheels, varför vet jag inte men det retade säkert någon.

Bild
Efter att kikat på bilarna som snurrar på stan under wheels i 2h tänkte vi åka och belasta dom blåa monstren lite, skulle just kliva in och åka och då parkerar dessa killar precis där vi ska ut :(

Bild
Junior taggade 55:an.

Bild
Gammla wg installationen som inte fungerade allt för bra. Rören fram ink. kollektorn var alltså boven i dramat.

Bild
Här är tänkar mössorna på.

Bild
Kan det här bli något?

Bild
Vipps så var det klart, och funkade gjorde det.

Bild

Bild
Vilar sig efter provtur och mappning, nu väntar Sundsvall :)

Mvh
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Stort lycka till i Sundsvall!
Den kommer att gå fooort! :twisted:
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Kul att mina test på wastegateplacering faller väl ut även hos andra.
Styrker mina teorier och test från 'oberoende källa' så att säga =)

Vill ni få det än bättre kan ni ha grövre dimension på rören efter wastegaten samt man kan låta dem sticka in i downpipen några millimeter så man får en ejektoreffekt.
Skriv svar