mikuni 40or på en trike med volvo b20

Diskussioner för erfaret folk
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Erland Cox skrev:På Suzuki SRAD finns det en slang mellan luftburken och förgasarbryggan som måste vara kopplad annars åker trottlarna knappt upp alls. Rätt retligt om man glömt den och har satt ihop motorcykeln. Jag har ett par förgasare som jag inte hittar något fel på men vakumtrottlarna går inte upp helt. Antagligen har nån gjort något med dom men jag hittar inte felet. Hur kan jag avhjälpa det?
Erland.
nu har jag skaffat lite mer kött på benen tack vare kunnigt folk. johannes persson på jp motorsport har lagt ner ett riktigt jobb på att försöka få vacuumförgasare o lira ihop med bilmotorer. svaret jag fick av honom är för enkelhetens skull sätt på mekaniska mc förgasare. du kan få vaccumförgasaren o lira hyffsat efter massor med jobb men ska du göra det själv så är det ett hästjobb. bränslekurvan som är ändras med varvtal o respons. rättar du till på ett ställe ändras förhållandet på ett annat. helt perfekt är jättesvårt. men men det funkar... åter till nästa expert john på dynojetverkstan hans första kommentar välj en förgasare som det finns ett färdigutprovat dynojetkit steg 3 till alltså ett kitt för öppna filter. luftmängden som passerar blir ungefär lika mättad vare sig förgasarna sitter på en mc motor eller bilmotor.du är i närheten av bestyckningidealet direkt. tack johannes. tack john för ett avklarat svar. ett svar jag var inne på från början
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Erland Cox skrev:På Suzuki SRAD finns det en slang mellan luftburken och förgasarbryggan som måste vara kopplad annars åker trottlarna knappt upp alls. Rätt retligt om man glömt den och har satt ihop motorcykeln. Jag har ett par förgasare som jag inte hittar något fel på men vakumtrottlarna går inte upp helt. Antagligen har nån gjort något med dom men jag hittar inte felet. Hur kan jag avhjälpa det?
Erland.
en fråga vad kommer förgasarna från o vad sitter dom på? har du slangarna kopplade? det är inte nån som installerat ett dynojetkit på dom för så fall är fjädern för hård för att vaccumet ska orka lyfta trottelln till rätt höjd med slangarna kopplade. själv har jag mikuni 38or från fzr 1000-90. då jag blåser i slangarna höjs trotteln. ett bra tips till alla er som sysslar med mc förgasarkonventering till bil gå in på motospeed.se o kolla vilka förgasare det finns dynojetsatser steg 3 till för att underlätta bestyckningsjobbet välj då en sådan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det retliga är att jag jämfört förgasarna med några som funkar men jag kan inte hitta någon skillnad. Dom sitter på en SRAD, alltså där dom ska. Jag köpte motorn och portade toppen men fick inte ut mer än 100 hästar. Det tog ett tag innan jag fattade att det var förgasarna så det bästa är att test bitarna innan man filar om det går. Jag kan prova dom med fjädrar från ett par andra förgasare och se vad som händer.

Erland.
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck

Inlägg av Elffors »

mikael skrev: en fråga vad kommer förgasarna från o vad sitter dom på? har du slangarna kopplade? det är inte nån som installerat ett dynojetkit på dom för så fall är fjädern för hård för att vaccumet ska orka lyfta trottelln till rätt höjd med slangarna kopplade. själv har jag mikuni 38or från fzr 1000-90. då jag blåser i slangarna höjs trotteln. ett bra tips till alla er som sysslar med mc förgasarkonventering till bil gå in på motospeed.se o kolla vilka förgasare det finns dynojetsatser steg 3 till för att underlätta bestyckningsjobbet välj då en sådan.
För gamla Mc-rävar är dynojetkit nära på ett skälsord. Det är tydligen mjukt material i emulsionrör o munstycken så när grejerna får några år på nacken är det nära på omöjligt att få det att lira. Men nya grejer ska funka bra i början.
mikael
Lite mer laddtryck

Inlägg av mikael »

Erland Cox skrev:Det retliga är att jag jämfört förgasarna med några som funkar men jag kan inte hitta någon skillnad. Dom sitter på en SRAD, alltså där dom ska. Jag köpte motorn och portade toppen men fick inte ut mer än 100 hästar. Det tog ett tag innan jag fattade att det var förgasarna så det bästa är att test bitarna innan man filar om det går. Jag kan prova dom med fjädrar från ett par andra förgasare och se vad som händer.

Erland.
om du portat topparna så har du också ökat flödet i luftburken. gör ett experiment. där luften går in i luftburken. alltså i hålet som är avstämt. täpp för det lite grann går den då ännu sämre så är orsaken sannolikt för högt vaccum i luftburken. då är det dax med åtgärden öka diametern på hålet in i luftburken succesivt. tills du återställer undertrycket till normalt ursprung. problematiken i detta fall är att du mycket enkelt kan få fuggarna o funka på höga varv mens lågvarvet kommer ändra kurvan lite i förgasaren. det är inte helt enkelt med vaccumförgasare men visst du kommer säkert o lyckas med att få dom o lira hyffsat. lycka till cox på kolven
Skriv svar