Konstigt turboproblem D5:a... Problemet löst!!

En plats för olje-brännare!
Tomas Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
Ort: Kalix

Konstigt turboproblem D5:a... Problemet löst!!

Inlägg av Tomas Johansson »

Har en Volvo D5 awd som jag fått ett konstigt problem med. Motorn går i nödläge då jag belastar den uppåt 3500-4500 varv.Har turligt nog en kompis som jobbar på Volvo,så vi kollade felkoder och nollade dom men felet består! Det som händer är att helt plötsligt så suger det ihop slangarna som går till och från laddluftkylaren så dom blir helt platta :shock: Varför??? Annars så går den normalt.
Vi har öppnat och kännt på axeln som varken är glapp någon väg eller visar på nåt oljeläckage ut från den.
En långsökt? teori vi har är att turboaxeln är av trots allt och "släpper"
då den belastas. Bilen är utrustad med KCR-box om det kan ha någon som helst betydelse??

Nån som har några teorier??
Senast redigerad av Tomas Johansson den sön jul 11, 2010 7:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tomas Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
Ort: Kalix

Inlägg av Tomas Johansson »

Ingen som vet??
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Luftfiltret?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Nr 1 vad säger felkoderna?? trasiga turbo det brukar kännas lossa slangen och känn på turbinaxeln.

Nr2 kolla luftfilter ! luftburk efter smuts,

Nr3 känn på slangar så dom inte är upp mjukade av olja
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Tomas Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
Ort: Kalix

Inlägg av Tomas Johansson »

Luftfiltret är bytt,turbinaxeln finns det inget/väldigt lite glapp och ingen olja finns invändigt i slangarna eller i turbon.
Felkoderna säger felaktigt lufttryck i luftmassemätaren,vilket är naturligt när slangarna sugs platta...
En fråga till...
Varför skulle slangarna dra i hop sig och bli platta?
Dom sitter ju på "fel" sida av turbon,det ska ju vara övertryck
hela vägen,eller tänker jag fel???
Att slangarna blir platta borde betyda att turbon inte snurrar och motorn därigenom suger bort all luft.Men felet kommer inte förrän vid 3500 varv och mer.
Tomas Johansson
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 10, 2010 7:08 pm
Ort: Kalix

Inlägg av Tomas Johansson »

Nu har vi hittat felet!!! :D :D
Det visade sig att den långa slangen in mot laddluftkylaren hade separerat invändigt och "slog lock" utan att det syntes utåt!
Men efter att ha dragit upp mot 4500 varv och den förmodligen separerat ännu mer,
så såg slangen ut som en ballong!
När vi lossade ena änden var trycket kvar tills man petade invändigt med fingret då det släppte!
Ett bra fel då jag var inställd på ett turbobyte :D
Skriv svar