8v eller 16v till 270 hk?

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

8v eller 16v till 270 hk?

Inlägg av p.hedman »

viken topp skall man använda om man vill plocka ut 270 hk ur en sugmotor ,skall man gå med en 8v eller kommer man undan med en lätt portad 16v topp?
Är den någon som har erfarenhet ? har ej bestämt men det lutar åt att det blir en 2.5 underdel (B23) och hur är det med tillgångar till kammaxlar till 16v?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: 8v eller 16v till 270 hk?

Inlägg av Dennis Öhman »

Kan bli tufft att nå 270hk med 2,5liter men visst går det.. Och kostar en hel hög cash..

Kamaxlar finns gott om till 16v dessutom kan du få dom slipade efter önskemål.

Men topplock är ju att rekomendera 531/405 som 8v och sen köpa kamaxel, ventiltryckare, ventilfjädrar, ventiler x8, förgasare/sprut, exstraktor rör..
Jag vill säga att det kostar minst 10lax(mer om du kör stålkam) att köpa bara delar till toppen som dessutom ska bearbetas..

16v är dyrare att bygga en 270hk topp på.. gångra det jag skrev med 2sånär som på gasare/extraktor..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

270 är mycket.

Jag hade börjat med 2.5 botten och 16topp. 2.5 botten relativt billigt gämfört med 2.7. 16v samma här mer för pengarna och möjlighet till högre utag.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

270 ärligt bromsade hästar ur en 8v går ju men de kommer kosta och du lär få byta ut väldigt mycke och varva rejält
här måste du då köra minst steg 5topp och lyfta rejält typ 15-17 mm
vilket innebär en massa special som ståltryckare specialkam mm

en 16 v skulle jag då satsa på men de är ingen lätt uppgift ändå
en steg 1 berabetning är då ett måste men jag tror inte den räcker
typ steg 2 och 3 är mer lämpligt om inte steg 4

sen kommer man ju till extraktor och insug som kostar också och måste vara bra

en evo 2400 som exempel är inte ens på 280 hk och då är de med specialgjuten topp bla sen är allting ombyggt i motorn
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

jag åker nu med en b23e med 100 hk lustgas i en mk1 escort på 1000 kg och plockar ut ca 270hk nu.
Åker 12.11 -172km/t på 1/4 milen så räknar man baklänges så behöver man 270 hk för att åka dom tiderna, men nu vill jag bygga en motor utan lustgas med samma prestanda.
Motor nu är helt underbar att köra startar på 5500 varv och växlar på 6500 varv mycket vrid på låga varv och bilen går super.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

p.hedman skrev:jag åker nu med en b23e med 100 hk lustgas i en mk1 escort på 1000 kg och plockar ut ca 270hk nu.
Åker 12.11 -172km/t på 1/4 milen så räknar man baklänges så behöver man 270 hk för att åka dom tiderna, men nu vill jag bygga en motor utan lustgas med samma prestanda.
Motor nu är helt underbar att köra startar på 5500 varv och växlar på 6500 varv mycket vrid på låga varv och bilen går super.
ja laddar man på med lustgas händer ju lite andra saker
men de är ju fusk :wink:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

B_Christoffersson skrev:en evo 2400 som exempel är inte ens på 280 hk
Finns några...
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
_dan1el_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tor mar 11, 2010 7:13 pm

Inlägg av _dan1el_ »

Bänkade min i går med en 531 260hk 293nm på hjulen i 35 gradres värme med en standars b23 botten. Men det är ju ett topplocksjobb och kam som kostat närmare 20000.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jag skull bygga 16v. Får bättre register, helt enkelt bättre motor. Kräver mindre modifieringar än 8v.



/Andre'
power
Åjpel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Ort: Falun

Inlägg av Åjpel »

p.hedman skrev:jag åker nu med en b23e med 100 hk lustgas i en mk1 escort på 1000 kg och plockar ut ca 270hk nu.
Åker 12.11 -172km/t på 1/4 milen så räknar man baklänges så behöver man 270 hk för att åka dom tiderna, men nu vill jag bygga en motor utan lustgas med samma prestanda.
Motor nu är helt underbar att köra startar på 5500 varv och växlar på 6500 varv mycket vrid på låga varv och bilen går super.

Tjena!
Har sett din Escort några gånger, den kliver iväg duktigt i starten.
Undrar bara om du har lust att berätta lite om bilen, ex. drivlina, bakaxelupphängning.
(förlåt om jag gör intrång i tråden)
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

_dan1el_ skrev:Bänkade min i går med en 531 260hk 293nm på hjulen i 35 gradres värme med en standars b23 botten. Men det är ju ett topplocksjobb och kam som kostat närmare 20000.
Vid vilka varv? Nyfiken :)

Mvh
Uffe
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Inlägg av p.hedman »

info om bilen! kolla bara på denna länk så får du alla data, om du är intreserad så är ev motor ,låda bakaxel till salu pga ny bygge då blir nog hela uppsättningen till salu.
Men kolla länken så får du svar.
(Tourq armarna tillverkar jag och bakaxel .se säljer dom åt mig)
http://www.gatbilar.se/car.php?car=16217
Åter till tråden det lät intresant med 260 hk på driven har nog inte mer än 190-200 själv på driven enl moroso stickan.
16v låter bra med brett register men då tillkommer det dubbelt av allt sen är det lite nostalgi för mig att åka 8v då jag började åka b20 och lustgas 1983 och klarade då av att åka en 12.5 runt -87 då i min blå amazon på mora flygplats.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

bra blir det också med en 531 som är svetsad i förbrännigsrummet. Och sido förflyttad så långt det går. Och en kam med 16 -17mm lyft, 16mm går ännu på 37mm tryckare med bra och snabba hastigheter på profilen.

Men dom är inte billiga en sån topp. Det som daniel sa, 20000SEk är billigt för en sån bra topp. Du får nog ge betydligt mera på ställen jag vet av.

Daniel, låter nästan mycket det, med så lite modifieringar :) . 280hk vet jag det finns 2.5 or med 531 som går i sverige. Berätta gärna mera om toppen isåfall, den är ju grymt intressant för denna tråd.


/Andre'
power
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

super7 skrev:
B_Christoffersson skrev:en evo 2400 som exempel är inte ens på 280 hk
Finns några...
jo säkert men de var därför jag skrev ärligt bromsade hästar och någon sådan motor 2400 motor har jag inte hört talas om tyvär
jag vet flera evo 3 liters som är bromsade mellan 340-355 hk
men ingen av dessa har tagit sig över 300 i varken våran bänk eller egmarks bänk
bla micke sanbergs s40 med 3 liters evo den gav 355 hk i eskilstuna
sen när dom bromsade den hos egmark så fick dom justera och hålla på hur mycke som helst och jag tror ändå inte den gick över 300 sträcket
och då var motorn precis nyrenoverad dessutom

så frågan är ju vilken sorts 270 hk man söker

270 hk i en ärlig bänk är inte nå man uppnår på 2,5 liter utan att ta ut absolut max på alla sätt som går typ med 8 v i alla fall

men en 16 v blir de lite lättare men ingen lätt uppgift för de
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

_dan1el_ skrev:Bänkade min i går med en 531 260hk 293nm på hjulen i 35 gradres värme med en standars b23 botten. Men det är ju ett topplocksjobb och kam som kostat närmare 20000.
Vad sa du?
2,3 liter och 293nm? grattis till dom siffrorna!
Gustav Sundberg
Skriv svar