Race Pickup (motorbygge)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Nicklas skrev:jo ja ska ha ett fäste i bakkant som går runt pumpen och ner till insugsflänsen. samt ett lager på en axel som ska svarvas ock svetsas fast mitt i drevet på pumpen och som sen skruvas i lådan.( likt en vevstake med lagret i storändan) dom kommer sitta stumt.

ja kommer köra med rem. dom går att vrida rätt mycke i sidled så ja tycker att de borde vara relativt enkelt att justera till dom. vet en 6,2a som gick fint fast pumpdrevet satt en hel kugg fel. den pumpen va vriden tills den gick bra.
B_Christoffersson skrev:frännt :thumbright:
jag tror dock att du måste bygga fästet i lite grövre matrial samt montera ett fäste av något slag i bakkant på pumparna
som de är nu tror jag de finns stor risk att pumparna kommer vikas in mot motorn när du startar den

för pumpen är ganska tungdriven och de bler en jäkla belastning i sidled

annars mycket fränt bygge
ska du köra med t -kors på spridarrörena så båda pumparna förser 1 spridare med diesel i rätt tändföljd så att säga
jag vet av en volvo 740 turbodiesel som gjort så även den har dubbla dieselpumpar
dock måste man vara otroligt noga så båda pumparna skickar bränsle exakt lika och de vet jag att han haft problem med trots att han kör kedjedrift mellan pumparna
ska du ha rem eller kedjedrift
okej ja men de blir nog bra

dock är de inte säkert du behöver lager i framkant på pumpaxeln
den har ett riktigt kraftigt lager inne i pumpen orginal
dom brukar inte ens byta de lagret når dom renoverar pumpen för de är nästan aldrig slut så sa han i alla fall på hedqvist dieselservice som renoverar dessa pumpar som jag har pratat med mycket om dessa pumpar då jag har haft ca 10 st 6,2 or genon åren

de sitter ju inte heller nå lager så håller axeln orginal
utan pumpen går ju bara in i transmission kåpan och drivs av de yttre kamaxeldrevet men är helt olagrat förutom inne i pumpen då
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

ha styvat upp pumparna nu. nu sitter dom näst intill stumt, med stödlagret på plats kommer de bli kalas bra :thumbright:

tog en bild med mobilkameran
Bild
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Va på biltema och köpte lite grejer häromdan bla en motorlyft så ikväll åkte motorn i för att se vad som passar och vad som måste ändras.. blir lite knåpande med spridar-rör men de ska nog gå.. även en låda på gång så ja kan börja bygga växellåds balk mm då orginal väger sisådär 80kg typ :doh:

lite bilder.
Bild
Bild
Bild

allt för idag. men får semester till veckan så då blir de mera gjort.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

fränt ;)

vad ska du köra med för låda
en 700 kommer nog inte hålla tyvär
du skulle haft en 400 med dieselturbin

om de dära är en 4x4 så sitter väl toristionsstavarna i växellådsbalken om jag inte minns helt fel så bygg en stadig v-balt ifall du byter ;)
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Baaallt 8) Fortsätt jobba :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

japp,det blir en 400 låda med diesel turbin. få se va ja gör åt den den slirade vist nu så en genomgång är ändå nödvändig.
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

ja ha plocka bort torretionsfjädringen och kommer sätta dit coilovers istället..
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

Manligt bygge :thumbright:

ska bli skoj att följa.
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Nicklas skrev:ja ha plocka bort torretionsfjädringen och kommer sätta dit coilovers istället..
okej ja men då kommer du nog spara ett par kilon ;)
ska du köra med 2wd och rensa bort framaxel mm
kom iså fall för guds skull ihåg att lämna kvar de yttersta drivknutarna
annars går de dåligt ;)
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

Jo jag tänkte plocka bort framaxel drivaxlar mm.
jo dom får nog sitta kvar av säkerhets-skäl :wink:
men håller på jaga andra spindlar så ja kan ta bort allt...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Kul bygge :thumbright:
Ska bli intressant hur det fungerar med dubbla pumpar.
Men det borde väl gå om man ställer båda noga med indikatorklocka antar jag.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Nicklas skrev:Jo jag tänkte plocka bort framaxel drivaxlar mm.
jo dom får nog sitta kvar av säkerhets-skäl :wink:
men håller på jaga andra spindlar så ja kan ta bort allt...
okej ja om man tar bort drivaxlarna så rasar hjullagrena ihop på 5 meter och hjulen lossnar tro mig jag har testat :doh:
skulle bara rulla in bilen jag köpt i garaget och de var ca 4 meter och jag han 2 meter så lossnade ena hjulet och hjullagret gick sönder
sen kostade lagret 3800 kr så man kunde hålla sig för skratt
Nicklas
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
Ort: stöcksjö
Kontakt:

Inlägg av Nicklas »

B_Christoffersson skrev:
Nicklas skrev:Jo jag tänkte plocka bort framaxel drivaxlar mm.
jo dom får nog sitta kvar av säkerhets-skäl :wink:
men håller på jaga andra spindlar så ja kan ta bort allt...
okej ja om man tar bort drivaxlarna så rasar hjullagrena ihop på 5 meter och hjulen lossnar tro mig jag har testat :doh:
skulle bara rulla in bilen jag köpt i garaget och de var ca 4 meter och jag han 2 meter så lossnade ena hjulet och hjullagret gick sönder
sen kostade lagret 3800 kr så man kunde hålla sig för skratt
okey. du de va då inga billiga lager :shock:
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Inlägg av Perfix »

intressant bygge.. har en likadan 6,5 TD i min cheva -88 så jag följer med spänning utvecklingen.
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Om du inte slutför detta bygge vet jag inte vad jag tar mig till :D Fan va fränt :thumbright:
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Skriv svar