mäta lamda med voltmätare
Moderator: backeliten
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
mäta lamda med voltmätare
hej hej hörde någonstan att det va nån som mätt lamda med en volt mätare å i teorin borde det funka bara man vet vart lamda ett är
rätta mig om jag har fel men man matar + på voltmararens + sen vidare från- till givaren å runt då borde man få fram stryp vardet från sonden?
rätta mig om jag har fel men man matar + på voltmararens + sen vidare från- till givaren å runt då borde man få fram stryp vardet från sonden?
turbo for life
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Förstår inte hur du har tänkt mäta
En smalbandare brukar ha en, tre eller 4 kablar.
I vilket fall ska du mäta vad den ger för spänning på den svarta.
Som du ser i diagrammet rör det sig om 0-1v.
På 4 kabels lambda brukar det vara en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänning på för att kunna se skillnad på avbrott och 0v.
Den är alltså enlast att bara jorda om du bara ska mäta spänningen ut.
De 2 vita är för uppvärmningen av sonden, de matas med 12v. (den ena jord)

En smalbandare brukar ha en, tre eller 4 kablar.
I vilket fall ska du mäta vad den ger för spänning på den svarta.
Som du ser i diagrammet rör det sig om 0-1v.
På 4 kabels lambda brukar det vara en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänning på för att kunna se skillnad på avbrott och 0v.
Den är alltså enlast att bara jorda om du bara ska mäta spänningen ut.
De 2 vita är för uppvärmningen av sonden, de matas med 12v. (den ena jord)
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
j björk skrev:Förstår inte hur du har tänkt mäta![]()
En smalbandare brukar ha en, tre eller 4 kablar.
I vilket fall ska du mäta vad den ger för spänning på den svarta.
Som du ser i diagrammet rör det sig om 0-1v.
På 4 kabels lambda brukar det vara en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänning på för att kunna se skillnad på avbrott och 0v.
Den är alltså enlast att bara jorda om du bara ska mäta spänningen ut.
De 2 vita är för uppvärmningen av sonden, de matas med 12v. (den ena jord)
den svarta är ju signal å helt åtskild frånresten av kablarna så lamdamätaren/ecu skickar ju ut späning till sonden å mäter då hur mycke som släpps igenom den där av tabbelen ovan fågan är skickar boxen/lamdamätaren ut 12v eller lägre till sonden genom den svarta

turbo for life
Skickar ditt styrdon spänning på signalkabeln har du något fel på styrdonet.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
styrdonet ger ingen spänning! sonden ger spänning utan matning!
ska du mäta så mäter du mellan signalen och chassi!
enda matningen till sonden är som sagt förvärmningen!
ska du mäta så mäter du mellan signalen och chassi!
enda matningen till sonden är som sagt förvärmningen!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Det kan finnas fler matningar än värmekretsen.
Som jag skrev tidigare, har man en 4 kabelssond så finns det en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänninng på för diagnosens skull. Det brukar röra sig om 3-400mV.
Sedan finns ju bredbandssonder, då är det ju lite annorlunda.
Men det hör väl inte riktigt hit egentligen.
Då har man förutom lambda och värme även en pumpkrets.
Den matas också från styrdonet.
Då har sonden 5 eller 6 kablar, 6-poligt kontaktstycke.
Som jag skrev tidigare, har man en 4 kabelssond så finns det en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänninng på för diagnosens skull. Det brukar röra sig om 3-400mV.
Sedan finns ju bredbandssonder, då är det ju lite annorlunda.
Men det hör väl inte riktigt hit egentligen.
Då har man förutom lambda och värme även en pumpkrets.
Den matas också från styrdonet.
Då har sonden 5 eller 6 kablar, 6-poligt kontaktstycke.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
sant, men den behöver man ju inte bry sig om vid mätning!j björk skrev:Det kan finnas fler matningar än värmekretsen.
Som jag skrev tidigare, har man en 4 kabelssond så finns det en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänninng på för diagnosens skull. Det brukar röra sig om 3-400mV.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Lambdasonden alstrar en spänning när den är uppe i temperatur. Prova att värma en enkabelssond lös med en gasollåga då kommer du att få ut en spänning om du mäter mellan sond chassie och signalkabel. Spänningen kommer pendla mellan 0-1v beroende på var man håller lågan.jimmy/fimpen skrev:förklara då hur en enkabel sond funkar!! avgasröret kanske ger den signal det är en enkabel son det här som jag ska testa påj björk skrev:Skickar ditt styrdon spänning på signalkabeln har du något fel på styrdonet.
på 4 kabels är det en annan sak
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
den är alltså gjörd an någon slag bi metall då har jag lärt mig nå nytt tackNiklas Sandström skrev:Lambdasonden alstrar en spänning när den är uppe i temperatur. Prova att värma en enkabelssond lös med en gasollåga då kommer du att få ut en spänning om du mäter mellan sond chassie och signalkabel. Spänningen kommer pendla mellan 0-1v beroende på var man håller lågan.jimmy/fimpen skrev: förklara då hur en enkabel sond funkar!! avgasröret kanske ger den signal det är en enkabel son det här som jag ska testa på
på 4 kabels är det en annan sak
turbo for life
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
har pratat med bosch sevice nu å den grå kabeln är en referens jord för att kopla till boxens jord om avgasröret inte skulle vara jordat braj björk skrev:Förstår inte hur du har tänkt mäta![]()
En smalbandare brukar ha en, tre eller 4 kablar.
I vilket fall ska du mäta vad den ger för spänning på den svarta.
Som du ser i diagrammet rör det sig om 0-1v.
På 4 kabels lambda brukar det vara en grå kabel som styrdonet lägger ut en låg referensspänning på för att kunna se skillnad på avbrott och 0v.
Den är alltså enlast att bara jorda om du bara ska mäta spänningen ut.
De 2 vita är för uppvärmningen av sonden, de matas med 12v. (den ena jord)
turbo for life
Det är ju sonden som ger signalen oberoende av hur många kablar det är på sonden........jimmy/fimpen skrev:förklara då hur en enkabel sond funkar!! avgasröret kanske ger den signal det är en enkabel son det här som jag ska testa påj björk skrev:Skickar ditt styrdon spänning på signalkabeln har du något fel på styrdonet.
på 4 kabels är det en annan sak
Skillnaden är bara att en enkabel eller 3 kabel sond är godsjordad medans en 4 kabel sond inte är det.
Då finns det (återigen) en grå kabel som man får jorda(om man ska använda den till något annat än vad den var tänkt till) eller koppla till styrdonets referens utgång.
Nu får du antingen tro på vad jag skriver eller inte, läs igenom inläggen så borde du förstå hur det fungerar.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836