Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Jens Gustavsson skrev:
Blom skrev:Grattis.

visst åkte du 32x14 slicks?
Vad åker du för utväxling och hur mycket varvar du? vet du vad bilen väger på startplattan?
nu sitter de mönstrade DOT ET street som är ärliga 31x13" förr 32.5x14.2"

5.38:1 i utväxlig. jag växlar vid 7800rpm på bästa repan. ca 5800rpm/1.65bar i starten sen sjunker varvet till ca 5400rpm då statorn varvar upp när bilen börjar gå frammåt.
ca 7500rpm som max över mållinjen på dataloggen (kanske höll fullt en liten bit längre än mål?)

1095kg race vikt. (utan huv) 495kg fram och 600 bak
oj vad lätt! :thumbright:
hur mycket effekt tror du försvinner i drivlinan med powerglide?
skulle vara kul att veta vad man har på hjulen då de flesta ET kalkylatorerna vill veta effekten där.
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Grattis Jens! Han aldrig förbi dig och snacka för vi stod grymt långt bort (Flatoutrodders)
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Martin H skrev:grattis :thumbright: smyger du i han lustgas :hihi: :wink: den hastigheten kom du väl inte upp i med 142an med 600hk??
jo jag körde 208 med den också men det va ingen super tid då tror jag?
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

Jens Gustavsson skrev:.

75% leakdown betyder att det är 75% av trycket över ett 1.5mm munstycke (om jag mins rätt hur leak down mätaren är konstruerad) försvinner det betyder inte att 75% av förbrännings trycket försvinner då vore det illa :hihi:
nä 75 % av förbränningstrycket försvinner ju inte men en högt läckage brukar inte vara bra
sen beror de ju lite på vad man har för ringgap mm och när man kollar leakdowntesten om de tex är kall eller varm motor
sen brukar vi vrida motorn med spärrskaft samtidigt som vi mäter då brukar kolvringarna täta lite bättre
men man bör vara försiktig när man gör detta och vilket tryck man skickar in i cylindern för de kan slå om spärrkaftet och man kan lätt bryta lite fingrer om man har otur
vi kör med en mätare som visar tryck in i mätaren och sen har man likadan mätare som mäter trycket i cylindern och sen ser man tryckskillnaden mellan mätarna och så räknar man ut procenten som de läker typ 10 eller 20 % är de mer eller väldigt olika mellan cylindrarna så brukar vi kolla upp vad som är fel
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Kul att det börjar röra på sig. Bara mer tryck och träning som fattas då? :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Nu börjar man på bli lite orolig, Hoppas du inte har allt
för många gängvarv kvar på Wastegaten. :thumbright:

Blir de inte nå fullgasrace snart?
Gösta Eliasson
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

När gängvarven tar slut finns det ju en till turbo som ska dit :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom skrev:oj vad lätt! :thumbright:
hur mycket effekt tror du försvinner i drivlinan med powerglide?
skulle vara kul att veta vad man har på hjulen då de flesta ET kalkylatorerna vill veta effekten där.
jafg har hört att det är mellan 20-25% men det är nog väldigt individuellt min drivlina känns rätt lätt driven .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gösta Eliasson skrev:Nu börjar man på bli lite orolig, Hoppas du inte har allt
för många gängvarv kvar på Wastegaten. :thumbright:

Blir de inte nå fullgasrace snart?

det positiva är att avgasmottrycket va lite lägre i bilen nu än i bänkens 3.5"avgassystem så det går nog att ladda på mot 2 bar innan det blir högre avgastryck än ladd som det förut vart efter 1.75 bar ungefär.

lamdan va fet också så det ska gå att få fram ca 50 hk mer ungefär än det vi hadde i fällfors.

målet nästa tävling är att slå 10.61 som är det bästa jag kört med 142:an :thumbright:

till nästa år blir det en friskare botten del och trim kam och en turbo till :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens körde 10.84/199 i den repa jag fick med, glömde byta batteri i kameran på sista repan när det gick som snabbast.. :doh:
http://www.youtube.com/watch?v=kDfYKMoheWc&fmt=22
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: tack mattias
carfreak
Forumsberoende
Inlägg: 616
Blev medlem: tis maj 18, 2010 10:26 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Underbart med så fina tider!! Antar att du låser in dig i garaget nu och optimerar bilen ännu mer ;)

Ska bli skojj å komma upp till Norrland med min bil under 2011!
//Christian
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

kul att det rör på sig såpass bra av dom enkla bitarna:)

Det är nog fan då man har som roligast tror jag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

carfreak skrev:Underbart med så fina tider!! Antar att du låser in dig i garaget nu och optimerar bilen ännu mer ;)

Ska bli skojj å komma upp till Norrland med min bil under 2011!
nä nu blir det hela 2 veckors semester med bara lek och plask. ska till fjollträsk i morgon- söndag med resten av STS gänget så ni som bor där får passa er :hihi:


ska bara fin lira lite chassi saker till nästa tävling och kolla upp flödet på soppa systemet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:kul att det rör på sig såpass bra av dom enkla bitarna:)

Det är nog fan då man har som roligast tror jag:)
ja många förstår inte hur fort man kan åka med riktiga skit grejor bara det är kokat ihop någorlunda rätt. tänk vad en låg mils standard botten B230 8v med en små portad topp och en STS 269, HX40+ skapligt grenrör skulle ge för tider i en liknande chassi/drivlina :shock: jag skulle säga en hög eller mitten nia ganska enkelt :hihi:

en sån motor bygger man för ca 5-8000 kr + motor styrning om man är lite händig själv :thumbright: skulle man vilja köpa klart så kostar det så klart lite mer men inga bank lån behövs. jag kommer kanse att slå ihop ett par enkla 500-650hk turbo 8v B230 i vinter om intresse finns.
tanken med dem är att de ska va lätt att sköta och att de ska va drift säkra och lätt mekade för vanligt folk.
Skriv svar