Jo det vet jag det var därför jag skrev att man får reda på strömmen när den snurrar. Sen är det oxå en borstlös motor skulle jag tro och då stämmer det ännu bättre.
G-son skrev:
Det visar inte hur mycket ström fläkten drar när den snurrar, det visar hur mycket ström den teoretiskt kan dra med ström på men med axeln låst så den inte kan snurra. Toppförbrukningen just vid start kan vara nästan så hög, men förbrukningen under normal drift blir mycket lägre.
Stener Det spelar ingen roll om det är för 230/400 volts system, man kan använda de säkringarna lika väl för det är just ström man mäter inte effekt eller något annat.
volvos V70 fläktar som e rätt poppis att använda dom e specade till 480Watt..
dvs 40A. startströmmen vettifanken hur hög den är men 2-3st 30Amp hella helljusrelän har brunnit upp i min anläggning :p
men autoexperten hade 70Amp relän
å de har hållt nått år nu.
Orginal har ju V70´n en styrenhet för elfläkten så den är PWM reglerad, på så vis styrs den steglöst av motorstyrningen. Kan man "smyga" igång den så drar den betydligt mindre ström då man startar den.
Hanky skrev:Stener Det spelar ingen roll om det är för 230/400 volts system, man kan använda de säkringarna lika väl för det är just ström man mäter inte effekt eller något annat.
Absolut går det, Men dem är inte särskilt praktisk i bilen och dom är svår att få tag i om man vill ha lite storlek på dom. Finns dom som är avsedd för bil också men hittar som sagt ingen tröghetsmärkning på dessa.
fläkten är ju på plats reine, slit fram plånboken och köp ett riktigt relä så är det klart sen
den åker ur bilen.. tog och beställde en ny 16" fläkt istället för att strula på.
känns bättre och kunna köra med vanliga relän och säkringar ifall nått går sönder.. lite surt om man måste bogsera bilen hem en varm dag för att relät brann upp och det inte går att köpa på tex närmsta bensinmack.
men nu vet jag ju hur det ska kopplas osv så tack för elshema osv
Hej håller på att koppla elfläkt på min Volvo 940 med ms 1 v3 kan ja koppla lika som ni ritat ovan fast ja tar styrningen från ms boxen på 86 i stället? Eller ska man koppla på annat sätt då?
Okej får det dock ej att fungera som det ska för när ja sätter i säkringen så är det nått som tickar vid insuget men fattar inte hur det kan göra det?
Har kopplat som sådan 30 till batteriet 87 till fläkten 86 in i ms boxen och 85 batteriet
Om ja ställer ner start å stopp tiden i ms et slår ju fläkten till men de är de där tickande ja är lite orolig över någon som vart med om nått liknande?
Det finns inte soft start prylar i 12v?
Kör det på jobbet men till större motorer.
Justerar spänningen i starten.
Finns frekvensstyrning oxå som alt. (VFD)