8v eller 16v till 270 hk?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

B_Christoffersson skrev:nu har jag pratat med linus westman som kör 2400
han köpte en flång ny evo 2400 för 2 veckor sen
den har kent karlsson bromsat till 274 hk

här ser man verkligen hur svårt de är att få ärliga hästar ur en sugmotor
Gunnars egna 2.4 med 16 v topp är bromsad till 297 hk är den senaste effekten jag hört om den motorn och det var 05 :wink:
Dock så kör han på Metanol i den motorn :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Smokey
Lite mer laddtryck

Inlägg av Smokey »

B_Christoffersson skrev:
Smokey skrev:http://pici.se/pictures/DyuRkxyzI.jpg

Denna Unitek toppen klarade precis 220 hkr gänsen... !!! De insatta i topplocks modifiering förstår varför !!!! Nya topplocket med GL Kamaxel levererade 286 hkr i samma bänk. (Bosch) Med Mikuni ett år senare 298 hkr....... OBS att jämföra rullande landsväg med en Statisk bromsning är att jämföra äpplen med päron !! I Gunnars bänk motsvarar detta ca 260-265 hkr med de tester vi har gjort.
till vem är den dära toppen gjord åt måste jag ju få fråga och när är den gjord
och är de en uniflowtopp eller en steg 4 topp eller liknande

och vad tycker du är orsaken till att denna att den inte gav mer effekt än vad den gjorde jag ser nämligen inte nå fel som du tidligen gör
Räknade med att den frågan skulle komma :D

Jag tänker inte hänga ut ägaren till topplocket då det gagnar ingen och framför allt inte han :!: Vad ni har för namn på era topplock har jag ingen aning om men du bör själv med dina kunskaper se vad det är för modell/namn :!: :?:

Du ska dock få några ledtrådar till problemet med topplocket. Och detta för att återkoppla till många intressanta och tekniska inlägg från en del kunniga topplocks filare på forumet :thumbright:

"Area" "Gashastighet" "Positionering av dessa enheter i kanalen"

Och då har jag inte taget med bilden från förbräningsutrymmet som hade radat upp ett antal frågeställningar till när det gäller förbränningsoptimering....

Over and out, Tackar för mig och tänker avregistrera mig från detta forum. Detta blir härmed mit sista inlägg :twisted:
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Smokey kom igen nu, jag gillar iaf dina inlägg. Dom är minst sagt uppiggande :thumbright: :D
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende

Inlägg av DanielW »

Tänkte lägga in ett bromspapper från en rallycrossbil (Ola Isaksson Pite) som jag fått tag i. Se på datumet på pappret så ser ni att det var ett tag sen :)
Det var unitek som byggde motorn, men tydligen bromsad i Östersund hos vem vet jag ej.
Om jag inte minns fel så bromsa dom 304hk men då vart registret ganska smalt. vart mer körbar med effekten på papperet som jag skannade in. Det satt en 531 topp på den, sen vet jag inge mer om vad som var gjort med den.

Vet inte om ni tycker det var intressant, men tänkte bara att det kanske skulle va kul att se.
Bild
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

peppe skrev:Smokey kom igen nu, jag gillar iaf dina inlägg. Dom är minst sagt uppiggande :thumbright: :D
Håller med!
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Angående broms diagrammet, på 5000 rpm 357nm blir som i höger kant också står 17.1bar BMEP vilket är osannolikt, specielt med 98 macksoppa. Samma BMEP på en 3liters blir 405nm vid max vrid.

Kolla in Erlands hemsida, finns en ett praktiskt exempel på en 531 med 49mm ventil och flyttad 3mm att läsa om och se på. Mycket intressant.

/Andre'
power
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

DanielW skrev:Tänkte lägga in ett bromspapper från en rallycrossbil (Ola Isaksson Pite) som jag fått tag i. Se på datumet på pappret så ser ni att det var ett tag sen :)
Det var unitek som byggde motorn, men tydligen bromsad i Östersund hos vem vet jag ej.
Om jag inte minns fel så bromsa dom 304hk men då vart registret ganska smalt. vart mer körbar med effekten på papperet som jag skannade in. Det satt en 531 topp på den, sen vet jag inge mer om vad som var gjort med den.

Vet inte om ni tycker det var intressant, men tänkte bara att det kanske skulle va kul att se.
Bild
de dära måste vara gjort på js motor eller vad de hette i östersund
jag vet att dom åkte dit ner om bromsade för många år sen till preformans tunging köpte sin bromsbänk bromsbänk och egmark fick igång sin

förmodligen stämmer inte de dära siffrorna heller 304 hk ur en 2660 är lite väl mycket
B_Christoffersson
Forumsberoende

Smokey skrev:
B_Christoffersson skrev: till vem är den dära toppen gjord åt måste jag ju få fråga och när är den gjord
och är de en uniflowtopp eller en steg 4 topp eller liknande

och vad tycker du är orsaken till att denna att den inte gav mer effekt än vad den gjorde jag ser nämligen inte nå fel som du tidligen gör
Räknade med att den frågan skulle komma :D

Jag tänker inte hänga ut ägaren till topplocket då det gagnar ingen och framför allt inte han :!: Vad ni har för namn på era topplock har jag ingen aning om men du bör själv med dina kunskaper se vad det är för modell/namn :!: :?:

Du ska dock få några ledtrådar till problemet med topplocket. Och detta för att återkoppla till många intressanta och tekniska inlägg från en del kunniga topplocks filare på forumet :thumbright:

"Area" "Gashastighet" "Positionering av dessa enheter i kanalen"

Och då har jag inte taget med bilden från förbräningsutrymmet som hade radat upp ett antal frågeställningar till när det gäller förbränningsoptimering....

Over and out, Tackar för mig och tänker avregistrera mig från detta forum. Detta blir härmed mit sista inlägg :twisted:
inte behöver du sluta skriva men kom gärna med namn och vilken motor de suttit på

de är ju ganska lätt att tappa effekt om de tex inte sitter rätt kam i motorn
speciellt om någon med flödesbänk i norrland har räknat på kamaxeln

sen varför jag undrade vilken topp de är är pga om de är en steg 5 så har ni endast köpt en topp
uniflowtopparna säljs inte lös utan endast på kompletta motorer vi byggt

att de sen kan se med ögat vad som är fel på area och gashastighet måste vara imponerande
de är inte så att ni kört med fel kam efter diverse uträkningar mm
eller liknande
sen bör du ju veta angående din optimala förbränningsoptimering att man får inte tillägga nå matrial i förbränningsrummet som din nya topp kanske har

vilken kam hade ni nu till denna topp och vad hade ni framför allt för gasare
du skrev att ni fick mer effekt med annan topp kam och mukinigasare
som sagt de är ingen lek att få ur effekt ur en sugmotor och de behöver endast vara 1 fel så dalar effekten enormt

så lägg upp ett motorrecept innan du sågar toppen och skriv vem som köpte toppen

sen efter som alla andra har bytt namn så borde de väl inkludera dig
jag tror knappast ditt namn är smokey och jag tror inte do bor i en stad som heter west coast
att sen kasta skit och sen vara anonym när man frågar om fakta

finns de inte ett antal regler om de på denna sida och dom borde väl gälla alla i så fall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Smokey är reggad Februari 2005.
Men visst. ett namn vore väl okej.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Kadett4wd skrev:Smokey är reggad Februari 2005.
jag reggade mig 2004 första gången och fick ett medelande att jag var tvungen att byta
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

B_Christoffersson skrev:
Kadett4wd skrev:Smokey är reggad Februari 2005.
jag reggade mig 2004 första gången och fick ett medelande att jag var tvungen att byta
Håller med på vad du säger, kan han inte skriva sitt namn eller komma med mera fakta om toppen så går det inte att ta första inlägget seriöst heller. Det är denna typ av smutskastning av firmor utan seriösa belägg man gärna slipper här. Kan/får man inte säga B så bidrar kommentar A då bara till snack/spekulationer.

Smokey kan ju gärna förklara varför det är sista inlägget här också, komma med påhopp och sedan dra känns ju inte seriöst, eller ?
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Kolla tidigare inlägg av Smokey.
Jag har en gissning om vem han är.
B_Christoffersson
Forumsberoende

loop skrev:Kolla tidigare inlägg av Smokey.
Jag har en gissning om vem han är.
vem de är de spelar faktiskt ingen roll för mig men reglerna är som dom är och även jag fick ändra namn mm

men en riktig förklaring hade jag görna velat ha på toppen och inte kasta skit och sen dra från forumet
de anser jag inte är så seriöst

jag kan se på kanalen att säkert någon reagerar på att ventilstyrningen är ganska lång även fast den är avsvarvad samt även ventilen
dessutom skulle jag gissa på att ventilskaftet är 6 mm på denna

men kanalen är ganska rest och man vill inte kapa bort styrningen när man börjar lyfta rejält och varva
och denna motor gissar jag är byggt för rallycross och då blir de x antal mil per år och då vill man inte ha en ventil som är glapp i styrningen
efter första tävlingen
de kommer resultera i att ventilsätet inte kommer stå pall och börja läcka när man kör med höga fjädertryck och höga varv

nä kom nu med ett motorrecept och namn på köparen så kan jag se om dina uppgifter stämmer
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:idea:

En grej som jag just började tänka på...medan jag står på en stege och målar huset :)

Om man kör en topp med "för" stor kanal med "för" lite lyft blir det pannkaka av hela motorn tror jag. Orsaken är att man aldrig kommer upp i såna lyft som skulle kunna ge tillräckligt cfm_demand som i sin tur ger högre gashastighet i kanalen.

Sej du har en topp som flödar 260cfm på 17mm och har jätte kanal, om du kör den med en 14mm lyft kam så kommer inte kolven att kunna suga tillräckligt undertryck mellan kolv och minsta stället (blir inget sug mellan ventil och minsta stället, bara mellan kolv och ventil) för att kunna använda massan i kanalen att efterfylla med. Töjer ut luften mella kolv och ventil.

Men om man slänger i en kam med 17mm lyft så har man mittiallt tillgång till mycket mera flöde vid samma tidpunkt vilket höjer gashastigheten osv... I detta fall töjer man luften mellan minsta stället och kolven. Och då har man mera massa att efterfylla med.

Nån som förstår hur jag tänkte?

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Motorn drar bara på luften i kanalen till max kolvhastighet + pulsens fördröjning. Efter det saktar kolven in och det blir efterfyllning ungefär som när man sätter fart på en gunga. Om kanalen är för trång töjs luften för mycket och detta innebär att mindre massa har satts i rörelse. Om kanalen är för stor så får gaserna i kanalen visserligen högre densitet men låg hastighet så den kinetiska energin blir för låg. Dessutom blir tryckpulsen vid ventilens stängning svagare eftersom den beror på det undertryck som dras. Med rätt kanalstorlek på rätt varv till ett lyft som tillåter flödet som krävs vid ca 70 grader ETDC samverkar alla delarna till den bästa kompromissen. Jag brukar kolla i pipemax under flow demand hur mycket flöde som krävs vid max kolvhastighet och sen kollar jag vid vilket lyft det blir och vad jag kan hitta för kam till det. Går det inte att uppfylla flow demand vid max kolvhastighet får man ju backa på alltihop. Med ledning av detta bestämmer jag vad motorn kommer att kunna varva och dimensionerar kanalen efter det. Alla toppar jag gör är optimerade efter kamaxeln som ska användas först och främst sen måste ju resten av delarna stämma också. Var det så du menade Andre'? Jag har kommit fram till att insuget från tratt till ventil måste rymma minst cylinderns volym gånger volymetriska verkningsgraden efter max vrid / 100. Jag ska försöka mig på insugsberäkningar som uppfyller alla viktiga kriterier som tex. detta. Kortar man ett insug för att få mer varv och minskar volymen under vad som krävs blir motorn ineffektiv. Blir volymen för liten hade kanalen antingen fel area eller så får man byta puls.

Erland.
Skriv svar