Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92
Tänkte starta en tråd om mitt långsamtgående projekt med en Mazda Miata Turbo. Efter en dag på konbanan tillsammans med med lek kompisen Fredde så vart det mer än uppenbart att väghållningen var rätt schysst men att bilen lider av svåra motorproblem. Som tur var så hade vi mellanöl och kunde smida listiga planer för att åtgärda detta.
Motorn är bara på 1600cc men ska få hjälp av nedstående för att bli frisk:
- Ett grenrör som int dämm (citat Bosse L) med Holmgrens WG
- S200 Turbo
- Separata spjäll
- Stor IC
- Vassare kammar och mekaniska lyftare
- Bättre koppling
- Autronic SM4
- E85 Bränsle
Motorn är bara på 1600cc men ska få hjälp av nedstående för att bli frisk:
- Ett grenrör som int dämm (citat Bosse L) med Holmgrens WG
- S200 Turbo
- Separata spjäll
- Stor IC
- Vassare kammar och mekaniska lyftare
- Bättre koppling
- Autronic SM4
- E85 Bränsle
Senast redigerad av Pysen den lör okt 02, 2010 6:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Man har hört en del om det här projektet på djungeltrumman, stackars lilla Mazda - jag tror det dracks för mycket mellanöl när planerna smeds.
Jag har själv sett insugsdetaljerna, ni har bra verktyg i eran vedbod!
Jag har själv sett insugsdetaljerna, ni har bra verktyg i eran vedbod!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- CoJo_Racing
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:02 am
- Ort: Falkenberg
Kommer nog att bli fint detta! Mx5 turbo är rusktigt kul!
Kolla gärna in vårat turbobygge.
http://www.garaget.org/?car=108860
Kolla gärna in vårat turbobygge.
http://www.garaget.org/?car=108860
* Volvo 244 Turbo intercooler, MS1 V3 (Såld)
* Volvo 744 Turbo projekt
* Mazda Miata Goes turbo, MS PnP, LC1 Wideband. 224 HK / 258 NM
* Volvo 744 Turbo projekt
* Mazda Miata Goes turbo, MS PnP, LC1 Wideband. 224 HK / 258 NM
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Hoppas på lite mer körglädje tidigare var det rätt tröstlöst att accelerera , vad sitter det för kammar/lyftare i eran?CoJo_Racing skrev:Kommer nog att bli fint detta! Mx5 turbo är rusktigt kul!
Kolla gärna in vårat turbobygge.
http://www.garaget.org/?car=108860
Hittade en bild på "trim-kitet" för varma sidan, notera att vi även lagt krut på designgrejor som färg och sånt.....fint värre.
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:43 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Spjällhus tillverkning till miata turbon, blir spjällhus från en 99 Suzuki GSXR750R SRAD som hade samma tvärsnitts area som min lilla 1600cc.
Fredde pressade lite trattar så insuget ska vara avstämt på ~6000rpm.
Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande.
Raka rör borde bli bra
Fredde pressade lite trattar så insuget ska vara avstämt på ~6000rpm.
Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande.
Raka rör borde bli bra
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:44 am, redigerad totalt 2 gång.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Kamaxlarna slipades om och monterades med solida lyftare och lashcaps. Inte helt enkelt att få lashcapsen till rätt mått +/- 1 hundradel tur att man känner duktiga yrkesmän.
Då den kombinerade vev/kamgivaren kändes som en dålig lösning svarvade Fredde en plugg och en ny givare sattes direkt på kamdrevet.
Omslipade kamprofiler ENEM I2
296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25
Lyftare mazdaspeed (34.1g)
Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade)
(Orginal lyftare vägde 50.4g med olja)
Då den kombinerade vev/kamgivaren kändes som en dålig lösning svarvade Fredde en plugg och en ny givare sattes direkt på kamdrevet.
Omslipade kamprofiler ENEM I2
296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25
Lyftare mazdaspeed (34.1g)
Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade)
(Orginal lyftare vägde 50.4g med olja)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret
Ser riktigt fint ut.
Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Ser riktigt fint ut.
Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 182
- Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
- Ort: Yttertavle(Umeå)
- Kontakt:
Tack, får väl erkänna att det vart en del varianter innan alla runners i lika längd. Hade tänkt turbon vid sidan av motorn först men då vart det mycket ormbo och konstiga vinklar.Daniel-635 skrev:Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret
Ser riktigt fint ut.
Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.