Jensas B18 comp Vega.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nu är jag tillbaka efter semestern och ska ta in vegan i garaget igen.
ska titta till lite små grejor och förhoppnings vis så kanske man tar sig till sundsvall om det finns kvar platser dit än?
jag har nåra loggar i data samlaren jag ska gå igenom också kan lägga upp lite data därifrån sen om det finns intresse?
ska lägga upp lite bilder som vart tagen på sistone också.
ska titta till lite små grejor och förhoppnings vis så kanske man tar sig till sundsvall om det finns kvar platser dit än?
jag har nåra loggar i data samlaren jag ska gå igenom också kan lägga upp lite data därifrån sen om det finns intresse?
ska lägga upp lite bilder som vart tagen på sistone också.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Du kan skriva upp mig på intresselistan... Vad skulle en sån motor byggd av dig gå på? Utan motorstyrning.Jens Gustavsson skrev:
ja många förstår inte hur fort man kan åka med riktiga skit grejor bara det är kokat ihop någorlunda rätt. tänk vad en låg mils standard botten B230 8v med en små portad topp och en STS 269, HX40+ skapligt grenrör skulle ge för tider i en liknande chassi/drivlinajag skulle säga en hög eller mitten nia ganska enkelt
![]()
en sån motor bygger man för ca 5-8000 kr + motor styrning om man är lite händig självskulle man vilja köpa klart så kostar det så klart lite mer men inga bank lån behövs. jag kommer kanse att slå ihop ett par enkla 500-650hk turbo 8v B230 i vinter om intresse finns.
tanken med dem är att de ska va lätt att sköta och att de ska va drift säkra och lätt mekade för vanligt folk.
Erik S
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det handlar i slutändan om antal timmar för mig och hur mycket du klarar/orkar själv eller kan förbereda till mig men du kan ringa mig i morgon på dagen så kan vi snacka lite motorer så vi förstår varandra lite bättre. sen kan jag ge ett pris förslag.
mvh jens 0738063737
mvh jens 0738063737
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 118
- Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
- Ort: Jönköping
Men om vi säger såhär att jag låter dig bygga en komplett budget motor(utan bränsle och tändsystem) och att du fixar alla delar vad skulle det kosta?Jens Gustavsson skrev:det handlar i slutändan om antal timmar för mig och hur mycket du klarar/orkar själv eller kan förbereda till mig men du kan ringa mig i morgon på dagen så kan vi snacka lite motorer så vi förstår varandra lite bättre. sen kan jag ge ett pris förslag.
mvh jens 0738063737
Kan bli lite svårt att ringa under denna vecka då jag jobbar konstiga tider.
Sen är det väl bara att gratulera till en bra tid

Erik S
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken bil och vad ska du ha motorn till? gata /race?
vilken effekt vill du ha?
bränsle?
vilket sprut/tändning har du tänkt använda?
du är inte sugen att bromsa den samtidigt?
en motor med bara mål att ge bra effekt behöver inte bli så dyr men det är många smådelar som behövs men jag ska försöka räkna ihop lite grund grejor.
har du nån bra utgångs läges motor? B230 nyare än -89 som inte har vändkanter, utan vålsamma olje coxningar eller har haft ett hårt liv i nån räser maskin?
vilken effekt vill du ha?
bränsle?
vilket sprut/tändning har du tänkt använda?
du är inte sugen att bromsa den samtidigt?
en motor med bara mål att ge bra effekt behöver inte bli så dyr men det är många smådelar som behövs men jag ska försöka räkna ihop lite grund grejor.
har du nån bra utgångs läges motor? B230 nyare än -89 som inte har vändkanter, utan vålsamma olje coxningar eller har haft ett hårt liv i nån räser maskin?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har kollat på soppa systemet igen på vegan som fortsätter att strula.
mätte först upp pumparna vid 3 bar grundtryck och med 14.0v laddning= 8.5L/ minut och det ger marginal till 1600cc spridarna som då på 100% ska ge 6.4L/minuten. (med fullt laddtryck så minskar det men det ska ändå räcka väldigt långt i effekt.
det jag sen såg va att E85 va lite rost brun i färgen
det rostar nog i tanken och i ledningarna som är av järn.
kollade i 60 mikron filtret avsett för E85 (men som kanse är i grövsta laget??) där i botten och lite i nätet va det lite skit som såg ut som fin sand men med lite mer metallisk färg.
sen lös med spridarna som som vanligt hadde små skit liknande det i filtret. med tanke på att det inte finns nån retur och det inte fins nått järn efter filtret mot bränsle skenan så gör jag slutsatsen att det är för grovt filter och som vems emil sa så är en nackdel med ett sånt här system att bränslet inte cirkulerar konstant genom filtret en stor nackdel då det renar tanken bättre än då mitt system kör soppan runt tank-pump utan mer än ett grov sil i pumparnas sugsisda.
inte säkert så bra för pumparna heller
mätte först upp pumparna vid 3 bar grundtryck och med 14.0v laddning= 8.5L/ minut och det ger marginal till 1600cc spridarna som då på 100% ska ge 6.4L/minuten. (med fullt laddtryck så minskar det men det ska ändå räcka väldigt långt i effekt.
det jag sen såg va att E85 va lite rost brun i färgen

kollade i 60 mikron filtret avsett för E85 (men som kanse är i grövsta laget??) där i botten och lite i nätet va det lite skit som såg ut som fin sand men med lite mer metallisk färg.
sen lös med spridarna som som vanligt hadde små skit liknande det i filtret. med tanke på att det inte finns nån retur och det inte fins nått järn efter filtret mot bränsle skenan så gör jag slutsatsen att det är för grovt filter och som vems emil sa så är en nackdel med ett sånt här system att bränslet inte cirkulerar konstant genom filtret en stor nackdel då det renar tanken bättre än då mitt system kör soppan runt tank-pump utan mer än ett grov sil i pumparnas sugsisda.
inte säkert så bra för pumparna heller

Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån aug 02, 2010 10:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mappen på 1.7 bar som jag körde i fällfors.
fick pytsa på mer soppa nästan varje repa över 6500rpm
4500-5500rpm= 7.3ms
5500-6500rpm= 6.08ms
6500-max rpm= 6.78 (ologiskt mycket på de varven
)
100% duty cykel på 8000rpm är 7.5ms ungefär och där använde jag 90% duty på 1600cc
då borde jag haft ca 250km/t om soppa systemet fungerade 
fick pytsa på mer soppa nästan varje repa över 6500rpm

4500-5500rpm= 7.3ms
5500-6500rpm= 6.08ms
6500-max rpm= 6.78 (ologiskt mycket på de varven

100% duty cykel på 8000rpm är 7.5ms ungefär och där använde jag 90% duty på 1600cc


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som nöd lösning så tror jag att jag monterar ett SAAB E85 slang anslutnings filter på retur ledningen och ser om det städar upp i systemet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
jag har filtermaterial på jobbet som säkert skulle kunna användas, man får bygga eget filterhus i så fall men de tror jag du har kompetens till :pJens Gustavsson skrev:som nöd lösning så tror jag att jag monterar ett SAAB E85 slang anslutnings filter på retur ledningen och ser om det städar upp i systemet.
vi har typ papp/fibermaterial på jobbet som släpper igenom 5/10/25/50 micron.
hojta om de låter intressant så får jag kolla vad de finns för småbitar kvar.
Jens Hedlund.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Är det inte bara att bygga ett klassiskt system med retur och vanlig brygga från 8v eller vad som hellst, ev två regulatorer för flöde.
Sen vanliga 850 bränslefilter eller liknande..
Inte dyrt inte värst porrigt men fruktansvärt enkelt och fungerande.
Det gör man ju på ett 6-pack 2,8or och lite skön musik ur högtalarna
Sen vanliga 850 bränslefilter eller liknande..
Inte dyrt inte värst porrigt men fruktansvärt enkelt och fungerande.
Det gör man ju på ett 6-pack 2,8or och lite skön musik ur högtalarna

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo jag ska göra det i vinter man jag orkar/hinner inte nu i sommar bygga ett sånt system som klarar sbf besiktning
jag har plockat ur spridarnas sil nu sen sätter jag ett filter på returen så soppan som snurrar runt filtreras iallafall.
små rosten som fastnar i silen i spridarna är jag ganska säker på åker igenom 1600cc spridarna utan att ställa till det sen så får B20 få äta upp dem

jag har plockat ur spridarnas sil nu sen sätter jag ett filter på returen så soppan som snurrar runt filtreras iallafall.
små rosten som fastnar i silen i spridarna är jag ganska säker på åker igenom 1600cc spridarna utan att ställa till det sen så får B20 få äta upp dem

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
där bör du tänka om...Jens Gustavsson skrev:
små rosten som fastnar i silen i spridarna är jag ganska säker på åker igenom 1600cc spridarna utan att ställa till det sen så får B20 få äta upp dem
fastnar det rost i silarna så bygger det igen så flödar spridare mindre,, det är juh asbra va?

Samt små små rostflagor är inte bra om det sätter sig nånstans inuti vid nålen när du stängt av.. där rostar det än värre tills spridaren knappt funkar.
Sätt ett filter FÖRE spridarna och INNAN fuelrailen.
Bosch filter till typ Audi RS2 är stora och fina, ett efter varje pump är fullt tillräckligt.
De kostar inte mycket heller..
ett annat tips eftersom det följer med rostflagor är att montera delningsbara filter där filterinsatsen går att byta ut/gör rent.. Finns ju risk att filtren kleggar igen och bromsar flödet också varvid lägre flöde ur spridarna är ett faktum!Kadett4wd skrev:där bör du tänka om...Jens Gustavsson skrev:
små rosten som fastnar i silen i spridarna är jag ganska säker på åker igenom 1600cc spridarna utan att ställa till det sen så får B20 få äta upp dem
fastnar det rost i silarna så bygger det igen så flödar spridare mindre,, det är juh asbra va?
Samt små små rostflagor är inte bra om det sätter sig nånstans inuti vid nålen när du stängt av.. där rostar det än värre tills spridaren knappt funkar.
Sätt ett filter FÖRE spridarna och INNAN fuelrailen.
Bosch filter till typ Audi RS2 är stora och fina, ett efter varje pump är fullt tillräckligt.
De kostar inte mycket heller..
//Christian
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tror du att nått korn ibland på mindre än 0.06mm som passerar 1600cc spridarn verkligen fastnar?Kadett4wd skrev:där bör du tänka om...Jens Gustavsson skrev:
små rosten som fastnar i silen i spridarna är jag ganska säker på åker igenom 1600cc spridarna utan att ställa till det sen så får B20 få äta upp dem
fastnar det rost i silarna så bygger det igen så flödar spridare mindre,, det är juh asbra va?
Samt små små rostflagor är inte bra om det sätter sig nånstans inuti vid nålen när du stängt av.. där rostar det än värre tills spridaren knappt funkar.
Sätt ett filter FÖRE spridarna och INNAN fuelrailen.
Bosch filter till typ Audi RS2 är stora och fina, ett efter varje pump är fullt tillräckligt.
De kostar inte mycket heller..
jag har ju filtret just före bränsle spridar skenen redan.
problemet med silarna är att de är samma sort som till 180cc spridare och de tpper till flödet i de stora spridarna nästan direkt det kommer minsta lilla skräp i dem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/