B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:
B_Christoffersson skrev: host host de menar väl en västerbottenstopp :hihi:
ja en umeå/sävar topp kan man nog säga. se till att få en byggd där uppe också, va inte så feg
:hihi:
Jens.
Det ligger 3-4 stommar hos Micke som går att göra nått av...
Jag kan offra en kväll för maskinbearbetning och sånt.
Men att hålla i slipmaskinen får nån annan göra. :P
Gustav Sundberg
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om nu någon överhuvudtaget tar sig tid att bygga en underdel så är det väl bara att hoppa på tävlingen? Vill ni ha tävlingar på andra premisser så ordna bänkning och motor precis som Lindqvist har gjort så är jag med på det också. Jag tycker B20 är jättebra för då jämför vi bara toppen. En 230 motor måste vara monterad med kam och allting och då blir det mycket mer än toppen som skiljer. detta var inte Engine Masters utan Head Masters. Lindquist kommer säkert att ha bromsat in sin topp och justerat förgasare så att de funkar till alla toppar med mindre justeringar. Det blir plug and play så att säga. Flödestävlingen vi hade i Stockholm var mest rolig för att vi träffades, tittade på varandras grejer och pratade. Synd att det ska vara så svårt att få folk att tända till på sånt här. En motor är en motor så vad är problemet? Jag är inte rädd för att misslyckas utan bara rädd för att jag missar att lära mig något.

Erland.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

När björn hoppar på en tävling vilket kanske sker i framtiden kommer iaf jag lätt följa med honom om han beslutar sig åka på bromsning :thumbright:
Dänniz 073-8447664
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

pratade faktiskt precis med en kompis och berättade om denna tävling och skulle jag göra en topp till detta så skulle han sponsra med en b20 stomme

men då återstår ju pengarna de kostar att vara i tävlingen plus matrial
men man kanske kan kränga toppen till någon folkraceåkare efter tävlingen

men om de nu blir av så måste de bli tydligare regler

utformningen på förbräningsrummet tycker jag ska vara fritt
och även ventildiameter

sätesringarna ska vara orginal och ej utbytta för då skenar kostnaden iväg

sen tycker jag att man endast får änvända standard ventilbrygga och inte nå rullvippor eller liknande
och sen röstar jag på 48 mm gasare och minst 7500 varv som maxvarv
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Allting på toppen är ju fritt utom inlopp och utlopp som ska stämma mot en E packning som är mer än tillräckligt stor. Sätesringar har bara med hållbarhet med blyfritt att göra, inte med effekten. Bryggan flyttas mellan topparna och kommer att vara samma för alla. Enklast är en given höjd på toppen så stötstängerna stämmer, toppen går att plana på båda sidor. Om nån vill köra 50mm:s ventil på 92 borr så är det helt fritt. Det är var och ens val inom de givna förutsättningarna och det är det som är själva tävlingen.

Erland.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

B_Christoffersson skrev:sätesringarna ska vara orginal och ej utbytta för då skenar kostnaden iväg

sen tycker jag att man endast får änvända standard ventilbrygga och inte nå rullvippor eller liknande
Om du inte hittat nån supersen F-topp eller så lär det inte vara några problem med sätesringar, det finns helt enkelt inga :D

Saknar en "gilla" knapp såsom de finns på facebook. Låter som ni kommer få det roligt. Hoppas många ställer upp! :thumbright:
Boost -> break -> fix -> repeat.
-740 Sport på Garaget-
-S70 Bruksis på Garaget-
B_Christoffersson
Forumsberoende

Erland Cox skrev:Allting på toppen är ju fritt utom inlopp och utlopp som ska stämma mot en E packning som är mer än tillräckligt stor. Sätesringar har bara med hållbarhet med blyfritt att göra, inte med effekten. Bryggan flyttas mellan topparna och kommer att vara samma för alla. Enklast är en given höjd på toppen så stötstängerna stämmer, toppen går att plana på båda sidor. Om nån vill köra 50mm:s ventil på 92 borr så är det helt fritt. Det är var och ens val inom de givna förutsättningarna och det är det som är själva tävlingen.

Erland.
de står på första sidan att förbräningsrummet måste vara inom viss cc
så de måste i så fall ändras
varför jag skrev om sätesringarna är bara för att de ska vara lika ´för alla så de inte skenar iväg

om alla ska ha samma höjd så kommer på toppen så kommer man ju bara kunna bestämma kompen med förbräningsrummets utformning
man måste väl ändå kunna plana den som man vill eller ??

okej så man får fräsa av toppen också ja bara alla regler blir klara och tydliga så kan jag tänka mig att vara med

då kan jag ju börja med att fråge en kryptiskt fråga
när de står att man inte får tillägga matrial i en kanal
räknas en reparation in dära eller är de blankt nej till att repa en topp också
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

JE Jr skrev:
B_Christoffersson skrev:sätesringarna ska vara orginal och ej utbytta för då skenar kostnaden iväg

Om du inte hittat nån supersen F-topp eller så lär det inte vara några problem med sätesringar, det finns helt enkelt inga :D

Saknar en "gilla" knapp såsom de finns på facebook. Låter som ni kommer få det roligt. Hoppas många ställer upp! :thumbright:
Jag har en sen F-topp med sätesringar osv som jag köpte i USA för många år sen..nyrenoverad o spricktestad är den också.. :wink: men den sparar jag för framtida bruk.. :thumbright: Klart kul tävling.. :thumbright:

//Stefan
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är ju vettigt med samma kompression på topparna så cc är inte fel. Det är kanalerna och förbränningsrummets utförande som gäller och inte att ha mer komp än alla andra. Lika villkor, inga fördelar som man kan utnyttja mer än utformning på kanaler och förbränningsrum innanför reglerna.

Erland.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Erland Cox skrev:Det är ju vettigt med samma kompression på topparna så cc är inte fel. Det är kanalerna och förbränningsrummets utförande som gäller och inte att ha mer komp än alla andra. Lika villkor, inga fördelar som man kan utnyttja mer än utformning på kanaler och förbränningsrum innanför reglerna.

Erland.
men om man inte får plana sin topp efter önskat kompförhållande så kan man ju inte få fräsa av någon annan yta heller
den ska ju trots allt köras i en bromsbänk och de är ju de resultatet man vill få så bra som möjligt och givetvis spelar ju kompförhållandet in då och de måste man väl få välja valfritt

ska alla ligga på samma komp och ingen får resa någon kanal och i prencip alla komemr köra med samma ventil diameter så är de ju nästan samma toppar allihopa då ingen får tillföra nå matrial heller

de blir ju typ radiesäte och fila lite runt styrningen, fixa innerradien lite som gäller då med 30/70 rum och alla kommer ligga inom 10 hk skillnad beroende på hur bromsören och bänker sköter sig

missförstå mig inte jag tycker de hära är en rolig sak och de har jag även diskuterat med norrback om tidigare då de gjordes en liknande sak på nå fyrhjulingstoppar men ska man inte få lyfta effekten mera och göra en topp om man vill så kommer de bli väldigt lika

som de är just nu så vet jag inte om de är någon ide att lägga ut dessa pengar som man behöver till annat om man ändå bara får göra en halvbra topp

hade man gjort liknande sak på tex en cheva 350 så hade skillnaden blivit mycke större och där kommer även en annan rolig aspekt in för då måste man göra 2 toppar likadana och porta och trixa i 16 kanaler och då först börjar man se skillnaden på saker som är gjort i topparna
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag förstår inte skillnaden mellan 16 kanaler och 8 mer än att det är enklare att fila 8. En B20 topp om den ska hålla går inte att plana mer än 4mm, jag brukar hålla vid max 3,5mm. För att få 12:1 i komp krävs 48cc i förbränningsrum totalt. Med 1mm klämspalt tar packningen 6,6cc så 42cc förbränningsrum. 44cc ger 11,5:1 i komp. Samma toppar tror jag inte det blir då det skiljer väldigt mycket på hur folk portar, vilka sätesvinklar dom använder, valda ventilstorlekar, kanalutfomning, kanalarea, form på förbränningsrum osv. Jag tror att du kommer att bli förvånad om du ställer upp och ser skillnaderna. Det är väldigt lärorikt. Fila lite runt styrningen och fixa innerradien lär inte räcka så långt.

Erland.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Lindqvist Racing skrev:Toppen måste alltså vara helt komplett och färdig för montering på en motor. Förutom vipparmsbrygga, termostathus etc.
så ventiler, fjädrar (tryck?), retainers, ventiltätningar. Skall det vara nån speciell ventilhöjd osv.

Jag är nog med men kommer inte på plats, skickar den på bussgods. Till november hinner jag nog...

/Andre'
power
B_Christoffersson
Forumsberoende

Erland Cox skrev:Jag förstår inte skillnaden mellan 16 kanaler och 8 mer än att det är enklare att fila 8. En B20 topp om den ska hålla går inte att plana mer än 4mm, jag brukar hålla vid max 3,5mm. För att få 12:1 i komp krävs 48cc i förbränningsrum totalt. Med 1mm klämspalt tar packningen 6,6cc så 42cc förbränningsrum. 44cc ger 11,5:1 i komp. Samma toppar tror jag inte det blir då det skiljer väldigt mycket på hur folk portar, vilka sätesvinklar dom använder, valda ventilstorlekar, kanalutfomning, kanalarea, form på förbränningsrum osv. Jag tror att du kommer att bli förvånad om du ställer upp och ser skillnaderna. Det är väldigt lärorikt. Fila lite runt styrningen och fixa innerradien lär inte räcka så långt.

Erland.
har man 5,7 liter man försöker väcka igång och 16 kanaler så blir de ju givetvis större skillnad mot vad en 2,1 liters motor ger med 8 kanaler mellan olika portjobb
ja nu ska jag då på jobbet i alla fall och jag ska höra om vi har nå beggade grejer till överst som man kan få låna till detta projekt och har vi de och reglerna blir tydliga så kan jag nog fixa en topp
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

B_Christoffersson skrev: den ska ju trots allt köras i en bromsbänk och de är ju de resultatet man vill få så bra som möjligt och givetvis spelar ju kompförhållandet in då och de måste man väl få välja valfritt
Känns som att du ser det från helt fel vy.

Det handlar inte om en maxeffektssiffra i bänken, utan att porta en topp så den fungerar så bra som möjligt inom ett visst register utifrån bestämda förutsättningar. Att bara få ut en hög maxeffekt är garanterat mycket enklare.

Att alla toppar skulle bli "likadana" och prestera likvärdigt tror jag inte en sekund på, inte när det handlar om att bygga inom bestämda ramar där det handlar om andra saker än bara göra stora hål...

Och vad har v8 med saken att göra? Räknar du procentuella skillnader istället för skillnad i hk skiljer det nog inte speciellt mycket.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har ingen B20 Topp och inga stålar att dra ihop en heller, men det här verkar va ett grymt kul koncept! :thumbright: Jag anmäler intresse om att titta på och lära mig av er andra! :D

/David
Skriv svar