Har länge funderat på att bygga en 16v turbo. Men då har jag inte haft ekonomi eller grejer för att kunna fixa ett sånt bygge. Men nu har jag en b234f motor och en b230ft motor. Och har även köpt en avgasfläns.
Och detta är bilen som fick sätta livet till.
Lite slaktbilder.
Och bilen som motorn ska sitta i.
Så detta bygge kommer att ske under vintern. Och jag hoppas på mycket idéer och svar på lite kommande frågor.
Mvh: Jonas
Visste du att man fortfarande kan gå när kött och ben är separerade?
Målet är stabila 300hk
Receptet som det ser ut just nu med nuvarande budget:
-Orginal B230ft block med nya lager
-Eventuelt h-profil stakar annars orginal med nya kolvbult
-Orginalkolvar nedsvarvade
-B234F topp med orginal kammar möjligen till putsad något
-B230ft spridare tills jag hittar något bättre
-Turbon KKK K24 Audi S4 orginal
-Hemma pulat grenrör
-V.A.G COP spolar
-Mega Squirt med sekventiell tändning
-Waste Gate Audi S4 tror den duger
-Intercooler blir en stor orginal volvo
-Koppling blir en 850GLT lamell med m47 tryckplatta och m90 urtrampningslager
-Växellåda en skruttig M90 jag har på lager
-Bakaxel 1031 orginal volvo 1991
-Soppapump 960 högtryckspump eller något annat
Kommer snart bilder. Over and Out
Senast redigerad av Rebel_til_i_die den ons dec 02, 2009 11:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Satsa på en topp monterad fördelare med Hall och ett msd6+blasterspole de är nog betydligt lättare o få till..Varför inte bara flytta över 16V kolvarna på FT stakarna ? Jag har gjort misstaget o trimmat lite men de är alltid kopplingen som Aldrig orkar med o slirar vilket gör man tappar sugen..Lägg pengar på sånt från början istället med en redig tryckplatta istället för H-profilare sålänge t.ex
Tackar för snabba svar. Känns faktiskt som kopplingen ligger ganska långt fram i tiden men slirar det och jag inte kan fixa det så blir det en automat. Tack för tipset med MS. humm Låter ganska rätt att man ska göra gropen i kolven större eller svarva bort den helt får prova mig fram rätt svar kommer att läggas upp på detta forum. Jag har hört att orginal 16v kolvar är klena.
16v kolvar hänger med länge om man inte får spikningar o sånt som tar död. bromsat 507whp på 2bar förut o det funkade för mkt tukt.=) o då var det inte nya kolvar som användes heller.
Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
ErikR skrev:Jag förstår inte varför man ska uppfinna hjulet en gång till. Kör med komplett B234 motor. INget fel på dem. Om du ska lämna in kolvarna på bearbetning så be dem fräsa ur lite djupare ventilurtag om du skulle få för dig att byta kammar till mer lyft.
Det finns en förstärkt 740turbo tryckplatta som du hänger med till 300hk.
Felet med b234 är bulten på oljepumpen som vill gå av. och kamrems-ras som följd, Been there done that.. Och ändå var det en ny bult med loctite som gav sig.. Verkar vara pumpen som inte gillar varv på dom.. Sen skulle nog jag personligen kört med 16v kolvarna och bara fräst dom 1mm rakt av.. Urtagen e kvar och kompen hamnar på ca 9,2:1..