Volvo 940 2,3 SE (Lättrycksturbo)
Årsmodell: 1997
Antal ägare: 1 (+ undertecknad)
Färg: Amazon Grafitgrå (80) 1965-66
Orginal effekt: 135hk =(
Önskad effekt: 800+hk =)
x BMW m50b25 motor
x 2,8liters vev
x H-Profil stakar
x Dubbla insugskammar, portad topp
x HX50 med 22avgashus med 3,5″ avgassystem (sidepipe)
x Hemmasnickrat extraktor med 50mm wastegate (friblåsande)
x Kina intercooler
x 1680cc spridare
x Dubbla boch 044 pumpar
x Hemmabyggd 40liters fuelcell
x VIPEC motorstyrning
x Bredbandslambda & avgastemp
x BMW ZF låda
x Omsvarvat/lättat svänghjul från m20
x 3 skivig Tilton
x Fullbur
x SBP godkända plastrutor (Härdad polycarbonate)
x Ferodos racingbelägg
x Osv osv =)

Karossen

Som Volvo tänkte

Som Mange ville att Volvo tänkte =) haha
Varför fick jag nu denna dumma iden då? enkelt, mer VRID för satan =)
Även fast volvo motorn presterade jävligt bra så vill man ju alltid ha mer, den gamla trotjänaren har ett jävla flås på toppen men liksom inget skönt vrid på botten, så en BMW 6a kändes som det rätta valet helt enkelt =)

För att få plats med BMW motorn behövdes ett litet ingrepp på torpedväggen och kardantunneln, ganska enkelt då man mer eller mindre föddes med vinkel-harryn i näven =)

Som sagt, det vara ganska tajt med original torped..

Efter lite trixande med svetsen så blev det så här.

Sen var Jonny H och hjälpte till lite, blev några motorfästen och injustering av motorn.

Vad plats det blev nu då =)

Fick korta kardan ca 70mm, Martin och Knotan fick vara med o mäta lite ,det tycker dom är roligt =)

Växellådsbalk och stödlagerfäste klart..

Fixa nytt spakställ och en mycket cool växelspak i rostfritt =)

Det finns gott om plats runt om i alla fall, tur det så HX50in får plats =)
To be continued..........