Manges "BMW" 940! ( __ SÅLD __ )

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Manges "BMW" 940! ( __ SÅLD __ )

Inlägg av MadMange »

http://www.maddrift.se/?p=38" onclick="window.open(this.href);return false;

Volvo 940 2,3 SE (Lättrycksturbo)
Årsmodell: 1997
Antal ägare: 1 (+ undertecknad)
Färg: Amazon Grafitgrå (80) 1965-66
Orginal effekt: 135hk =(
Önskad effekt: 800+hk =)

x BMW m50b25 motor
x 2,8liters vev
x H-Profil stakar
x Dubbla insugskammar, portad topp
x HX50 med 22avgashus med 3,5″ avgassystem (sidepipe)
x Hemmasnickrat extraktor med 50mm wastegate (friblåsande)
x Kina intercooler
x 1680cc spridare
x Dubbla boch 044 pumpar
x Hemmabyggd 40liters fuelcell
x VIPEC motorstyrning
x Bredbandslambda & avgastemp
x BMW ZF låda
x Omsvarvat/lättat svänghjul från m20
x 3 skivig Tilton
x Fullbur
x SBP godkända plastrutor (Härdad polycarbonate)
x Ferodos racingbelägg

x Osv osv =)


Bild
Karossen


Bild
Som Volvo tänkte


Bild
Som Mange ville att Volvo tänkte =) haha

Varför fick jag nu denna dumma iden då? enkelt, mer VRID för satan =)
Även fast volvo motorn presterade jävligt bra så vill man ju alltid ha mer, den gamla trotjänaren har ett jävla flås på toppen men liksom inget skönt vrid på botten, så en BMW 6a kändes som det rätta valet helt enkelt =)

Bild
För att få plats med BMW motorn behövdes ett litet ingrepp på torpedväggen och kardantunneln, ganska enkelt då man mer eller mindre föddes med vinkel-harryn i näven =)

Bild
Som sagt, det vara ganska tajt med original torped..

Bild
Efter lite trixande med svetsen så blev det så här.

Bild
Sen var Jonny H och hjälpte till lite, blev några motorfästen och injustering av motorn.

Bild
Vad plats det blev nu då =)

Bild
Fick korta kardan ca 70mm, Martin och Knotan fick vara med o mäta lite ,det tycker dom är roligt =)

Bild
Växellådsbalk och stödlagerfäste klart..

Bild
Fixa nytt spakställ och en mycket cool växelspak i rostfritt =)

Bild
Det finns gott om plats runt om i alla fall, tur det så HX50in får plats =)


To be continued..........
Senast redigerad av MadMange den lör mar 03, 2012 6:54 pm, redigerad totalt 15 gång.
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

åhå, mer m50byggen! Nice! :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

orkar verkligen en hx50 800+?polaren bottnade sin hx50 med 22hus tror de va 66in vid 660whp dock på en volvo4
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

robban skrev:ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.
visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

subw000fer skrev:åhå, mer m50byggen! Nice! :D
Ja för fan, fast jag slipper ju rostlaga innan ;) hehe
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Mycket trevligt projekt. Är motorn färdigbyggd enligt specs ovan eller blir det en senare fråga?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

micke999 skrev:
robban skrev:ja en 66mm hx50 orkar 800 på håret.
visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50
660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
Användarvisningsbild
MadMange
Forumsberoende
Inlägg: 697
Blev medlem: lör jun 02, 2007 7:58 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av MadMange »

Stener skrev:Mycket trevligt projekt. Är motorn färdigbyggd enligt specs ovan eller blir det en senare fråga?
Nej den är inte klar, ska bygga grenrör och fixa med allt runt omkring först, sen river jag motorn.
lord_nordkvist skrev:660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:
kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
Ja det blev fan mer plats på grenrörs sidan än volvon tycker jag, nästan så jag tror att volvo byggde motorutrymmet för en bmw 6a :hihi:
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se

Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

lord_nordkvist skrev:
micke999 skrev: visste inte att volvomotorer va så pass kassa i jämnförelse med m50
660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

micke999 skrev:
lord_nordkvist skrev: 660whp blir väl ca 780hk motor.. kan man väl säga är ganska nära :hihi:

kul bygge för övrigt.. ser ut att vara mycke plats i volvons, där får du nog in mycke gosaker :thumbright:
nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:
räknade lite hårt på 15% förlust te bakhjule, då blire såpass :wink:
aja, ska inte kludda ner tråden..

verkar lurt, du har nog plats att göra dig ett riktigt ormbo under den där huven :hihi:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Tror man brukar räkna på 11% på dessa bilar ungefär? Om jag inte minns helt fel.
Chevelle SS -65
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

n voolvomotor kommer ju inte i närheten av den effekt och vridmoment en 2.8 liters m50 leverear vid en atmosfär, så självklart räcker den längre på den effektivare motorn.... :thumbright:
i annat fall tror jag det räcker till med lite "mindre" effekt åch ett högre vridmoment istället när turbon pumpar allt den kan :hihi:


men mange , ska du BARA ha en 2.8 :hihi:
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

lord_nordkvist skrev:
micke999 skrev: nä den är bakhjulsdriven så blir väl 720-730 :thumbright:
räknade lite hårt på 15% förlust te bakhjule, då blire såpass :wink:
aja, ska inte kludda ner tråden..

verkar lurt, du har nog plats att göra dig ett riktigt ormbo under den där huven :hihi:
min räckt eockså till 660whp sen var den slut
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Lillmicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tis jul 10, 2007 7:09 pm
Ort: Norrtälje/Östhammar
Kontakt:

Inlägg av Lillmicke »

Det här konceptet känns bekant :D (www.mtracing.se)

Akta dig för 3-skivig koppling på ZF-låda och originalbakvagn. Gick åt 4st lådor och 6st bakaxlar för mig innan jag gav upp.

Mvh Micke
Skriv svar