Info angående platta för stressborrning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Info angående platta för stressborrning

Inlägg av Simonols »

Tänkte tillverka en platta för stressborrning men vad ska man göra den i för material? Måste man tillverka plattan i aluminium som toppen är i eller vad ska man göra den i för något?

Mvh
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jag har alltid gjort dem stål.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Inlägg av Simonols »

Okej det låter kanon! Läste nånstans att man måste göra dom minst 25mm tjocka stämmer det eller hur tjocka brukar du göra dom?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

lite beroende på vad jag hittat för ämne :) men inte under 25mm.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
lani
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 19, 2009 7:24 pm

Inlägg av lani »

Hvad er stress borning ??
Mvh. Lasse Nielsen, Danmark
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

lani skrev:Hvad er stress borning ??
man använder en ca 25-30 mm tjock stålplatta som man skruvar på blocket med alla toppbultar mm innan man borrar eller honar blocket

de använder man för att man ska simulera de riktigt spänningarna som blir i ett block när ett topp är fastskruvad i de
och att cylindrarna ska vara runda med toppen fastskruvad
lani
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 19, 2009 7:24 pm

Inlägg av lani »

aha, det giver mening.. takker
Mvh. Lasse Nielsen, Danmark
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag skulle inte ha hakat upp mig på tjockleken så överdrivet.
Skulle tro att det funkar utmärkt med en betydligt tunnare plåt och distanser istället.
Kanske skulle det funka med enbart distanser under bultarna.

Det som är viktigt är att toppbultarna är lika långt ner i blocket som när toppen är monterad, samt lika hårt åtdragna...

Jag ska göra lite mätövningar på ett volvoblock framöver!
Volvoblocken drar sig ganska tydligt när man skruvar på en stressplatta, det ska bli kul att se om man får exakt samma dragning om man bara använder en distans som är typ 25mm utvändigt.
Gustav Sundberg
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Inlägg av Simonols »

Jag lyfter denna igen då jag har en till fråga nu när vi ska tillverka denna. Blocket den ska användas till ska borras till 86,5mm men hur stora ska man göra hålen i plattan? Kan vi göra hålen 90mm så man kan använda den till flera borr eller vad ska göra hålen i plattan till ?

Sen när det ska borras ska man dra fasst plattan med en toppackning eller ska man tillverka plattan så att det blir lika tjockt som med toppackning och skruva fasst den utan nån packning?

Ursäkta om det är lite korkade frågor kanske men man måste börja nånstans :lol:
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Teoretiskt sett så borde ju idealet/det optimala vara att borra genom en "tom" topp,
med den specifika packningen man tänkt sig och med rätt moment draget + borrdiametern o.s.v...

Men då blir det nog lite överkurs kanske? 8)
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Inlägg av Simonols »

Tyvärr har jag ingen topp att offra :D Men är det någon som kan hjälpa mig med mina frågor?

Mvh
Skriv svar