spørgsmål til b230 2,9 16v turbo
spørgsmål til b230 2,9 16v turbo
Hej
Er der nogle der har lavet en b230 2,9 liter med turbo ??
nogle problemer med at køre med en 98 mm vevaxlar med turbo ???
hilsen Mertz
Er der nogle der har lavet en b230 2,9 liter med turbo ??
nogle problemer med at køre med en 98 mm vevaxlar med turbo ???
hilsen Mertz
Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
2,9 liter på std block. Troligen var det blocket som gav med sig pga slag (dålig geometri, för korta vevstakar) och laddtryck. Generalras vart det iaf. Gav för övrigt 450 hk under 5000rpm
Dock har ju SPM Motor Billet motorblock som är högre och tillåter längre stakar.
2,9 liter på std block. Troligen var det blocket som gav med sig pga slag (dålig geometri, för korta vevstakar) och laddtryck. Generalras vart det iaf. Gav för övrigt 450 hk under 5000rpm

Dock har ju SPM Motor Billet motorblock som är högre och tillåter längre stakar.
-
- För mycket laddtryck
-
- Forumsberoende
slaglängden på 98 mm i sig är ju inga problem om man kör turbo eller inte de är inga problem om man nu inte ska upp på 9000 varv
de är snarare borret man ska vara försiktig med då cylinderväggarna blir väldigt svaga vid stort borr
kent kalsson har sitt gamla r-block och de är 100 i borr orginal och de funkar fint men väldigt dyrt
hans nya block har 103 i borr och 103 i slag och de verkar då tydligen funka bra även de 3,4 liter
parners block skulle jag verkligen inte köpa
han har haft enorma problem med hållbarheten på dessa block och vad jag vet finns de inte en enda motor med detta block som fungerar idag
och jag skulle aldrig köpa ett block som aldrig fungerat och vara någon sorts testperson för detta och själv betala för någon som blir totalras
köp i så fall ett block av kent eller någon begangnad evo motor
de är snarare borret man ska vara försiktig med då cylinderväggarna blir väldigt svaga vid stort borr
kent kalsson har sitt gamla r-block och de är 100 i borr orginal och de funkar fint men väldigt dyrt
hans nya block har 103 i borr och 103 i slag och de verkar då tydligen funka bra även de 3,4 liter

parners block skulle jag verkligen inte köpa

han har haft enorma problem med hållbarheten på dessa block och vad jag vet finns de inte en enda motor med detta block som fungerar idag
och jag skulle aldrig köpa ett block som aldrig fungerat och vara någon sorts testperson för detta och själv betala för någon som blir totalras
köp i så fall ett block av kent eller någon begangnad evo motor
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?Mekken skrev:Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
Min 2.5 ltr 16V ga 706hk/937nm på 4900rpm når den ble bremset i motorbenk hos VS motor.

Volvo rød blokk turbomotor bør aldrig være over 2.5 ltr etter min mening.
Trenger vell aldrig være større cc heller.
http://www.autozine.org/technical_schoo ... mooth2.htm
The longer the stroke, the heavier the pistons and con-rods, the more second order vibration generates.
The longer the stroke, the heavier the pistons and con-rods, the more second order vibration generates.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..Mekken skrev:Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
-
- Forumsberoende
så ser jag då inte på hans beskrivningLudde_ skrev:borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..
motorn rasade i bänken för att blocket var för klent eller så hände någonting annat men jag ser inte någonstanns att han skyller på bromsören
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
B_Christoffersson skrev:så ser jag då inte på hans beskrivningLudde_ skrev:borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..
motorn rasade i bänken för att blocket var för klent eller så hände någonting annat men jag ser inte någonstanns att han skyller på bromsören
Okej så bra! då måste det bara blivit ett missförstånd

Forzaa skrev:Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?Mekken skrev:Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
Min 2.5 ltr 16V ga 706hk/937nm på 4900rpm når den ble bremset i motorbenk hos VS motor.![]()
Vad gav denna motor för topp-effekt? Vid vilket rpm?
-
- Lite mer laddtryck
- Kontakt:
Max hk 917 på 7100rpm, max moment 1104nm på 5400 rpm.Mekken skrev:Forzaa skrev: Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?
Min 2.5 ltr 16V ga 706hk/937nm på 4900rpm når den ble bremset i motorbenk hos VS motor.![]()
Vad gav denna motor för topp-effekt? Vid vilket rpm?
Motoren hadde over 1000nm fra 5000rpm til 6500rpm.
Å motoren hadde over 900hk fra 6100rpm til 7600rpm.