spørgsmål til b230 2,9 16v turbo

Diskussioner för erfaret folk
Mertz
Lite mer laddtryck

spørgsmål til b230 2,9 16v turbo

Inlägg av Mertz »

Hej

Er der nogle der har lavet en b230 2,9 liter med turbo ??

nogle problemer med at køre med en 98 mm vevaxlar med turbo ???

hilsen Mertz
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
2,9 liter på std block. Troligen var det blocket som gav med sig pga slag (dålig geometri, för korta vevstakar) och laddtryck. Generalras vart det iaf. Gav för övrigt 450 hk under 5000rpm :D

Dock har ju SPM Motor Billet motorblock som är högre och tillåter längre stakar.
Mertz
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mertz »

okay

tak for svaret.
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Köp annars riktiga grejer från Kent Karlsson. Han har ett nytt block på gång och han har vevaxlar som håller.
Jag kör med 90mm DKE vevaxel från honom och det fungerar bra på ca 550hk med maxvarvtal 8000rpm. Ingen lång driftstid än dock.

Mats
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

slaglängden på 98 mm i sig är ju inga problem om man kör turbo eller inte de är inga problem om man nu inte ska upp på 9000 varv

de är snarare borret man ska vara försiktig med då cylinderväggarna blir väldigt svaga vid stort borr

kent kalsson har sitt gamla r-block och de är 100 i borr orginal och de funkar fint men väldigt dyrt

hans nya block har 103 i borr och 103 i slag och de verkar då tydligen funka bra även de 3,4 liter :thumbright:

parners block skulle jag verkligen inte köpa :thumbdown:
han har haft enorma problem med hållbarheten på dessa block och vad jag vet finns de inte en enda motor med detta block som fungerar idag
och jag skulle aldrig köpa ett block som aldrig fungerat och vara någon sorts testperson för detta och själv betala för någon som blir totalras

köp i så fall ett block av kent eller någon begangnad evo motor
Forzaa
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Forzaa »

Mekken skrev:Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.
2,9 liter på std block. Troligen var det blocket som gav med sig pga slag (dålig geometri, för korta vevstakar) och laddtryck. Generalras vart det iaf. Gav för övrigt 450 hk under 5000rpm :D

Dock har ju SPM Motor Billet motorblock som är högre och tillåter längre stakar.
Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?

Min 2.5 ltr 16V ga 706hk/937nm på 4900rpm når den ble bremset i motorbenk hos VS motor. :thumbright:

Volvo rød blokk turbomotor bør aldrig være over 2.5 ltr etter min mening.
Trenger vell aldrig være større cc heller.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck

Inlägg av ottoturbo »

http://www.autozine.org/technical_schoo ... mooth2.htm

The longer the stroke, the heavier the pistons and con-rods, the more second order vibration generates.
Ludde_
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Mekken skrev:Det var en Volvo som rasade i bänken i mina trakter för 2 veckor sedan.

borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Ludde_ skrev:borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..
så ser jag då inte på hans beskrivning
motorn rasade i bänken för att blocket var för klent eller så hände någonting annat men jag ser inte någonstanns att han skyller på bromsören
Ludde_
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

B_Christoffersson skrev:
Ludde_ skrev:borde egentligen inte yttra mig då jag egentligen inte är insatt i händelsen, men lite synd att man klandrar mapparen för raset tycker jag personligen..
så ser jag då inte på hans beskrivning
motorn rasade i bänken för att blocket var för klent eller så hände någonting annat men jag ser inte någonstanns att han skyller på bromsören

Okej så bra! då måste det bara blivit ett missförstånd :)
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Nej så menade jag inte alls. Dock går det ju en del rykten här i trakten att ägaren tycker så.

Men jag håller med Ludde, det är synd... Mapparen är duktig!
Br
Lite mer laddtryck

Inlägg av Br »

De så att de händer att de rasar motorer.De trimmade motorer.Sen en Mappare de handlar mycket om Efarenhet. De inget annat! Men F1 motorer dom rasar med. :D :D
SM GULD KLASS 2 2010
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Forzaa skrev:

Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?

Min 2.5 ltr 16V ga 706hk/937nm på 4900rpm når den ble bremset i motorbenk hos VS motor. :thumbright:

Vad gav denna motor för topp-effekt? Vid vilket rpm?
Forzaa
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Forzaa »

Mekken skrev:
Forzaa skrev: Mener du 450hk tett under 5000rpm er bra på en sånn motor?

Vad gav denna motor för topp-effekt? Vid vilket rpm?
Max hk 917 på 7100rpm, max moment 1104nm på 5400 rpm.

Motoren hadde over 1000nm fra 5000rpm til 6500rpm.
Å motoren hadde over 900hk fra 6100rpm til 7600rpm.
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck

Inlägg av ottoturbo »

Större slaglängd och tyngre kolv vil øka kraftobalansen mellan dom två kovlarna som går ner och dom som går upp.
Skriv svar