Sport katalysator , why?

Tjata om vad som helst .
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Rakrör igenomkatten för att undvika miljöbot! ända rätta!
Fredrik
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

knotan skrev:
Har ändå en förståelse för om nån låter bli katten på riktigt gamla bilar, enbart tävlingsbilar samt dom som bygger förgasaranläggningar
hur tänker du då då??? nya modernare motorer utrustade med inspurutbning släpper ju ut relativt lite skit,
vore ju ännu viktigare isåfall att montera kat på dem bilarna som spyr ut mest skit, lr???
Tänkte väl mest på rena tävlingsbilar som endast används nån enstaka vecka om året! (Förresten. Finns det någon annan motorsport mer än folkrace som har dispens gällande katalysator?)
Förgasarbilar är ju som bekant ej lämpliga att montera katalysator på... Och gamla bilar har ju inget krav på sig ändå.

Det är väl främst i dom sammanhang man tar bort katten på en "daily-driver" eller någon annat typ av fordon som framförs i större utsträckning (bus och lek året om) som jag störs av!

Min åsikt angående det hela! Men jag är för det mesta tyst om det mesta, så ingen behöver va orolig för att jag börjar skälla på er för att ni saknar katalysator :hihi:
David B
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Jag fixa egen "sport"kat av en original katalysator.

Järnspett och 3" muffar i var ände, voilá. :hihi:

Nått jag fundera på tidigare, en katalysator behöver ju komma upp i värma för att "rena" avgaserna så bra som möjligt. Många racing/rally klasser har ju krav på katalysator, men de brukar då montera dessa långt bak i systemet för att få bättre flöde genom den påstår många som gjort så.

Vafan är det då för mening med att ha krav på katalysator?
Volvoiten
För mycket laddtryck

Inlägg av Volvoiten »

Men den "mindre" effekten en förgasar-räser får mot en överladdad gör ju att man tappar rejält med styrka! man kan ju inte bara höja laddet...

så min gamla 140 sugis får allt ryka vidare utan kat. :shock: hur illa det än är :doh:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
evozz
Lite mer laddtryck

Inlägg av evozz »

Hedlund skrev:Jag fixa egen "sport"kat av en original katalysator.

Järnspett och 3" muffar i var ände, voilá. :hihi:

Nått jag fundera på tidigare, en katalysator behöver ju komma upp i värma för att "rena" avgaserna så bra som möjligt. Många racing/rally klasser har ju krav på katalysator, men de brukar då montera dessa långt bak i systemet för att få bättre flöde genom den påstår många som gjort så.

Vafan är det då för mening med att ha krav på katalysator?
En katalysator har en arbetstemperatur från 600 grader, och så varma blir dom fast dom sitter längst bak, tro mig :) Titta in i avgasröret på tex en rallybil så ser du hur det glöder inne i katalysatorn.
endorfinslaven
För mycket laddtryck

Inlägg av endorfinslaven »

Jag skuille aldrig köra utan katalysator utav miljöskäl.

Jag restaurerar en å för att öringarna ska bli större.
Ett av de stora problemen är de försurande utsläppen som faller ner på vår granit o gnejsbaserade morän, vanligast i sverige. Denna mark är naturligt svagt sur och neautraliserar inte likt kalkrik jord gör(nere påkontinenten). Så vattenkvaliten i nederbörden formar insektslivet i våra vatten. Insekterna är basen/maten för öringen ingen mat ingen fisk.
Sedan att det så att det inte bara påverkar öringen utan allt liv och även ditt liv. Du får också i dig skiten förr eller senare..

För den som inte gillar miljöpartister eller de med miljötänkande och vad de åstadkommit i Sverige och Europa.
Jag har ett förslag flytta till Kina
Ja flytta till en av storstäderna där jag jobbade
Det vore rätt perfekta förhållanden åt en miljöbuse,whitetrash.
Guangshou mkt fint ja var där 8 veckor och såg solen genom smogen en dag. Man kunde titta rakt in i solen dagtid utan att bli bländad. Taxichaffisarna hostade och rosslade och spottade hela tiden på ett mysigt vis. Bakom lägenhetshotellet vi bodde rann en biflod till den stora gula. Bifloden var bara en brun smörja som det bubblade upp bruna klumpar i ....
Folk kastade sopor rätt ut på gatan efter avslutad arbetsdag.

Alla som hatar miljöaktivister kan faktiskt ta med sig muslimer o annat pack dit bort. Så kan vi som gillar naturen och vår livsstil vara kvar här.

Fan vad trött jag blir för vissa motorintresserades inställningar.
Åsikter baserade på TYCK TRO KÄNN och inte fakta.......
Ferken
För mycket laddtryck

Inlägg av Ferken »

Alltså bilar är det värkligen den stora miljö boven?

Om man tänkter flygplan? rymdraketer?... alltså över hela värden sett så måste det vara nå jävulsk med utsläpp.. men många bäckar små om man tänker på bilar... Visst man ska vara miljö medveten men i sverige är vi nog grymt långt före alla andra länder...

Kolla polen som kör med sina kål kraft verk sen importer vi el till sverige för att vi ska vara miljövänliga? hum?

Visst finns det vissa stora företag som trycker ut grymt med skit, men där börjar lagarna bli hårda vad jag kunnat förstått...

Lite lösa ord men allt är nog inte fel!
Fredrik
Skriv svar