Ja jag gillar inte slangklämmor det ser så B ut och risk för läckage och skadade slangar. Jag sätter nog en JIC i varje ände så kan man plugga den ena sidan om man vill beroende på hur man kopplar BTRen.Gustav skrev:Angående fuelrailen..
Kör med JIC hydraulanslutningar, dom är kompatibla med AN ifall du nångång skulle få för dig att använda sånt.
Det är skönt med gängade kopplingar som man slipper tjafsa med slangklammer när det är dags att meka.
Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Nu börjar saker å ting ta form. Insuget är ombyggt och punktat. Va nyss i garaget och kolla så de passa å jag e nöjd så imorrn blire helsvetsning. Blir lite trix å få till gaswiren och ett "fullgasstopp" på spjället så man inte sabbar TPSen.




Före

Efter




Före

Efter
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Nu går det otroligt segt här! Hade hoppats på att få mycke gjort under semestern men icke.
Istället fick jag ett oplanerat vevhaveri i capricen så nu har jag endast pulat med den. Lackat block, nya lager å ringar å allt sånt. Har alla grejjor nu ska bara skruva ihop så jag får ur Capricen ur garaget å kan koncentrera mig på Audin
Funderar lite på annan turbo, då orginal K26 är ju så jävla liten
Vet inte hur jag ska göra. Samtidigt vill jag inte att det ska sticka för mycket i ögonen på bilprovningen. Och samtidigt känns de jobbigt att handla turbo nu tillsammans med alla utgifter på Capricen. Vi får se..
Återkommer, trevlig söndag




Istället fick jag ett oplanerat vevhaveri i capricen så nu har jag endast pulat med den. Lackat block, nya lager å ringar å allt sånt. Har alla grejjor nu ska bara skruva ihop så jag får ur Capricen ur garaget å kan koncentrera mig på Audin

Funderar lite på annan turbo, då orginal K26 är ju så jävla liten

Återkommer, trevlig söndag




Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Nu är Chevan klar och jag har äntligen gjort en beställning på siliconslang och IC till Audin
Jag ska nån dag i veckan skära ut en fläns till turbon så jag kan börja med kollektor och grenrör.
Jag börjar bli lite stressad nu för snart är fan snön här

Jag ska nån dag i veckan skära ut en fläns till turbon så jag kan börja med kollektor och grenrör.
Jag börjar bli lite stressad nu för snart är fan snön här

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
dehär blir ju alles lysande.. sådär tänkte jag sätta gasspjället på min 10v också, men du gjorde det iaf
kul att få se en 10v få sig ett ordentligt sprut iställe för det vidriga k-jet äcklet
hade ju börjat på en själv också som sagt, men mitt projekt svängde å blev nå annat.. så de ska bli kul att se hur de går för dig..

kul att få se en 10v få sig ett ordentligt sprut iställe för det vidriga k-jet äcklet

hade ju börjat på en själv också som sagt, men mitt projekt svängde å blev nå annat.. så de ska bli kul att se hur de går för dig..
ser jätte bar ut.
precis så ska jag göra med mitt insug fast i andra änden. själv ska jag köra med kompressor hade jag tänkt. men måste få sålt på lite delar. men behöver du ett grenrör så kan du hojta till har ett perfekt för dig som dock inte är 100%klart en.kan kolla i min säljes tråd. kolla vilka spriadare du har med det finns dom som har 4st spridar hål och dom går inte att använda på denna motor singel hål ska du ha. Ett annat tips är att köpa digifant spridar hylsor dom passar som gjutet i orginal spridar hål. men det kanske du kör med redan. kostade 20kr st på vag. 


Kompressor, cooltevil.tweety skrev:ser jätte bar ut.precis så ska jag göra med mitt insug fast i andra änden. själv ska jag köra med kompressor hade jag tänkt. men måste få sålt på lite delar. men behöver du ett grenrör så kan du hojta till har ett perfekt för dig som dock inte är 100%klart en.kan kolla i min säljes tråd. kolla vilka spriadare du har med det finns dom som har 4st spridar hål och dom går inte att använda på denna motor singel hål ska du ha. Ett annat tips är att köpa digifant spridar hylsor dom passar som gjutet i orginal spridar hål. men det kanske du kör med redan. kostade 20kr st på vag.

Fint med ett färdigt grenrör, men jag har köpt böjar redan och vill ha placeringen av min turbo lite annorlunda.
Jag har ingen aning men det ser ut som jag har bara en nål i mitten av spridaren, borde ju bara vara ett hål då. Hylsorna jag gjorde gör så att spridaren kommer så långt ner i insugen som möjligt så att hylsväggarna inte skall störa sprutbilden, för jag antar det va det du menade kunde bli ett problem med 4 håls spridare?
Digifant låter som nån tecknad figur, men det antar jag att de inte är?

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Hade du åxå ett 850 spjäll?lord_nordkvist skrev:dehär blir ju alles lysande.. sådär tänkte jag sätta gasspjället på min 10v också, men du gjorde det iaf![]()
kul att få se en 10v få sig ett ordentligt sprut iställe för det vidriga k-jet äcklet![]()
hade ju börjat på en själv också som sagt, men mitt projekt svängde å blev nå annat.. så de ska bli kul att se hur de går för dig..
Vad blev det av ditt projekt då?

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
hehe jag tänkte köra med en eaton m112 eller större. precis vad jag tänkte på.sprutbilden aså. dom med fyra hål sitter oftast på 16v motorer eller 20v i audi.du ser det ganska enkelt genom att titta spridarna i botten eller där bensinen sprutar ut så ska du se ett eller fler hål. digifant är bränsle systemet som sitter i corrado passat golf mk3. en hylsa som håller spridarna i hålet.funkar perfekt men för att få det optimalt så får man gröta bort lite matrial i hålet för spridarna. kom och tänka på en annan sak oxå det finns olika spridare med olika sprutbilder men det vet du säkert oxå.
själv tänkte jag köra med spjäll från vr6 då dessa är 90mm i diameter.

Roligt, kompressor är jag inte så insatt i men de verkar fränt.
Ja men då har jag ett hål alltså
Kommer nog funka till att börja med oavsett sprutbild.
Det är ju sånna spridarhylsor jag tillverkat fast i stål (bättre med plast jag vet), eller vad är skillnaden menar du?
Kan du ta TPS till vr6an då också? Isåfall är de ju fint, även om man inte tjänar just nånting på så stort spjäll, iallafall inte när det handlar om dessa effekter (min motor). Jag vet ju inte hur mycke pulver du tänker försöka få ut
Ja men då har jag ett hål alltså

Det är ju sånna spridarhylsor jag tillverkat fast i stål (bättre med plast jag vet), eller vad är skillnaden menar du?
Kan du ta TPS till vr6an då också? Isåfall är de ju fint, även om man inte tjänar just nånting på så stort spjäll, iallafall inte när det handlar om dessa effekter (min motor). Jag vet ju inte hur mycke pulver du tänker försöka få ut

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
dom du har tillverkat funkar säkert jätte bra med. Det var mest en tanke bara ut i fall dom inte skulle funka.om dom är bättre vet jag inte.tror inte det har någon roll utan det är mer att spridarna sitter mera rakt i hålet mot original k-jet hylsorna.. men som sagt du har ju byggt egna så det är ju lungt då. ang tps:en vet jag inte än men hoppas på det annars får man väl sätta dit någon annan
jag vet att den är lite over kill men jag har den liggandes så varför inte. jag hade väl tänkt att ligga mellan 300-400hk. vad är det för anslutningar du ska köra med till fuel railen? är på jakt efter något bra. jag tänkte köra med vanliga vatten kopplingar.

- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
nix, jag hade orginalet, gjorde en adapter som svängde iväg spjället lite bara för att det inte skulle ta i fuelrailen.. men ja va sugen att göra som du gjorde, å nu ser jag ju att det hade ju varit det bästaflaektrem skrev:Hade du åxå ett 850 spjäll?lord_nordkvist skrev:dehär blir ju alles lysande.. sådär tänkte jag sätta gasspjället på min 10v också, men du gjorde det iaf![]()
kul att få se en 10v få sig ett ordentligt sprut iställe för det vidriga k-jet äcklet![]()
hade ju börjat på en själv också som sagt, men mitt projekt svängde å blev nå annat.. så de ska bli kul att se hur de går för dig..
Vad blev det av ditt projekt då?

nja 10v projektet lades ner helt, sålde bort alla grejer och har satt i en 20v istället.. hade varit lite småkul att fortsatt projektet endån tror ja

evil.tweety skrev:dom du har tillverkat funkar säkert jätte bra med. Det var mest en tanke bara ut i fall dom inte skulle funka.om dom är bättre vet jag inte.tror inte det har någon roll utan det är mer att spridarna sitter mera rakt i hålet mot original k-jet hylsorna.. men som sagt du har ju byggt egna så det är ju lungt då. ang tps:en vet jag inte än men hoppas på det annars får man väl sätta dit någon annanjag vet att den är lite over kill men jag har den liggandes så varför inte. jag hade väl tänkt att ligga mellan 300-400hk. vad är det för anslutningar du ska köra med till fuel railen? är på jakt efter något bra. jag tänkte köra med vanliga vatten kopplingar.
Det känns å ser ut som de kommer funka iaf

Till fuelrailen kommer jag köpa 2 rostfria JIC hydraulkopplingar i lämplig storlek och svetsa fast. Dom är som någon annan nämnde kompatibla med AN. Sen blir det 3 "tungor" från railen ner mot ventilkåpan så inte railen lossnar
Ja har man ett liggandes så varför inte

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Ja nu när du berättar så tror jag att jag läst din projekttråd nånstans? Om de nu stämmer så har du varit en av mina inspirationskällorlord_nordkvist skrev:nix, jag hade orginalet, gjorde en adapter som svängde iväg spjället lite bara för att det inte skulle ta i fuelrailen.. men ja va sugen att göra som du gjorde, å nu ser jag ju att det hade ju varit det bästaflaektrem skrev: Hade du åxå ett 850 spjäll?
Vad blev det av ditt projekt då?![]()
nja 10v projektet lades ner helt, sålde bort alla grejer och har satt i en 20v istället.. hade varit lite småkul att fortsatt projektet endån tror ja

Förresten, de är väl bara å leta rätt på nån gammal 10v å börja om på ditt projekt. Jag vet inte var mitt kommer hamna. Målet är att få den genom besiktning som om inget hade hänt, men blir det krångel där så släpper jag alla spärrar och bygger motorn fritt och river ur all inredning och säljer å låter de bli en ren lekbil ist.
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Nu har grejjorna anlänt 
För övrigt första gången jag överhuvudtaget vidrör en kina IC, de känns väldigt rejäla och fina såhär efter att ha glott på den i 2 minuter.
Har gjort en 15mm fläns till turbon idag också. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska göra en kollektor eller om jag kör "snålvarianten" å låter alla rör mötas till ett som sedan går in i flänsen för sig själv á la orginalrör.
Nackdelen med kollektor är att grenröret automatiskt kommer ta mer plats (sticker i ögonen på sbp). Fördelen är bättre flöde (ens märkbart?), snyggare och att det är roligt att tillverka en fin porr-kollektor, dock i svartstål.
Tänkte förbereda turboflänsen för avgastemp/mottryck genom att borra å gänga i sidan på den, men vilken gänga brukar det vara till avgastempmätare? 1/8 rörgäng eller?

300x400x76 cellpaket
Ena gaveln skall kapas bort och vändas på, upp å ner för att förenkla rördragningen


För övrigt första gången jag överhuvudtaget vidrör en kina IC, de känns väldigt rejäla och fina såhär efter att ha glott på den i 2 minuter.
Har gjort en 15mm fläns till turbon idag också. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska göra en kollektor eller om jag kör "snålvarianten" å låter alla rör mötas till ett som sedan går in i flänsen för sig själv á la orginalrör.
Nackdelen med kollektor är att grenröret automatiskt kommer ta mer plats (sticker i ögonen på sbp). Fördelen är bättre flöde (ens märkbart?), snyggare och att det är roligt att tillverka en fin porr-kollektor, dock i svartstål.
Tänkte förbereda turboflänsen för avgastemp/mottryck genom att borra å gänga i sidan på den, men vilken gänga brukar det vara till avgastempmätare? 1/8 rörgäng eller?

300x400x76 cellpaket
Ena gaveln skall kapas bort och vändas på, upp å ner för att förenkla rördragningen

Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0