mercedes 190 + M50b25 regbes
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
mercedes 190 + M50b25 regbes
hej, är det överhuvudtaget möjligt att regbesikta en 190 2.3 sportline med en M50b25 vanos??
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
therealpinto skrev:Det är knappast omöjligt. Men för att veta hur behöver man veta effekt och vridmoment på båda motorerna och årsmodell på bilen...
/Gustaf
effekten är väl runt 135hk på 190n och i M50 motorn är det runt 190 har jag för mig, vrid har jag dock ingen aning om.
är det att regga som ombyggt fordon som gäller då??
Mvh
Är det för besvärligt att lägga 10s på att googla fram svaret?
M50TUB25 (med vanos) 193hk / 250Nm (gjutjärnsmotor med alutopp)
M52TUB25 170hk / 245Nm (helalu)
En intressant grej är att USA modellerna av M52 var gjutjärnsfodrade istället för nikasilbehandlade pga högre svavelinnehåll i bränslet.
M50TUB25 (med vanos) 193hk / 250Nm (gjutjärnsmotor med alutopp)
M52TUB25 170hk / 245Nm (helalu)
En intressant grej är att USA modellerna av M52 var gjutjärnsfodrade istället för nikasilbehandlade pga högre svavelinnehåll i bränslet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.
15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.
/Gustaf
15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
okej, motor och låda är bytt till bmw redan, är tänkt att de ska dit ett megasquirt också, går de att regga med megasquirt om man etanolkonverterar på samma gång??therealpinto skrev:Du måste byta till exempel minst motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet.
15 kW/100 kg är den teoretiska maxeffekten, men beroende på vilka bromsar etc. du väljer så kan SFRO sätta ett lägre tak. Det blir en dialog med "din" besiktningsman.
/Gustaf
och hela bromssystemet är större skivor och värre OK då??
någon som kan mercedes bra och vet vilka bromsar och vilken bakaxel man ska ha??
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Minst så stora att de matchar vikt och effekt på bilen, men det är inte bara storlek utan också funktion det handlar om.
Ska man "maxa" 15kW/100kg krävs rejäla bromsar (vi snackar kanske 305-330 mm skivor fram) men också att man jobbar en hel del med att förstärka karossen och förbättra vägegenskaper etc.
/Gustaf
Ska man "maxa" 15kW/100kg krävs rejäla bromsar (vi snackar kanske 305-330 mm skivor fram) men också att man jobbar en hel del med att förstärka karossen och förbättra vägegenskaper etc.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Sömsvetsning, extra plåt, plåtvinklar ("gussets"), stag, det finns många varianter och det skiljer från bil till bil. Men det brukar handla om:
A: förstärka infästningar för motor, växellåda och bakaxel
B: göra infästningspunkterna för fram- och bakvagn styvare och kraftigare
C: göra hela karossen mer vridstyv
Exakt vad som kan göras i din bil måste du som byggare klura ut.
/Gustaf
A: förstärka infästningar för motor, växellåda och bakaxel
B: göra infästningspunkterna för fram- och bakvagn styvare och kraftigare
C: göra hela karossen mer vridstyv
Exakt vad som kan göras i din bil måste du som byggare klura ut.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tor aug 13, 2009 5:25 pm
- Ort: Östersund