Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Var på verkstan nyss å gjorde en jigg till att kapa rören till kollektorn med 14 graders vinkel för det var enklast att spänna upp i sågen :lol:

Jag var lite ivrig å ville prova såga till några bitar å se hur de blev, så jag tog 5 rörstumpar å tänkte lite snabbt att på en fyrcylindrig kollektor gör man ju 2 snitt i varje rör med 90 graders vinkel (360 / 4 = 90)
Så till en 5a borde ju det bli 360 / 5 = 72, jag tänkte inte mer på de å tyckte det lät självklart så jag började kapa å trixa, sen såg jag ju att det var totalt fel sätt att göra och började hata mig själv. Jag satt mig ner å börja tänka hurfan man skulle räkna ut för att få rätt vinkel, för jag vill ju inte prova mig fram utan jag vill räkna (dock inte med kompensation för 14graders vinkeln)

Hjälp mig, jag har fått hjärnsläpp å jag hittar inget när jag googlar. Antagligen för att de är så simpelt så ingen ens diskuterar saken :doh:
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

nja det största jobbet var ju att få ur alla kablar man ska ha blir ju inte så mycket slut ändan när man rensat ut. Dom flesta tycker säkert det är snick bygge men själv tycker jag att det är smart lösning.varför betala en jä.la massa pengar på saker som är onödiga. man behöver ju tex inte köpa en massa special alá värsting trim bara för att öka 100hk i original motorn teoretiskt sett så kan man bygga ett grenrör av fyrkants rör men man får ju räkna om arian lite.Men luften färdas i en rund cirkel oavsett om röret är 4 kantigt eller tre kantigt.Fick jag förklarat av en motor ingenjör på scania som utvecklar motorer år scania och saab.
turbolovern
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbolovern »

Jag fräste rören på jobbet....lite genant men jag kommer inte ihåg hur jag mätte ut vinklarna mellan "snitten"....sorry :doh:
Audi 100 tq Megasquirted

Hembyggd 8m pråm med Perkins diesel
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

gjorde en kollektor för 4st rör, och ledde in det 5:e från sidan in.. å såg till att det iaf var hyffsad vinkel för det röret å finslipade lite invändigt bara..
lättsamt, och det 5:e röret pekar bort mot 5:ans cylinder direkt :wink:

finns lite olika varianter.. annars kan du låta två rör gå ihop till ett större innan kollektorn också.. ex 1&2 till ett och 4&5 till ett.. och köra kollektor med bara 3 anslutningar. ska inte va nån fara alls.. 42.4mm rör som går ihop till typ 48.3mm sista 10-15cm

ajja, ska bli kul å se hur de går :wink:
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

hmm satt och funderade lite på detta och kom fram till att det blir ju 10st kanter 2 st på 1 rör så 2+2+2+2+2=10 kanter aså borde man ju ta 360gr / på 10 och få ut 36gr på varje kant men är dock inte säker. Gjorde en liten skiss så du fattar vad jag menar.
Bild
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Kom precis hem från verkstan å har nu tillverkat en jigg att spänna upp rören i kallbandsågen i 14 graders vinkel. Det enda som återstår är att göra en skala 0-90 grader.
Glömde förståss ta en bild på den men. Då jag är bögigt petig med allting så ska jag göra om den lite för den sviktar när man drar åt rörlåsningen.

Det där med 72 grader som jag hade räknat ut tidigare stämmer ändå. Dock får man kompensera över lite så 74-75 grader borde bli klockrent. Orkar inte prova ett skarpt rör inatt.

Felet jag gjorde med den gamla slarvjiggen var att jag hade mätit vinkeln fel i all hast.

Jag har alltså gett mig fan på att göra en 5 stjärnskollektor just för att den ser så porrig ut. Vägrar göra en med 4 rör och ett femte vid sidan av :twisted: Fungerar säkert klockrent hur man än gör men :hihi:

Tweety: Det du funderat ut är ju samma sak. 36 grader från centrumlinjen är ju samma sak som 72 grader total vinkel mellan snitten :wink:

turbolovern: Jag ska göra om min jigg så jag även kan spänna upp i fräsen, finare yta å går nästan snabbare lite beroende på hur man kör.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Vad bra då var jag ju inte helt ute och cyklade iaf. Det stämmer ju bra det. vad ska du köra med för fläns t3-t4? jag kör med t3 fläns. ja du som har alla verktyg för att kunna bygga sån snitsiga saker så är det ju lika bra att göra det. jag har ju bara en vinkelslip funkade så där att kapa till fina vinklar.. får ta en bild sen när den är klar så får man se hur det blir.
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Jag har inte, jag lånar :wink:

Jadu det där med flänsar är jag helt blåst på, tror de är T3 :roll: Ska iaf köra med k26

Bild kommer, ska ner till verkstan nu och såga till 5 skarpa bitar få se hur de blir.
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Nu skäms jag :oops:

Jag har tänkt bakvänt, jag har kapat BORT 72 grader istället för att kapa så 72 blir KVAR. Hur kan man vimsa bort det sådär?

Nu har jag hittat sömlöst rör också, så jag ska göra om jiggen nu och märka upp alla grader ordentligt innan jag svetsar ihop den så då blire bra :D
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Sådärja då va nya jiggen klar och så körde jag 5 skarpa för att testa, utan att kompensera vinkeln. Jag kapade alltså 108grader, skulle nog sitta fint med 110-112 om jag får gissa.

Denna jigg blev sjukt stadig och även en härdad kula i änden på låsbulten för att få ett fint tryck utan att röret vrider sig när man drar åt.

Sen så är den graderad i botten för 3-4-5-6 cyl kollektorer :)

Se och lär:

Bild
denna gång blev det 12 graders vinkel och mycket stabilare konstruktion

Bild
jag blev toknöjd

Bild
sånna spalter blir det när man kör 108 grader utan att kompensera för 12 graders vinkeln.

Bild

Bild
Mysigt va?

Bild
Detta är den gamla skitjiggen som är ostabil och ful. Den nya är förlängd åt ena hållet för att kunna spänna upp den åt andra hållet i sågen, enklare att komma åt låsbulten och graderingen i foten
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Smutt fan va nice vart man ju lite avis ju :thumbright: :shock:
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

fin jigg :thumbright:

provade också en gång i tiden när det skulle bli 6-1 kollektor, blev inte mycket kvar av rören man kapade till mittenpositionen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

När PeterG levde o vi utvecklade snabbare metoder att göra kollektorerna så var det mycket trix innan vi fick till helt spaltfria kollektorer.
det gick..
Jag grejade å donade samt svarvade till ett rör som passade exakt utanpå ett vanligt rör.
Sen upp i delningsapparat på vridbord så jag kunde fräsa med kompensering för alla vinklar.
det vart sedan en kapmall.
han använde vanlig rondell och kapade för hand.
det funkade bäst. men tog tid.

såhär i efterhand har en firma köpt 5axlig laserskärmaskin.
gu så enkelt det hade varit me tillgång till den..
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Kadett4wd skrev:När PeterG levde o vi utvecklade snabbare metoder att göra kollektorerna så var det mycket trix innan vi fick till helt spaltfria kollektorer.
det gick..
Jag grejade å donade samt svarvade till ett rör som passade exakt utanpå ett vanligt rör.
Sen upp i delningsapparat på vridbord så jag kunde fräsa med kompensering för alla vinklar.
det vart sedan en kapmall.
han använde vanlig rondell och kapade för hand.
det funkade bäst. men tog tid.

såhär i efterhand har en firma köpt 5axlig laserskärmaskin.
gu så enkelt det hade varit me tillgång till den..
En kapmall gjorde jag först av allt (kan skymtas på näst sista bilden), men jag gillade inte att hålla på å kladda med vinkelslip så den iden var snart nergrävd. Kanske för att de tog 10 minuter att göra mallen haha

Lasermaskinen kan man göra mycket roligt med :)

Men jag ska slänga ihop en till kollektor nån dag å då vrida förbi röret lite efter 108 graders markeringen, blir spalterna bättre då är de ju bara att komma ihåg det till nästa gång :D Det är ju ingenting som ska massproduceras i mitt fall precis
Senast redigerad av flaektrem den sön sep 26, 2010 10:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

dundersmurfen skrev:fin jigg :thumbright:

provade också en gång i tiden när det skulle bli 6-1 kollektor, blev inte mycket kvar av rören man kapade till mittenpositionen
justja på en 6a kan man ju göra så att man sätter ett rör i mitten, men hur fan vet man var man ska lägga snitten i det mittersta röret? eller så kan man ju gå in med en hålsåg i mitten å svetsa dit ett rakt kapat rör?
Skriv svar